Kensington
Kensington.jpg (22848 bytes)

Upea fregatti. Niilo Jussila: Uudenkaupungin laivat.

Teräsfregatti
Tunnuskirjaimet:				VBRF
Rakentaja:					Russell & Co., Greenock 1891, Skotlanti
Vesillelasku:					Main Street yard 11.06.1891
Vetoisuus:					1707,28 brt, 1625,99 nrt
Kantavuus:					2850 dwt, kivihiililasti 2870 tonnia, 
						vehnälasti 2750 tonnia, paperilasti 2700 tonnia
Mitat:						79,00 x 11,60 x 7,02 m
Miehistö:					1+3+16
Omistajat:
Johan Arvid Malén (1867-1924) ym., Uusikaupunki	18.07.1912 - 1919
Uudenkaupungin Valtamerilaiva Oy		1919 - 25.08.1921
H.W. Widberg ym., Uusikaupunki			25.08.1921 - 1924 huhtikuu
Päälliköt:
Henrik Waldemar Widberg (1875-1954)		1912 heinäkuu - 1919 heinäkuu
Josef Einar Grönblom (Länsinotko) (1888-1977)	1919 heinäkuu - 1921 marraskuu
Emil Wilhelm Hellstén (1867-1941)		1921 marraskuu - 27.10.1923
Väinö Valter Niemi (1887-1961)			27.10.1923 - 1924 huhtikuu

Teräsfregatti rakennettiin varustamolle Campbell, Finlay & Co. Greenockista. Alus teki matkan painolastissa Greenockista Barryyn 4.7. - 7.7.1891. Varsinainen neitsytmatka purjehdittiin Barrysta Australian Port Pirieen 85 päivässä 18.7. - 12.10.1891.

Suomeen alus ostettiin samalta varustamolta hintaan 5800 puntaa ja se otettiin vastaan Hullissa. Sieltä purjehdittiin painolastissa Ruotsin Piteåhon 31.7. - 18.8.1912.

Merikapteeni Henrik Widberg (1875 - 1954). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Ruotsin Härnösandista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin, jonne saavuttiin 22.4.1913. Alus joutui päälleajon uhriksi espanjalaisen laivan toimesta 5.11.1912 Englannin kanaalissa. Keulariki ja isoriki tuhoutuivat osittain ja raakoja vikaantui. Alus hinattiin ensin Portlandiin ja sieltä Southamptoniin korjauksia varten, jossa viivyttiin 23.11. - 29.12.1912.

Vuonna 1913 matkalla painolastissa Delagoa Baysta Australian Newcastleen päällikkö ja neljä miehistön jäsentä sairastuivat malariaan. Klipperi joutui matkalla myös koviin myrskyihin ja 20 päivää lähdön jälkeen hirmumyrskyyn, jolloin se menetti uuden keula-alamärssypurjeen. Matka purjehdittiin 7.6. - 23.7.1913.

Kensington SB.jpg (13362 bytes)

Biografisk handbok över Finlands Sjökaptener (1922).

Viimeinen rahtimatka tehtiin Brasilian Macapásta Gravesendiin 5.9.1923 - 21.1.1924.

Merikapteeni Väinö Niemi (1887-1961).  Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Eläköön 1927-1928.  Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener 1960.

Fregatti myytiin romutettavaksi Lontooseen huhtikuussa 1924 hintaan 2900 puntaa.

Fregatti King Edward oli Kensingtonin sisaralus.

Matkoja vuosina 1912 - 1923

Kirjoja ja kirjoituksia:
Examiner:		Old Clippers Under Other Flags
(Launceston)		Examiner, 7 October 1912, page 4
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:	Launch of Sailing Ship at Greenock
			Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 11 June 1891, page 2
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 289-290)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 25-27)
			ISBN 951-99317-4-0
			Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1984
			247 sivua (s. 113, Väinö Niemen meriselitys s. 235)
			ISBN 951-99551-4-3
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 11)
			ISBN 951-99912-9-8
Laaksonen, Jarmo:	Timpereitä, timpereitä ... onko enää heitä?
			Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja
			2006-2007
			Uusikaupunki 2007
			208 sivua (s. 97, 106-114)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 70)
			ISBN 951-9064-31-1
Länsi-Suomi:		Teräsfregatti Kensingtonin päälle ajettu Kanaalissa
			Länsi-Suomi 128/1912, 9.11.1912
The Mercury:		The ship Kensington
(Hobart)		The Mercury, 26 June 1906, page 4
The Register:		Exceptional Weather in Equatorial Seas
(Adelaide)		The Register, 15 June 1906, page 4
			The Ship Kensington 
			The Register, 24 April 1924, page 11
Suomen Merenkulku:	60-vuotias. Merikapteeni Henrik Waldemar Widberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1936 s. 19
			70-vuotias. Merikapteeni Henrik Waldemar Widberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1945 s. 451
			60 vuotta. Merikapteeni Väinö Niemi
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1947 s. 351
			75 vuotias. Merikapteeni Henrik Waldemar Widberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1950 s. 405
			Kuollut. Merikapteeni Henrik Waldemar Widberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1954 s. 108 ja 5/1954 s. 128
			70 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1958 s. 180
			Kuollut. Merikapteeni Väinö Niemi
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1962 s. 30 
			75 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1963 s. 228
			80 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1968 s. 173
			85 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1973 s. 22
The Sydney Morning
Herald:			A Perilous Voyage. Storms and malaria
			The Sydney Morning Herald, 24 July 1913, page 9
Varhi, Raija:		"Annetaan rakkauden kasaantua vaan" - Julia ja Henrik 
			Waldemar Widbergin kirjeenvaihtoa kodin ja Kensingtonin 
			välillä
			Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja
			2004-2005
			Uusikaupunki 2005
			240 sivua (s. 17-64)
Varjonen, Kaiku:	Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin		Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
			Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
			261 sivua (s. 56-60)
Åbo Underrättelser:	När Nystads Oceanrederi Aktiebolag bildades
			Åbo Underrättelser 199/1918, 5.10.1918

 

			Copyright © Jukka Mikkola