King Edward
King Edward.jpg (34843 bytes)

Nopea fregatti "The Flying Finn" -  Lentävä suomalainen. Niilo Jussila: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.

Teräsfregatti
Tunnuskirjaimet:				VBRL
Rakentaja:					Russell & Co., Port Glasgow 1891, Skotlanti
Vesillelasku:					Kingston yard 30.03.1891
Vetoisuus:					1675,61 brt, 1595,85 nrt
Kantavuus:					2800 dwt, kivihiililasti 2726 tonnia,
						vehnälasti 2700 tonnia
Mitat:						79,5 x 11,26 x 7,0 m
Miehistö:					1+2+17
Omistajat:	
Juho Saarinen, O.A. Färdig,
Mainio Erland Grönroos ym.,
Uusikaupunki					11.11.1910 - 1915
Päälliköt:
Mainio Erland Grönroos (Merimo) (1878-1944)	11.11.1910 - 1913 elokuu 
Alfred Aleksander Nylund (1884-1915)		1913 elokuu - 1915
Merikapteeni Saarinen.jpg (10029 bytes)

K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Teräsfregatti rakennettiin varustamolle J.A. Walker & Co. Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista San Franciscoon 18.5. - 12.10.1891.

Suomeen laiva ostettiin varustamolta King Shipping Co. (J.A. Walker & Co.) Glasgowista hintaan 3400 puntaa ja se oli ostohetkellä Dunkerquessa.

Fregatti purjehti koksilastissa Rotterdamista Perun Callaoon Kap Hornin kautta 77 vuorokaudessa (27.12.1910 - 14.3.1911). Sitä pidettiin aikanaan erinomaisena tuloksena, sillä normaalisti matkaan kului aikaa yli 100 vuorokautta.

Vuonna 1912 alus purjehti Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon 37 vuorokaudessa (7.5. - 14.6.1912).

Samana vuonna fregatti purjehti Valparaisosta Iquiqueen seitsemässä vuorokaudessa, kun matkaan meni normaalisti aikaa 14 vuorokautta. Merenkulkupiireissä laivaa kutsuttiin nimellä "the Flying Finn" - Lentävä suomalainen. Kymmenen vuotta aikaisemmin alus oli purjehtinut Newcastlesta Valparaisoon 31 vuorokaudessa.

Merikapteeni Mainio Grönroos, myöhemmin Merimo  (1878 - 1944). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 48/ 1922.

Laiva lähti pitcpine- lastissa (Amerikan mäntyä) 10. elokuuta 1915 Texasin Sabine Passin satamasta, Meksikon lahdelta kohti Buenos Airesia, mutta katosi matkalla jäljettömiin. Fregatti tuhoutui ilmeisesti hirmumyrskyssä, joka iski Meksikon lahdelle 15.8.1915 saavuttaen Texasin itärannikon 16.8.1915. Aluksen pelastusvene löytyi myöhemmin 12. syyskuuta 1915 Mobilen lähistöltä. Miehistöön kuului 20 henkeä, joista kuusi oli suomalaisia.

King Edwardin maalaus.jpg (45973 bytes)

Merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.

Englantilainen höyrylaiva oli havainnut Meksikon lahdella fregatin, jolla oli hätälippu ylhäällä, mutta ei voinut auttaa kovasta myrskystä johtuen.

Fregatti Kensington oli King Edwardin sisaralus.

Matkoja vuosina 1910 - 1915

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		Ship Aground Near Wallaroo
(Adelaide)		The Advertiser, 22 March 1909, page 8
Finlands
Sjöfartstidning:	Snabba sjöresa
			Finlands Sjöfartstidning 9/1911, 1.4.1911
			En finsk snabbseglare
			Jorden rundt på 5 månader och 25 dagar
			Finlands Sjöfartstidning 39/1912, 28.9.1912
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:	Launch of a Sailing Ship To-day
			Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 30 March 1891, page 2
Grönroos, M.E.:		Silminnäkijä Etelä-Amerikan maanjäristyksistä
merikapteeni		(päällikön kirje Iquiquesta)
			Länsi-Suomi 125/1911, 2.11.1911
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s., (s. 151-153)
Heikkinen, Helge:	King Edward "The Flying Finn"
merikapteeni		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1974 s. 35
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 287-288)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 28-29)
			ISBN 951-99317-4-0
			Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1984
			247 sivua (s. 64)
			ISBN 951-99551-4-3
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 21)
			ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 71)
			ISBN 951-9064-31-1
Merimiehen Ystäwä:	Haaksirikkoja
			Merimiehen Ystäwä 3/1916 s. 38-39
Rauman Lehti:		"King Edwardin" nopea merimatka
			Rauman Lehti 48/1911, 29.4.1911
Sjömanswännen:		Skeppsbrott
			Sjömanswännen 3/1916 s. 38-39
Suomen Merenkulku:	50 år. Sjökapten Mainio Grönroos
			Finlands Sjöfart – Suomen Merenkulku 11/1928 s. 425
			60 vuotta. Merikapteeni Mainio Merimo
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1938 s. 423
			Kuollut. Merikapteeni Mainio Merimo
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1944 s. 59
The Sydney Morning
Herald:			Rough Voyage
			The Sydney Morning Herald, 28 June 1911, page 13
Uudenkaupungin Sanomat:	Nopea merimatka
			Uudenkaupungin Sanomat 34/1911, 23.3.1911
			Maan ympäri 5 kuukaudessa 25 päivässä.
			Flying Finn - lentävä suomalainen
			Uudenkaupungin Sanomat 108/1912, 24.9.1912
			Fregattilaiva "King Edwardin" arvellaan tuhoutuneen
			Meksikon lahdella
			Uudenkaupungin Sanomat 8/1916, 22.1.1916
Uusi Suometar:		Hävinnyt suomalainen laiva
			Uusi Suometar 19/1916, 21.1.1916
Varjonen, Kaiku:	Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin		Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
			Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
			261 sivua (s. 61-63)
Västra Finland:		"King Edwards" öde
			Västra Finland 9/1916, 22.1.1916
Åbo Underrättelser:	"King Edwards" öde
			Åbo Underrättelser 21/1916, 22.1.1916

 

			Copyright © Jukka Mikkola