Loch Torridon
Loch Torridon.jpg (37946 bytes)

Niilo Jussila: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.

Nelimastoinen rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			VBRG
Rakentaja:				Barclay, Curle & Co., Glasgow 1881, Skotlanti
Vesillelasku:				09.11.1881
Vetoisuus:				1999,26 brt, 1904,06 nrt
Kantavuus:				3200 dwt tai 980 standarttia puutavaraa,
					vehnälasti = 37683 säkkiä, kivihiililasti 2928 tonnia
Mitat:					87,57 x 12,95 x 7,31 m
Ison ja kryssimaston korkeus:		46,33 m
Keulamaston korkeus:			45,11 m
Miehistö:				1+2+20
Omistajat:
A.E. Blom, Karl Erholm, 
August Forström, C. Lundström,
W. Palen, H.A. Winter ym.,
Uusikaupunki				07.05.1912 - 24.01.1915
Päälliköt:
Erik Viktor Johans (1873-1918)		1912 - 1914 loka/marraskuu
Karl Georg Rosenberg (1873-1938)	1914 loka/marraskuu - 24.01.1915

Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle General Shipping Company (Aitken, Lilburn & Co.) Glasgowista purjehtimaan Melbournen reitille. 

Villankuljetukseen suunniteltu klipperi oli asiantuntijoiden mukaan eräs kaikkien aikojen kauneimmista ja nopeimmista nelimastoparkeista. Aluksen purjepiirustus (sail plan) oli niin hyvin onnistunut ja tasapainoinen, että laivaa oli helppo käsitellä ja ohjata hyvissä olosuhteissa.

Alus rakennettiin Australian liikenteeseen. Kuuluisa nelimastoparkki teki neitsytmatkan kappaletavaralastissa Glasgowista Melbourneen 11.1. - 27.4.1882.

Matkalla Intian Kalkutasta Lontooseen alus joutui NW - hirmumyrskyyn Cape of Good Hopen luona 9.10.1882, jolloin jättiläisaalto pyyhkäisi yli parkin perän vieden mennessään kapteeni F. Pinderin, toisen perämiehen, ruorimiehen, purjeompelijan ja oppilaan. Toinen aalto heitti perämiehen takaisin alukseen, mutta muut hukkuivat.

Kapteeni Robert Pattman (1851-1912) toimi aluksen päällikkönä ennen suomalaisomistusta 26 vuotta 9 kuukautta ja hän purjehti 25 kertaa maapallon ympäri.

Loch Torridon BB.jpg (35422 bytes)

Basil Lubbock: The Colonial Clippers (1948). Captain Robert Pattman.

Sir W.H. White, Amiraliteetin laiva-arkkitehti, kirjoitti vuonna 1892: "Loch Torridon on ehkä yksi siroimmista ja hienoimmista malleista, mitä on koskaan laskettu Glasgowin telakoilta". 

Vuonna 1892 nelimastoparkki purjehti Sydneystä Lontooseen villapaalilastissa 82 päivässä. Matka Kap Hornista Lizardiin purjehdittiin 41 päivässä (14.5. - 24.6.1892).

Samana vuonna matka Gravesend - Moonlight Island purjehdittiin ajassa 69 päivää (30.7. - 7.10.1892). Paras vuorokausiennätys tällä matkalla oli "ärjyvillä nelikymppisillä" 341 mailia, joka tekee keskinopeudeksi 14,2 solmua.

Vuonna 1894 parkki purjehti koksi- ja rautatiekiskolastissa matkan Barry - Port Pirie 72 päivässä (18.5. - 30.7.1894).

Vuonna 1896 alus purjehti Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon 30 päivässä ja 2 tunnissa. Matkan pituus on 6891 mailia. Epävirallisen kilpailun voitti klipperi Wendur, joka teki saman matkan 29 päivässä ja saapui määräsatamaan päivää aikaisemmin. Sen parhaat päivämatkat olivat 310, 320 ja 330 mailia.

Matka Glasgow - Port Adelaide otti aikaa 71 päivää (25.11.1896 - 2.2.1897). Matka satamien välillä on 11748 merimailia Afrikan eteläkärjen kautta.

Seuraavana vuonna purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Sydneyhin 72 päivässä ja 15 tunnissa (19.11.1898 - 31.1.1899). Ekvaattorille meni aikaa 21 päivää, ekvaattorilta Greenwichin meridiaanille 23 päivää ja sieltä Tasmaniaan latitudeilla 44 ja 45 ajassa 23 päivää. Tasmania kierrettiin 26.1.1899.

Vuonna 1903 laiva purjehti kivihiililastissa Australian Newcastlesta San Franciscoon 45 päivässä, jota pidettiin nopeana matkana. 

Vuonna 1904 klipperi purjehti kappaletavaralastissa Glasgowista Sydneyhin 77 päivässä (18.6. - 3.9.1904).

Loch Torridon Sydney Headsissa.jpg (142648 bytes)

Outside Sydney Heads, matkalla kappaletavaralastissa Lontooseen 28.11.1904. Shipping Illustrated Vol. XXX No. 379/1910.

Suomeen alus ostettiin varustamolta Aitken & Lilburn Co. Glasgowista hintaan 4400 puntaa = 130 000 markkaa 7.5.1912 ja se oli ostohetkellä matkalla Australiasta Eurooppaan. Laiva purjehti painolastissa Havresta Sundsvalliin, jonne saavuttiin 3.8.1912. Siellä tapahtui onnettomuus, kun merimies putosi mastosta ja kuoli.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin sieltä puutavaralastissa Melbourneen 27.9.1912 - 18.1.1913. Geelongista tuotiin Melbournen kautta 35505 säkkiä vehnää Falmouthiin 11.3. - 19.6.1913. Purkaussatama oli Hampuri, jonne saavuttiin 30.6.1913. Matkalla Hampuriin alus joutui kovaan myrskyyn ja sai vaurioita, jotka korjattiin telakalla.

Vuonna 1914 nelimastoparkki purjehti Australian Port Victoriasta Falmouthiin 93 päivässä (16.3. - 14.6.1914). Lastina oli 36460 säkkiä vehnää. Purkaussatama oli Cardiff, jonne saavuttiin 25.6.1914.

Loch Torridon lähti puutavaralastissa Norjan Fredrikstadista kohti Australian Geelongia 11.12.1914. Matkalla alus menetti osan rikistä hirmumyrskyssä Pohjois-Atlantilla 27. joulukuuta 1914 kello puoli yksitoista illalla. Isomasto ja keulamasto menivät yli laidan. Menetyksen jälkeen parkki joutui poikittain tuuleen. Meri rikkoi skailetin, jolloin vettä tunkeutui kajuuttaan ja sieltä alas aina lastiruumaan saakka. Kello neljä aamulla meni kryssimasto ja se vei mukanaan jiggermaston. Samalla mm. pelastusveneet, kompassit ym. rikkoontuivat.

Englantilainen Cunardin matkustajalaiva ss Orduna päällikkönään kapteeni Thomas McComb Taylor pelasti 23 hengen miehistön ja laivakoiran lähes neljä viikkoa myöhemmin aamupäivällä 24. tammikuuta 1915.

Loch Torridon vaurioituneena.jpg (16894 bytes)

Pohjois-Atlantilla noin 450 mailia Irlannista länteen 24.1.1915. Miehistö  pelastuu. Laivavene etualalla on aluksen keulan kohdalla.  Sea Breezes No. 5 Vol. I April, 1920.

Nelimastoparkki jätettiin paikassa lat.= 51º38'P, long.= 12º23'L eli noin 70 mailia Irlannista länteen. Sitä ennen aluksen luukut avattiin, kaikki paikat valeltiin öljyllä ja lasti sytytettiin tuleen, jotta hylky ei olisi ollut vaaraksi muulle meriliikenteelle. Orduna oli matkalla New Yorkista Liverpooliin, jonne saavuttiin 25.1.1915.

Sisaralus oli nelimastoparkki Loch Moidart.

Matkoja vuosina 1912 - 1914  

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		Overboard in the Darkness. A boy drowned at Sea
(Adelaide)		The Advertiser, 26 August 1905, page 8
			Loch Torridon’s Rapid Sailing
			The Advertiser, 5 December 1907, page 9
			Letters received in Adelaide... (Death of Captain Pattman)
			The Advertiser, 10 April 1912, page 8
			A Famous Line of Clippers
			The Advertiser, 23 May 1912, page 8
			The Last of a Line. The Loch Torridon Sold
			The Advertiser, 24 May 1912, page 8
			Last of the "Loche"
			The Advertiser, 22 January 1913, page 8
The Argus:		The four-masted sailing ship...
(Melbourne)		The Argus, 29 April 1882, page 8
			Shipping report. The Loch Torridon
			The Argus, 12 September 1893, page 6
			The Loch Torridon
			The Argus, 16 February 1897, page 4
			Loch Torridon in a Storm. A sailor swept overboard
			The Argus, 19 May 1898, page 3
			The Loch Torridon. Remarkable Spectacles
			The Argus, 4 September 1905, page 4
			Loch Torridon. Smart sailing
			The Argus, 23 December 1908, page 6
(Robert M. Heddle)	A Race Home. "The wool ships"
			The Argus, 14 February 1914, page 8
Birmingham Mail:	Thrilling rescue from a wreck
			Birmingham Mail, 28 January 1915, page 6
Bowen, Frank C.:	Sailing Ships of the London River
			Illustrated by Pelham Jones
			London, Sampson Low, Marston & Co., Ltd.
			310 pp. ( p. 179-185)
Chronicle:		Death of Well Known Sea Captain
(Adelaide)		Chronicle, 13 April 1912, page 44
Evening Post:		Fate of a Famous Clipper
(Wellington)		Loch Torridon abandoned
			Evening Post, 18 March 1915, page 3
Examiner:		Captain's Long Record
(Launceston)		Examiner, 30 July 1907, page 4
			Barque Loch Torridon
			Examiner, 11 August 1910, page 4
Furrer, Hans Jörg:	Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.		Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
			Herford 1984
			248 Seiten (s. 142)
			ISBN 3-7822-0341-0
Heikkinen, Helge:	Loch Torridon
merikapteeni		Finlands Sjöräddningssällskaps Publikation
			1971 s. 52-53
			Loch Torridonin viimeinen matka: Parkin joutsenlaulu
			Uudenkaupungin Sanomat 4.3.1972		
			Tuntematon merimies
			WSOY, Porvoo 1975
			326 sivua (s. 58-65)
			Sanningen om Loch Torridons sista stunder
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 10
			Stockholm, s. 56-59
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 290-291)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Hufvudstadsbladet:	Järnbarken Loch Torridons af Nystad undergång
			Befälhavarens berättelse
			Hufvudstadsbladet 57/1915, 27.2.1915
Irvine, Geo.:		The Loch Line of Glasgow
			Survey of a Beautiful Fleet. Part II
			Sea Breezes Vol. X. No. 95 October 1927
			p. 166-171
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 56-57)
			ISBN 951-99317-4-0
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 16)
			ISBN 951-99912-9-8
Launceston Examiner:	Ocean Race Between Two Clipper Ships
(Tasmania)		Launceston Examiner, 8 June 1896, page 4
			Ship Loch Torridon
			Structural Damage and Loss of Life
			Launceston Examiner, 23 May 1898, page 4
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 179)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:		The Colonial Clippers
			James Brown & Son Ltd., Glasgow 1921
			433 pp, ill. (p. 302-323)
			The Colonial Clippers
			Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1948
			384 pp, ill. (p. 254-272)
			The Colonial Clippers
			Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1975
			384 pp, ill. (p. 254-272)
			ISBN 0 85174 110 X
Lubbock, Basil - 
Spurling, J.:		Sail
			The Romance of the Clipper Ships
			Vol. I
			Patrick Stephens Limited, London 1972
			153 pp. (p. 135-138) 
			ISBN 0 85059 108 2
The Mercury:		The Loch Torridon from Fredriksadt
(Hobart)		The Mercury, 13 September 1893, page 2
			The Loch Line. Some Interesting Records
			The Mercury, 22 January 1908, page 6
			Abnormal Ocean Waves
			The Mercury, 12 September 1911, page 4
Merimiehen Ystäwä:	Meren kauhuja
			Merimiehen Ystäwä 3/1915 s. 38
			Neljä viikkoa laivahylyllä keskellä valtamerta
			Merimiehen Ystäwä 4/1915 s. 51-53
Observer:		Obituary. Captain Robert Pattman
(Adelaide)		Observer, 13 April 1912, page 41
Orädd, Daniel:		Berömda segelfartyg
Kyrkoherde		Sjömansvännen 11/1944 s. 185
The Register:		A Veteran Salt
(Adelaide)		His Clipper Ship
			Experiences of 25 Years (Capt. R. Pattman)
			The Register, 29 July 1907, page 3
			The Passing of the Lochs
			The Register, 16 March 1915, page 4
			The Register, 13 February 1915, page 12
			The Loch Torridon. A Last Message
			The Register, 24 September 1915, page 7
Sjömanswännen:		Hafvets fasor
			Sjömanswännen 3/1915 s. 37-38
			Fyra veckor på ett vrak midt på Oceanen
			Sjömanswännen 4/1915 s. 51-53
Suomen Merenkulku:	Segelsjöfartens sista stolta skepp
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
			10/1944 s. 326-329
The Sydney Morning
Herald:			The Loch Torridon - fatal accident
			The Sydney Morning Herald, 20 October 1891, page 4
			The Loch Torridon
			The Sydney Morning Herald, 11 August 1892, page 4
			The Loch Torridon
			The Sydney Morning Herald, 8 August 1894, page 8
			The Loch Torridon - seventy-three days from London
			The Sydney Morning Herald, 1 February 1899, page 8
			A Fast Passage from Glasgow
			The Sydney Morning Herald, 5 September 1904, page 6
			Death of Captain Pattman
			The Sydney Morning Herald, 12 April 1912, page 10
			Last of the Loch Torridon
			The Sydney Morning Herald, 11 March 1915, page 8
Uudenkaupungin Sanomat:	Uuskaupunkilaisen rautaparkin Loch Torridonin tuho
			kapteeni K.G. Rosenbergin kertomus
			Uudenkaupungin Sanomat 24/1915, 2.3.1915
Vakka-Suomi:		Lisäys uuskaupunkilaiseen laivastoon
			Vakka-Suomi 52/1912, 9.5.1912
			Muistolahja (kapteeni Johansille)
			Vakka-Suomi 96/1913, 26.8.1913
			Uuskaupunkilainen valtamerilaiva tuhoutunut
			Vakka-Suomi 10/1915, 28.1.1915
Varjonen, Kaiku:	Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin		Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
			Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
			261 sivua (s. 79-81)
Åbo Underrättelser:	Ett olycksbud från havet
			Åbo Underrättelser 27/1915, 28.1.1915
			Fyra veckor på ett vrak i Oceanen
			Åbo Underrättelser 56/1915, 26.2.1915

 

			Copyright © Jukka Mikkola