Lochee
lochee.jpg (19661 bytes)

Fregattina täydessä lastissa. Kuva otettu ennen vuotta 1903. Niilo Jussila: Uudenkaupungin laivat

Rautafregatti/parkki
Tunnuskirjaimet:				VBMG
Rakentaja:					Alexander Stephen & Sons, Dundee 1874, Skotlanti
Vesillelasku:					12.08.1874
Vetoisuus:					1752,55 brt, 1669,55 nrt
Kantavuus:					2800 dwt, vehnälasti 30414 säkkiä, kivihiililasti 2570 tonnia
Mitat:						80,63 x 11,74 x 7,20 m
Miehistö:					26 (1899)
Omistajat:
John Rivell, Robert Hartman,
K.F. Sjöroos, J.K. Ahlsten, 
A.E. Blom, Jens Alexander Zachariassen, 
Erik Savón, F. Stenroos, 
Gabriel Rivell, Alex. G. Zachariassen
ja J.A. Forström, Uusikaupunki			01.09.1896 - 1915 maaliskuu
John Rivell .jpg (9656 bytes)

Kauppias John Rivell (1845 - 1917). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Päälliköt:
Carl Fredrik Sjöroos (1848-1904)		01.09.1896 - 1903 joulukuu (k. 1.1.1904 Tocopillassa, Chilessä)
Melander					1903 joulukuu - 1904 huhtikuu (matka Tocopilla - Falmouth)
Johan Gustaf Sillstén (1858-1921)		1904 huhtikuu - 25.05.1909
Gustaf Adolf Mauritz Erikson (1872-1947)	25.05.1909 - 1913 huhtikuu
Erik Wilhelm Mattsson (1874-1950)		1913 huhtikuu - 1915

Rautafregatti rakennettiin varustamolle David Bruce & Co. Dundeesta. Neitsytmatka purjehdittiin Dundeesta San Franciscoon, jonne lähdettiin 12.10.1874.

Englantilaisomistuksessa klipperi kuljetti siirtolaisia Englannista Australiaan. Esimerkiksi vuonna 1876 se toi mukanaan 617 emigranttia Lontoosta Plymouthin kautta Port Adelaideen. Matka purjehdittiin 27.10.1876 - 1.2.1877. Seuraavalla purjehduksella aluksella oli mukana 395 siirtolaista ja se tehtiin 30.11.1877 - 24.2.1878. Kolmas siirtolaiskuljetus tapahtui vuonna 1883, jolloin matkustajina oli 416 emigranttia ja matka tehtiin Lontoosta Sydneyhin 71 päivässä 8.3. - 19.5.1883.

Klipperi purjehti mm. Intian juuttireitillä. Esimerkiksi vuonna 1887 alus toi 12375 paalia juuttia Kalkutasta Dundeehen ja saapui 121 päivän matkan jälkeen perille 24.2.1887.

Suomeen alus ostettiin varustamolta David Bruce & Co. Dundeesta hintaan 5100 puntaa = 127 500 markkaa 1.9.1896 ja se oli ostohetkellä Lontoossa.

Suomalaisomistuksessa fregatti purjehti ensimmäisen kaukomatkan kappaletavaralastissa Lontoosta Port Adelaideen huippuaikaan 74 päivässä (19.10.1896 - 2.1.1897). Gravesendista tultiin 72 päivässä.

Matkalla Australian Port Piriesta Swanseaan alus joutui hirmumyrskyyn 8. toukokuuta 1897 eteläisellä Tyynellä merellä paikassa lat. = 51º27'E, long. = 104º51'L. Myrsky alkoi kello 11 illalla ja sitä kesti seuraavaan puoleen päivään saakka. Myrskyssä fregatti menetti kaikki purjeensa. 

Matkalla Swanseasta Kapkaupunkiin laiva menetti ankkurin marraskuussa 1897.

Vuonna 1901 laiva purjehti Lontoosta Floridan Pensacolaan vain 40 päivässä (8.2. - 19.3.1901). Pensacolaan iski hirmumyrsky tulon jälkeen 22.3.1901, jolloin laiturissa olleiden Locheen ja parkkilaiva Liiton kiinnitysköydet katkesivat ja ne törmäsivät toisiinsa. Liitto menetti sen seurauksena kaikki mastonsa, jotka kaatuivat mereen vieden mennessään koko taklauksen.

9.5.1902 matkalla hiekkapainolastissa Etelä-Afrikan Port Natalista Australian Newcastleen laiva joutui myrskyyn ja sai pahan kallistuman painolastin siirryttyä paikassa lat. = 40ºE, long. = 49ºI. Kaatumisen välttämiseksi painolastia siirrettiin, mesaanimasto ja isomärssytanko kaapattiin (katkaistiin). Alus hakeutui Newcastlen sijasta hätäsatamaan Port Adelaideen, jonne saavuttiin 9.6.1902. Alus oli lähtenyt 1.5.1902 Port Natalista. Laiva muutettiin korjausten yhteydessä fregatista parkiksi Port Adelaidessa.

Kapteeni Sjöroosin päällikkyydessä laiva purjehti 2417 tonnin kivihiililastissa Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon 38 vuorokaudessa (16.11. - 24.12.1902). Matkan pituus on 6891 mailia.

Vuonna 1903 laiva joutui kovaan myrskyyn matkalla Valparaisosta Sydneyhin. Matka purjehdittiin 6.4. - 7.6.1903 ja lastina oli ohraa sekä heinää.

Vuonna 1905 matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Delagoa Bayhin pelastettiin norjalaisen parkki Avenian miehistö. Avenia oli syttynyt tuleen ja miehistö oli joutunut jättämään laivansa paikassa lat. = 9°E, long. = 32°L 6.10.1905. Miehistö laskettiin maihin 11.11.1905 Durbanissa.

Parkki purjehti koksilastissa Port Talbotista Valparaisoon 82 vuorokaudessa 13.10.1906 - 3.1.1907.

Merikapteeni Gustaf Erikson (1872 - 1947). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Southern Belle (1900-1905) ja fregatissa Albania 1909 - 1913. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.

Vuonna 1909 matkalla puutavaralastissa Norjan Fredrikshaldista Melbourneen yksi matruusi huuhtoutui SW- hirmumyrskyssä yli laidan 22.10.1909 ja hukkui. Kaksi jättiläisaaltoa iskeytyi alukseen. Ensimmäinen vei mennessään pelastusveneen ja matruusin. Toinen aalto oli viedä mukanaan aluksen perämiehet. Laiva oli tapahtumahetkellä paikassa lat.= 40º41'E, long.= 100º34'I. Parkki saapui lippu puolitangossa Melbourneen 31.10.1909.

Vuonna 1912 matkalla painolastissa Buenos Airesista Newcastleen N.S.W. alus sai rikivaurion ja joutui menemään Melbourneen korjauksia varten. Sinne alus saapui 1.6.1912.

Kapteeni Eriksonin päällikkyydessä laiva purjehti kivihiililastissa Newcastlesta Valparaisoon myös 40 vuorokaudessa (7.8. - 16.9.1912).

Parkki myytiin 3000 punnalla maaliskuussa 1915 Englantiin ja se poistettiin Uudenkaupungin laivarekisteristä 29.3.1915. Sieltä alus myytiin Italiaan ja se sai uudeksi nimekseen Elena. Italiasta laiva myytiin edelleen vuonna 1919 Espanjaan ja sai uudeksi nimekseen Joaquin Pujol. Laiva saapui romutusta varten Savonaan, Italiaan 29.11.1929.

Matkoja vuosina 1896 - 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		The Damaged Barque Lochee
(Adelaide)		The Advertiser, 15 July 1902, page 4
			Barque Aground at the Grange
			The Advertiser, 8 February 1906, page 7
			The Lochee Refloated
			The Advertiser, 9 February 1906, page 6
			A Stormy Passage. Seaman washed overboard
 			The Advertiser, 1 November 1909, page 8
The Argus:		Sailor Washed Overboard
(Melbourne)		The Argus, 1 November 1909, page 5
The Daily News:		The Sailer. Britain Again Buying
(Perth)			The Daily News, 10 April 1915, page 5
Dundee Courier:		Launch of the Lochee
			Dundee Courier, 13 August 1874, page 3
Evening Post:		Ships and the Sea
(Wellington)		Evening Post, 28 June 1902, page 4
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 283-284)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 32)
			ISBN 951-99317-4-0
			Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1984
			247 sivua, s. 219 laivarekisteriote
			ISBN 951-99551-4-3
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 6)
			ISBN 951-99912-9-8
Koitar:			Rettelöitä suomalaisella laiwalla ulkomailla
			Koitar 40/1907, 13.4.1907
Koivistoinen, Eino:	Gustaf Erikson
merikapteeni		Purjelaivojen kuningas
			WSOY, Porvoo 1981
			212 sivua (s. 48-56), kuvitettu
			ISBN 951-0-10868-5
			Gustaf Erikson
			Segelfartygens konung
			Söderström, Helsingfors 1982
			189 s.
			ISBN 951-52-0781-9
Kåhre, Georg		50 år under Gustaf Eriksons flagga 1913-1963
Kåhre, Hilding:		Mariehamn 1963
			44 s. + Flottan genom tiderna (s. 9-10)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 73)
			ISBN 951-9064-31-1
Nystads Tidning:	Järnskepp till Nystad
			Nystads Tidning 34/1896, 26.8.1896
Pearse, Ronald:		The Last of a Glorious Era
			Syren and Shipping, Ltd.
			London 1934
			96 pp. (p. 27), ill.
Rauman Lehti:		Laiwojen yhteentörmäys
			Rauman Lehti 42/1901, 13.4.1901
The Register:		Repairs to Disabled Vessels
(Adelaide)		The Register, 4 October 1902, page 6
			A Barque Ashore at Grange
			The Register, 8 February 1906, page 4
Rogers, Alfred:		Diary of a voyage from Plymouth to Adelaide on the Lochee, 1876-77
			ANBD:000011196675
Suomen Merenkulku:	Kapten Gustaf Erikson 50 år
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 46/1922 s. 281
			70 år. Kapten Gustaf Erikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1942 s. 363
The Sydney Morning
Herald:			The Splendid Iron Clipper Ship Lochee...
			The Sydney Morning Herald, 14 June 1883, page 12
			The Lochee
			The Sydney Morning Herald, 27 February 1890, page 8
			Perilous Voyage of a Russian Ship
 			The Sydney Morning Herald, 10 June 1902, page 5
			Washed Overboard. Young sailor's fate
			The Sydney Morning Herald, 1 November 1909, page 7
Uudenkaupungin Sanomat:	Laiwankauppa
			Uudenkaupungin Sanomat 35/1896, 28.8.1896
			Lochee myrskyssä
			Uudenkaupungin Sanomat 48B/1897, 26.11.1897
			Kuollut. (Kapteeni C.F. Sjöroos)
			Uudenkaupungin Sanomat 3/1904, 7.1.1904
Varjonen, Kaiku:	Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin		Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
			Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
			261 sivua (s. 74)
The West Australian:	A Rough Voyage
(Perth)			The West Australian, 10 June 1902, page 5
Åbo Tidning:		Lochee...
			Åbo Tidning 236/1902, 1.9.1902
Åbo Underrättelser:	Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1903, 28.2.1903
			Dödsfall. Kapten K. Sjöroos
 			Åbo Underrättelser 7/1904, 9.1.1904

 

			Copyright © Jukka Mikkola