Louis ex Thorbecke III
Komposiittiparkki, rautakaarinen, tasasaumainen tammesta ja männystä rakennettu,
raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:				TNRF
Rakentaja:					A. H. Meursing, Amsterdam, Hollanti 1878
Vesillelasku:					1878 
Vetoisuus:					915,94 brt, 862,10 nrt
Kantavuus:					1400 dwt tai 425 standarttia puutavaraa
Mitat:						54,60 x 9,51 x 6,37 m
Omistajat:
John V. Wennström (1861-1946) ym., Vårdö	1899 joulukuu - 16.10.1901
Päällikkö:
Gustaf Walfrid Jansson (1859-1911)		1899 joulukuu - 16.10.1901

Alus ostettiin varustamolta Louis Vanvert & Co. Porsgrundista Norjasta hintaan 2000 puntaa joulukuussa 1899 ja se makasi ostettaessa Hampurissa.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Hampurista Floridan Pensacolaan 1.2. - 27.3.1900.

Parkki purjehti kesällä Kööpenhaminasta Maarianhaminaan kahdessa vuorokaudessa (31.7. - 2.8.1900).

Alus upposi yhteentörmäyksessä venäläisen rautaparkki Concordian kanssa Terschellingenin ulkopuolella kello kaksi yöllä 16.10.1901. Parkki oli painolastissa matkalla Brakesta Mobileen. Törmäyksen jälkeen laiva upposi heti paikassa lat. = 53º25'P, long. = 04º13'I. Tanskalainen höyrylaiva J.C. la Cour pelasti miehistön ja vei heidät Esbjergiin, jonne saavuttiin 21.10.1901.

Törmäyksen toinen osapuoli Riikasta kotoisin oleva Concordia hinattiin myöhemmin Hampuriin.

Matkoja vuosina 1900 - 1901

Kirjoja ja kirjoituksia:
Åbo Underrättelser:		Inköpt fartyg
				Åbo Underrättelser 353/1899, 29.12.1899
				Natten mot i går...
 				Åbo Underrättelser 286/1901, 21.10.1901
				Barken Louis...
				Åbo Underrättelser 288/1901, 23.10.1901
				Havererade ryska barken Concordia...
				Åbo Underrättelser 289/1901, 24.10.1901
Åland:				Inköpt fartyg
				Åland 122A/1899, 23.12.1899
				Sjöolyckor
				Åland 106/1901, 30.10.1901

 

				Copyright © Jukka Mikkola