Ocean ex MacMillan
Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			RWTD
Rakentaja:				Archibald McMillan & Son, Dumbarton 1879, Skotlanti
Vesillelasku:				02.10.1879
Vetoisuus:				1554,73 brt, 1480,85 nrt
Kantavuus:				vehnälasti 20580 säkkiä
Painolastitankit:			300 tonnia
Mitat:					§75,75 x 11,25 x 6,18 m
Omistaja:			
Rederi Ab Ocean, Viipuri		1898 syyskuu - 1909 kesäkuu
Päälliköt:
Mathias Emil Mattsson (1863-1927)	1898 syyskuu - 1903
Henrik Walfrid Fagerström (1849-1927)	1903 - 1909

Rautafregatti rakennettiin telakkayhtiön omaan käyttöön. Neitsytmatka purjehdittiin rautalastissa Glasgowista Shanghaihin 17.2. - 21.9.1880.

Alus oli ensimmäinen purjelaiva, jossa oli painolastitankit kaksoispohjassa. Laivassa oli myös donkeypannu ja kaksi höyryvinssiä sekä painolastipumppu. Fregatti ostettiin J.A. Roxburghilta Glasgowista ja se muutettiin parkiksi.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Hampurista Sydneyhin kappaletavaralastissa 9.10.1898 - 14.1.1899.

Vuonna 1901 matkalla vehnälastissa Falmouthista Tyneen fregatti joutui kovaan myrskyyn 13.11.1901 Pohjanmerellä, jolloin ohjauskompassi meni yli laidan ja purjeita menetettiin. Myrskyssä 8 miestä huuhtoutui yli laidan, kuusi pelastettiin ja kaksi hukkui. Matka tehtiin 9.11. - 22.11.1901. 

Elokuussa 1905 matkalla painolastissa Irlannin Galwaysta Norjan Mossiin laivan rautapainolasti siirtyi kovassa myrskyssä ja alus oli vähällä kaatua. Kaatumisen estämiseksi rikin ylemmät osat kaapattiin (katkaistiin). Höyrylaiva Airmyn hinasi avuttoman aluksen Skotlannin Tail of Bankiin. Sieltä se hinattiin Greenockiin, jossa riki uusittiin. Laiva muutettiin fregatista parkiksi.

 

MacMillan.jpg (32590 bytes)

Mastot katkaistuna. Malamok 1989, AICH.

Parkki myytiin kesäkuussa 1909 Italiaan hintaan noin 2750 puntaa. Sieltä alus siirtyi Uruguayn lipun alle ja uudeksi nimeksi tuli Rosario. Saksalainen sukellusvene UC 72 päällikkönään yliluutnantti Ernst Voigt upotti aluksen räjäyttämällä 80 mailia Girondesta 3.6.1917.

Matkoja vuosina 1898 - 1909

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		Truculent Sailors
(Adelaide)		The Advertiser, 25 June 1906, page 5
The Argus:		The MacMillan. A Stormy Voyage
(Melbourne)		The Argus, 14 September 1896, page 4
Kokko, Jorma:		The big sailing ships of the eastern
			Gulf of Finland
			Malamok 1989
			64 pp.(p. 47-52)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 135)
			ISBN 951-9064-31-1
Mattsson, Emil		Bref från Australien
sjökapten		Åland 39/1903, 16.5.1903
Riimala, Erkki:		Meren, kanavan ja laivojen Viipuri
			Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry
			Fagepaino Oy, Helsinki 1991
			279 sivua (s. 164)
			ISBN 952-90-3227-7
Shipping and Mercantile
Gazette:		Launches
			Shipping and Mercantile Gazette, 4 October 1879, page 8
			The New Ship Macmillan
			Shipping and Mercantile Gazette, 12 January 1880, page 2
Wiborgsbladet:		Nytt rederibolag
			Wiborgsbladet 217/1898, 20.9.1898
Wiborgs Nyheter:	Snabb seglats
			Wiborgs Nyheter 24/1904, 30.1.1904
Wiipuri:		Uusia toiminimiä
			Wiipuri 83/1899, 12.4.1899
Åbo Tidning:		Ocean
			Åbo Tidning 286/1905, 21.10.1905 
Åbo Underrättelser:	Kostsamt haveri
			Åbo Underrättelser n:o 285/1905, 21.10.1905
Ålands Sjöfartstidning:	Kostsamt haveri
			Ålands Sjöfartstidning 123/1905, 28.10.1905

 

			Copyright © Jukka Mikkola