Mariechen ex Glenericht
Mariechen.jpg (54476 bytes)

Arendalissa Norjassa syksyllä 1914. Copyright © Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen kokoelma.

Nelimastoinen rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			TPDK
Rakentaja:				Thomas Royden & Sons, Liverpool 1885, Englanti
Vesillelasku:				1885 joulukuu
Vetoisuus:				2405,11 brt, 2290,58 nrt
Kantavuus:				3600 dwt tai 1900 standarttia puutavaraa,
					kivihiililasti 3609 tonnia, vehnälasti 16500 quarters
Mitat:					88,10 x 13,48 x 7,66 m
Miehistö:				1+2+21
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935),
Maarianhamina				1909 heinäkuu - 1923 maaliskuu
Päälliköt:
Anders Nikolai Törnqvist (1874-1927)	1909 heinäkuu - 13.12.1913, 1919 joulukuu - 1922
Karl August Isidor Mansén (1878-1952)	13.12.1913 - 1916 marras/joulukuu 
Ivar Engelbert Hägerstrand (1889-1952)	1916 marras/joulukuu - 1919 joulukuu
Johan August Danielsson (1875-1958)	1922 (1.5. - 31.12.1922 purjehduskausi), 1923 - 1923 maaliskuu

Nelimastoparkki rakennettiin L.M. M’Intyre Juniorille Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Liverpoolista Melbourneen 22.2. - 4.6.1886.

Ahvenanmaalle laiva ostettiin varustamolta Reederei Gesellschaft Nord mbH. Hampurista hintaan 77 335 markkaa heinäkuussa 1909.

Mariechen Cardiffissa.jpg (26984 bytes)

Cardiffin satamassa vuonna 1912. Merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.

Nikolai Tornqvist.jpg (5906 bytes)

Merikapteeni Nikolai Törnqvist (1874 - 1927). Hän toimi päällikkönä komposiittiparkissa Slamat 1899 - 1903, parkissa Winnifred 1903, parkissa John Gill 1908 - 1909 ja nelimastoparkissa Marlborough Hill 1915 - 1916. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Ensimmäinen rahtimatka tehtiin Hampurista San Franciscoon 1.11.1909 - 25.3.1910. Lastina oli 1000 tonnia sementtiä ja 2400 tonnia kappaletavaraa.

Vuonna 1912 matkalla 3500 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Perun Callaoon laivapoika putosi mastosta ja hukkui ankarassa myrskyssä Falklandin saarten lähistöllä. Matka purjehdittiin 9.9.1912 - 2.1.1913.

Rautaparkki oli ensimmäinen suomalainen purjelaiva, joka kulki Panaman kanavan läpi. Tämä tapahtui vuonna 1916 matkalla salpietarilastissa Chilen Caleta Buenasta Bostoniin.

Alus lähti puutavaralastissa Norjan Fredrikstadista 23.2.1920 kohti Australiaa. Se joutui kovaan myrskyyn Shetlandin lähellä. Parkki sai merkittäviä vaurioita ja menetti mm. pelastusveneen. Laiva palasi Haugesundin redille ankkuriin korjauksia varten 12.3.1920. Matka jatkui korjausten jälkeen 20.4.1920 ja määräsatamaan Port Adelaideen saavuttiin 1.8.1920.

Viimeinen matka tehtiin puutavaralastissa Söderhamnista Lontooseen tammikuussa 1923.

Merikapteeni Ivar Hägerstrand (1889 - 1952) kiersi Kap Hornin kaikkiaan 39 kertaa vuosien 1897 ja 1949 välisenä aikana. Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Loch Linnhe 1923 - 1924, teräsparkissa Woodburn 1924 - 1925, nelimastoparkissa Hougomont 1925 - 1927, teräsparkissa Winterhude 1928 - 1929 ja nelimastoparkissa Viking 1929 - 1937 ja 1950. Kuunarissa Yxpila hän toimi päällikkönä 1945 - 1946. Viimeisen kerran Kap Hornin kierto tapahtui nelimastoparkki Passatin päällikkönä, jossa hän toimi 1947 - 1950. Suomen Merenkulku - Finland Sjöfart  n:o 27/1921.

Nelimastoparkki myytiin romutettavaksi Hollantiin maaliskuussa 1923.

Matkoja vuosina 1909 - 1923

Kirjoja ja kirjoituksia:
Ahlman, Lauri K.:		"Mariechen" San Franciscon satamassa
				Merimiehen Ystävä 9/1910 s. 153-154 
				"Mariechen" i San Franciscos hamn
				Sjömannens Jul 1910
				Finska Sjömansmissionens Julblad 1910 s. 12-13
The Argus:			The Glenericht, a large iron ship...
(Melbourne)			The Argus, 5 June 1886, page 8
Finlands Sjöfartstidning:	Åter ett stort järnskepp inköpt till Åland
				Finlands Sjöfartstidning 30/1909, 30.7.1909
Furrer, Hans Jörg:		Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.			Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
				Herford 1984
				248 Seiten (s. 98)
				ISBN 3-7822-0341-0
Grundström, Kaj:		Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
				Mariehamn 1997
				175 s.(s.118-135)
				ISBN 952-90-9240-7
				ISSN 0788-799X
Harberg, J.:			Åländska sjökaptener genom tiderna -
sjökapten			en biografi
				Ålands Skeppsbefälhavareförening f.f.
				Mariehamn 2001
				193 s. (s. 158-159)
				ISBN 952-91-3841-5
Heikkinen, Helge: 		Valkopurjeiden aikaan
merikapteeni			Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki
				Jyväskylä 2006
				204 sivua (s. 148-170)
				ISBN 951-746-761-3
				ISSN 0453-2201
Hägerstrand, Yngve:		Ivar Hägerstrand, en Kaphornare		
sjökapten			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2000-2001:13
				Mariehamn 2001
				207 s.(s.58-83)
				ISBN 951-98000-3-4
				ISSN 0788-799X
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 477-479)
				ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 183)
				ISBN 951-9064-31-1
Lindström, Anna-Britt:		Breven till Holger
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2005-2006:18
				Mariehamn 2006
				143 s.(s. 106-117)
				ISBN 951-98000-9-3
				ISSN 0788-799X
Morning Bulletin:		Sensational Incident at Sea
(Rockhampton)			Morning Bulletin, 3 January 1899, page 6
Suomen Merenkulku:		80 år. Kommerserådet Robert Mattson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
				60 år. Sjökapten Ivar Engelbert Hägerstrand
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1949 s. 101
				Dödsfall. Sjökapten Ivar Engelbert Hägerstrand
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1952 s. 168
				100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
				Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
Åbo Underrättelser:		Fartygsmissöde
				Åbo Underrättelser 74/1920, pv. 15.3.1920
Åland:				Åter ett stort järnskepp inköpt till Åland
				Åland 58/1909, 21.7.1909
				Järnbk. "Mariechens" senaste resa
				Åland 83/1914, 17.10.1914

 

				Copyright © Jukka Mikkola