Marion Lightbody
Marion Lightbody.jpg (33292 bytes)

Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet:			TGPQ
Rakentaja:				David & William Henderson, Glasgow 1888, Skotlanti
Vesillelasku:				17.04.1888
Vetoisuus:				2242,86 brt, 2136,06 nrt
Kantavuus:				3310 dwt tai 1010 standarttia puutavaraa, salpietarilasti 3290 tonnia, 
					kivihiililasti 3286 tonnia, vehnälasti 35683 säkkiä, ohralasti 3230 tonnia 
Mitat:					87,35 x 12,88 x 7,34 m
Miehistö:				1+2+23 (1915)
Omistaja:
Rederi Ab Aura, Turku (Åbo)		1912 marraskuu - 08.07.1915
Päällikkö:
Robert Walfrid Grunér (1855-1926)	1913 helmikuu - 08.07.1915

Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle Rogers & Co. Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista San Franciscoon 23.5. - 18.9.1888.

Suomeen alus ostettiin varustamolta Trinder, Anderson & Co. Lontoosta hintaan 7600 puntaa ja se otettiin vastaan Irlannin Limerickissä. Alus oli saapunut sinne vehnälastissa Queenstownin kautta Australian Geelongista.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Englannin Port Talbotista 3286 tonnin kivihiililastissa Chilen Iquiqueen 27.3. - 11.7.1913 (105 vuorokautta). Sieltä vietiin 3290 tonnin salpietarilasti Lontooseen 17.9.1913 - 5.1.1914 (108 vuorokautta).

Merikapteeni Robert Grunér (1855 - 1926). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 8/1926.

Matkalla painolastissa Melbournesta Newcastleen matruusi putosi alaprammiraalta kannelle ja kuoli heti 20.9.1914. Matka purjehdittiin 16.9. - 21.9.1914.

Saksalainen sukellusvene U 20, päällikkönään kapteeniluutnantti Walther Schwieger torpedoi aluksen 8. heinäkuuta vuonna 1915 noin 40 mailia Irlannin eteläpuolella paikassa lat. = 50º53'P, long. = 08º48'L. Nelimastoparkki oli 3230 tonnin ohralastissa matkalla Vancouverista kohti Queenstownia.

Miehistö pelastautui veneisiin ja purjehti veneillä kohti Queenstownia. Seuraavana aamuna kello 05.45 englantilainen partiovene otti heidät hinaukseen ja vei Queenstowniin, jonne saavuttiin puolen päivän aikaan. Nelimastoparkki oli lähtenyt Valparaisosta 23.3.1915.

Merikapteeni Johan Tengström (1862 - 1934). Hän toimi päällikkönä koululaivassa Hellas 1899 - 1901 ja parkkilaivassa Esmeralda 1901 - 1903. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 44/1922.

Scwieger oli upottanut aikaisemmin matkustajalaiva Lusitanian 7. toukokuuta 1915.

Matkoja vuosina 1913 - 1915

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		A Skilful Captain
(Adelaide)		The Advertiser, 20 March 1913, page 9
The Argus:		The Marion Lightbody
(Melbourne)		The Argus, 7 January 1893, page 11
Evening Post:		Gallantry recognised
(Wellington)		Evening Post, 12 April 1913, page 12
			Splendid Seamanship
			Evening Post, 24 May 1913, page 12
Furrer, Hans Jörg:	Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.		Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
			Herford 1984
			248 Seiten (s. 148)
			ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald:	Launches
			The Glasgow Herald, 18 April 1888, page 7
			Stormy Passage by A Glasgow Barque
			The Glasgow Herald, 13 January 1894, page 8
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s., (s. 157-159)
Heikkinen, Helge:	Tuntematon merimies
merikapteeni		WSOY, Porvoo 1975
			326 sivua (s. 44-46)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 184)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. II
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1929
			443 pp. (p. 61-62)
Nikula, Oscar:		Åbo Sjöfarts Historia II:2
			Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
			233 s. (s. 119, 120, 132-135)
Shields Daily News:	The Warfare at Sea
			Shields Daily News, 10 July 1915, page 3
Stolzmann, Holger:	Sailing Ships from Turku/Åbo
sjökapten		Malamok 1989, AICH
			64 pp. (p. 5-13)
The Sydney Morning
Herald:			Barque Marion Lightbody sold
			The Sydney Morning Herald, 27 December 1912, page 8
			Barque in Distress
			The Sydney Morning Herald, 30 December 1912, page 9
Turun Sanomat:		Suuri englantilainen teräsfregatti ostettu Turkuun
			Turun Sanomat 2365/1912, 8.11.1912
			Laivanvarustaja Osakyhtiö Auran perustava kokous	
			Turun Sanomat 2376/1912, 21.11.1912
			Aura-yhtiön uusi laiwa Marion Lightbody
			Turun Sanomat 2449/1913, 20.2.1913
			Saksalainen wedenalainen upottanut Marion Lightbodyn
			Turun Sanomat 3165/1915, 13.7.1915
			Marion Lightbodyn upottaminen
			Turun Sanomat 3186/1915, 6.8.1915	
Åbo Underrättelser:	Marion Lightbody
			Åbo Underrättelser 307/1912, 9.11.1912
			Marion Lightbody
			Åbo Underrättelser 43/1913, 13.2.1913
			Olyckshändelser ombord å Marion Lightbody
			Åbo Underrättelser 80/1913, 23.3.1913
			Brevet från Marion Lightbody
			Åbo Underrättelser 341/1914, 13.12.1914
			Marion Lightbody sänkt av en tysk undervattensbåt
			Åbo Underrättelser 187/1915, 12.7.1915
			När Marion Lightbody blev torpederad
			En intervju med förste styrmannen
			kapten A.J. Henriksson
			Åbo Underrättelser 211/1915, 5.8.1915

 

			Copyright © Jukka Mikkola