Marlborough Hill
Marlborough Hill BB.jpg (32358 bytes)

Copyright Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen kokoelma.

Nelimastoinen rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				TPGK
Rakentaja:					W.H. Potter & Son, Liverpool 1885, Englanti
Vesillelasku:					Queen's Dock 05.01.1885
Vetoisuus:					2538,81 brt, 2417,92 nrt
Kantavuus:					4000 dwt, kivihiililasti 3647 tonnia, vehnälasti 3600 tonnia = 46868 säkkiä,
						kerosiinia 92964 laatikkoa
Mitat:						89,75 x 12,75 x 7,67 m
Miehistö:					1+2+22
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935), Maarianhamina	1911 syyskuu - 1925 tammikuu

Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Päälliköt:
Karl Evert Eriksson				1911 - 1914
Erik Hjalmar Jansson (myöh. Jansén) (1877-1963)	1914 - 1915 tammikuu, 1916 heinäkuu - 1919 joulukuu
Anders Nikolai Törnqvist (1874-1927)		1915 tammikuu - 1916 heinäkuu
Erik Isidor Eriksson (1877-1963)		1919 joulukuu - 1923 heinä/elokuu
Johan August Danielsson (1875-1958)		1923 heinä/elokuu - 1924

Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle W. Price & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan 19.2. - 4.6.1885.

Ahvenanmaalle laiva ostettiin hintaan 4875 puntaa = 125 000 markkaa varustamolta S.S. Marlborough Hill Co. Liverpoolista.

Vuonna 1912 alus purjehti Rotterdamista Chilen Valparaisoon 72 vuorokaudessa (6.4. - 18.6.1912), jota pidettiin nopeana matkana. Nelimastoparkki saavutti parhaimmillaan nopeudeksi 13 solmua.

Laiva saapui keulamärssyn ja kokkapuun menettäneenä Falmouthiin 5.2.1913. Matka oli alkanut salpietarilastissa Chilen Taltalista 10.10.1912. Falmouthista alus hinattiin Hampuriin lastin purkausta varten.

Vuonna 1914 nelimastoparkki purjehti puutavaralastissa Oregonin Astoriasta Lontooseen 118 vuorokaudessa (18.3. - 18.7.1914).

Vuonna 1916 matkalla Pensacolasta Liverpooliin parkki kohtasi saksalaisen sukellusveneen 7.5.1916. Saksalaisesta sukellusveneestä käskettiin miehistön mennä pelastusveneisiin ja jättää laiva niin nopeasti kuin mahdollista. Pohjoismyrsky vallitsi ja paikalla oli korkea merenkäynti. Taavetit rikkoontuivat vesillelaskussa ja veneet menivät ympäri. Kussakin veneessä olleet kolme miestä joutuivat veden varaan. Yksi miehistön jäsen hukkui, muut saatiin nostettua takaisin laivaan. Päällikkö pyysi sukellusvenettä pelastamaan miehistön, koska heillä ei ollut enää veneitä. Tällöin sukellusvene lähti paikalta pohjoiseen alusta upottamatta viestittäen signaalilla "dismissed"

Matkalla painolastissa Liverpoolista Kanadan Miramichiin nuori merimies putosi rikistä ja kuoli 7.8.1916. Matka purjehdittiin 18.7. - 21.8.1916.

Roaring Forties vuonna 1924. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 9/1925.

Nopein matka Port Lincoln - Queenstown ajassa 89 päivää tehtiin vuonna 1921, jolloin alus voitti Grain Race -vehnäreitin kilpapurjehduksen. Matka purjehdittiin 17.9. - 5.12.1921.

	

Roaring Forties vuonna 1924. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 9/1925.

Viimeinen rahtimatka tehtiin salpietarilastissa Chilen Caleta Buenasta Ranskan Granvilleen 31.8. - 18.12.1924.

Nelimastoparkki myytiin hinnalla 4875 puntaa romutettavaksi Italiaan tammikuussa 1925.

Erik Isidor Eriksson.jpg (6651 bytes)

Merikapteeni Isidor Eriksson (1877 - 1963). Hänet tunnettiin kovana purjehtijana. Hän toimi päällikkönä myös parkkilaivassa Esmeralda 1906 - 1908, rautafregatissa Imberhorne 1913 - 1917, nelimastoparkeissa Carradale 1923 ja Archibald Russell 1924 - 1925 sekä rautaparkissa Lalla Rookh 1926 - 1928. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Merikapteeni Isidor Eriksson on tehnyt aluksesta pienoismallin.

Sisarlaiva oli nimeltään nelimastoparkki Holt Hill, joka laskettiin vesille huhtikuussa 1884.

Matkoja vuosina 1911 - 1924

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		A Barque on Fire
(Adelaide)		The Advertiser, 11 September 1906, page 7
Anderson, John:		The Last Survivors in Sail
			Percival Marshall & Co., Ltd., London 1933
			54 pp., ill.
The Argus:		Fire on a Barque
(Melbourne)		The Argus, 11 September 1906, page 6
			Hardy Sailor
			Survives 100-Foot Fall
			The Argus, 24 March 1913, page 11
Daily Commercial News
and Shipping List:	Barques Encounter with Submarine
			Daily Commercial News and Shipping List, 18 July 1916, page 11
Derby, William L. A.:	The Tall Ships Pass
			David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970
			427 pp., 66 pages with 95 b/w photos
			(p. 327-328, 330-331) 
			ISBN 0-7153-4952-X
Furrer, Hans Jörg:	Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.		Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
			Herford 1984
			248 Seiten (s. 148-149)
			ISBN 3-7822-0341-0
Grundström, Kaj:	Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-97:9
			Mariehamn 1997
			175 s. (s. 118-135)
			ISBN 952-90-9240-7
			ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars:	Fyrmastade järnbarken Marlborough Hill
fil.mag.		Ålands Sjöfart & Handel 6/1985 s. 294-298
			Tolv åländska seglare
			Monitor, Mariehamn 1990
			157 s. (s. 90-98)
			ISBN 952-90-1546-1
Heikkinen, Helge:	Seikkailuja syvillä vesillä
merikapteeni		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1973 s. 51
Helsingin Sanomat.	Marlborough Hillin seikkailu
			Helsingin Sanomat 198/1916, 25.7.1916
The Horsham Times:	Sailor Falls 100 Feet
			The Horsham Times, 1 April 1924, page 4
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 480-482)
			ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 185)
			ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Mercury:	Launch of an Iron Sailing Ship in Liverpool
			Liverpool Mercury, 6 January 1885, page 7
Suomen Merenkulku:	Bilder från sjön - Kuvia mereltä
			Finlands sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1925 s. 252-253
			80 år. Kommerserådet Robert Mattson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
			70 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1947 s. 91
			75 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1952 s. 138
			100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
			Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
			85 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1962 s. 138
			Dödsfall. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1963 s. 329
The Sydney Morning
Herald:			A Barque on a Fire
			The Sydney Morning Herald, 11 September 1906, page 7
			Law Report. An arrested ship
			The Sydney Morning Herald, 29 August 1919, page 6
Törnqvist, Anders
sjökapten		Barque’s encounter with submarine
			Daily Commercial News and Shipping List, 
			18 July, 1916
Underhill, Harold A.:	Deep-Water Sail
			With Illustrations and Plans
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1963
			302 pp., (p. 197-198)
Åland:			Fartygsköp
			Åland 75/1911, 20.9.1911
			Ovanligt snabb reda
			Åland 63/1912, 7.8.1912
			"Marlborough Hills" senaste resa
			Åland 58/1916, 22.7.1916
			Omkommen åländsk sjöman
			Åland 92/1916, 18.11.1916
Ålands Sjöfart:		Isidor Eriksson död
			Ålands Sjöfart 3/1963 s. 57

 

			Copyright © Jukka Mikkola