Melbourne ex Gustav ex Austrasia
gustav.jpg (11768 bytes)

Nelimastoparkki Gustav. Sea Breezes No. 107, Vol. XI. October, 1928.

Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet:				TPSJ
Rakentaja:					Russell & Co., Port Glasgow 1892, Skotlanti
Vesillelasku:					Kingston yard 26.03.1892
Vetoisuus:					2691,00 brt, 2524,66 nrt
Kantavuus:					4250 dwt tai 1200 standarttia puutavaraa, vehnälasti 4250 tonnia = 53535 säkkiä
Mitat:						93,00 x 13,43 x 7,31 m
Isomaston korkeus kannesta:			48,9 m
Miehistö:					1+3+20
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina	1929 maaliskuu - 30.06.1932
Päällikkö:
Johan Berndt Johansson (1892-1932)		1929 maaliskuu - 30.06.1932

Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle J. & W. Goffey Liverpooliin. Laiva lähti suolalastissa neitsytmatkalle Liverpoolista Calcuttaan 10.6.1892. Matkalla se menetti mastonsa ja sai muita vaurioita ankarassa myrskyssä Tristan da Cunhan tienoilla noin kello 8 aamulla 25.7.1892. Laiva purjehti hätärikin turvin Rio de Janeiroon. Sieltä alus lähti takaisin Liverpooliin 21.9.1892 ja saapui perille 17.12.1892.

Ahvenanmaalle nelimastoparkki ostettiin H.W.F.M. Engeliltä Hampurin Altonasta hintaan 4000 puntaa. Ostohetkellä alus makasi puutavaralastissa Oslossa. Ensimmäinen matka tehtiin sieltä Melbourneen 23.3. - 12.7.1929.

Melbourne SB.jpg (29176 bytes)

Copyright Suomen Merimuseo, Sten Lillen kokoelma.

Alus upposi yhteentörmäyksessä englantilaisen tankkialus Seminolen kanssa 30. kesäkuuta vuonna 1932 noin 30 meripeninkulmaa Fastnetin eteläpuolella. Päällikkö ja 10 miestä hukkuivat. 15 miestä pelastui Seminoleen. Onnettomuudessa tankkilaiva Seminole törmäsi aluksen kylkeen keulamaston perän puolelle, jolloin parkki upposi hyvin nopeasti noin neljässä minuutissa. Onnettomuudessa menehtyivät päällikkö, I perämies, III perämies, pursimies, stuertti ja kuusi muuta miehistön jäsentä.
Nelimastoparkki oli lähtenyt 4250 tonnin vehnälastissa 14. maaliskuuta 1932 Port Victoriasta. Matkalla Eurooppaan laiva oli joutunut kovaan myrskyyn Kap Hornissa, jolloin mm. karttahytti oli vaurioitunut.

Matkoja vuosina 1929 - 1932

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		Rammed When Near Haven
(Adelaide)		The Advertiser, 20 January 1933, page 8
The Argus:		Wheat Ship Sunk
(Melbourne)		Collision with tanker
			The Argus, 2 July 1932, page 21
			Sinking of Melbourne
			The Argus, 4 July 1932, page 7
Derby, William L. A.:	The Tall Ships Pass
			David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970
			427 pp., 66 pages with 95 b/w photos
			(p. 78-79, 91, 93, 114, 122-124, 332-333) 
			ISBN 0-7153-4952-X
Dundee Evening Telegraph:Shipping Disaster off Irish Coast
			Dundee Evening Telegraph, 1 July 1932, page 
Edgren, E.:		Melbournella kotiin Australiasta
			Hem från Australien med Melbourne
			Merimies - Sjömannen 5/75 s. 40-44
Furrer, Hans Jörg:	Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.		Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
			Herford 1984
			248 Seiten (s. 56)
			ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald:	Finnish Barque Sunk
			The Glasgow Herald, 2 July 1932, page 10
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:	Port-Glasgow-Built Ship Damaged
			Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 23 August 1892, page 2
Heikkinen, Helge:	Purjeet sumussa - Seglare i dimma
merikapteeni		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
			12/1954 s. 322-324
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 651-653)
			ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lancashire Evening Post:Is the British Tar Decayning?
			Lancashire Evening Post, 20 December 1892, page 4
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 186)
			ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Mercury:	Nautical Jottings
			Liverpool Mercury, 28 May 1892, page 6
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. II
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1929
			443 pp. (p. 187-192)
			(ISBN 0 85174 114 2)
The Mercury:		Melbourne Sunk
(Hobart)		The Mercury, 4 July 1932, page  7
Meyer, Jürgen:		Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945
Dr.			Verlag Egon Heinemann
			Norderstedt 1971
			296 Seiten (s. 214-215)
Stevenson, J.A.D.:	Two Interesting Survivors
			Lawhill and Gustav in London
			Sea Breezes Vol. X. No. 94 September 1927
			pp. 139
Suomen Merenkulku:	Sjöolyckor
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
			8/1932 s. 213
The Sydney Morning
Herald:			Barque Melbourne
			Story of the Collision
			The Sydney Morning Herald, 4 July 1932, page 10
The West Australian:	Under Four Flags
(Perth)			The West Australian, 27 July 1932, page 5
Western Daily Press:	Tragedy Ends Windjammer Race
(Bristol)		Western Daily Press, 2 July 1932, page 2
Western Morning News:	Voyage of 120 Days
			Western Morning News, 11 June 1930, page 4
			Grain Ships’ Race Fatality
			Western Morning News, 2 July 1932, page 9
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
			
			Copyright © Jukka Mikkola