Melusine
Melusinen maalaus.jpg (35274 bytes)

Kuva: Bukowskin Huutokaupat. Taulun omistaa Liisa Laitinen.

Parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä yellow- metallilla pohja peitetty 
Tunnuskirjaimet:				VKBN
Rakentaja:					J.C. Tecklenborg, Bremerhaven 1876, Saksa
Vesillelasku:					1876 huhtikuu
Vetoisuus:					969,97 brt, 929,57 nrt
Mitat:						52,55 x 10,39 x 6,83 m
Miehistö:					1+2+15
Omistajat:
Wasa Rederi Bolaget, Nikolaistad		1889 maaliskuu - 1895 marraskuu
J.E. Moe, Nikolaistad (Vaasa)			1895 marraskuu - 21.05.1903
Päälliköt:
Hans Larsson (1835-1899)			1889 - 1890 elokuu, 1898 elokuu - 29.07.1899 Ayrissa, Skotlannissa
Nils Gustaf Hongell (1838-1895)			1890 elokuu - 21.11.1895 (kuoli Intian valtamerellä)
Karl August Kronholm (I- perämies)		21.11.1895 - 30.01.1896 (kuoli Atlantilla)
Gustaf Wolter Lindblom (II- perämies)		30.01.1896 - 14.03.1896
Adolf Kastelin (1843-1899)			14.03.1896 - 1898 elokuu
August (Anders) Tiburtius Öström (1867-1943)	14.08.1899 - 1903
melusine.jpg (23042 bytes)

Vilho Rantapihla: Världsomseglaren sjökapten J.E. Rönnholm.

Alus ostettiin varustamolta F. Tecklenborg Bremenistä maaliskuussa 1889 ja se oli ostohetkellä matkalla San Franciscosta Hampuriin.
Ensimmäinen rahtimatka tehtiin Sunderlandista Buenos Airesiin 13.9. - 2.12.1889.

Matkalla Kotkasta puutavaralastissa Marseilleen alus joutui kovaan myrskyyn 6.1.1891 Välimerellä paikassa lat. = 41º48'P, long. = 5º22'I ja hakeutui hätäsatamaan Sardinian Cagliariin 24.1.1891. Lähes kaksi viikkoa kestäneissä myrskyissä laiva oli menettänyt mm. kansilastin, purjeita, liivaripuomin, kokkapuun ja mesaanimaston. Cagliarista alus hinattiin Marseilleen, jonne saavuttiin 3.2.1891.

Matkalla Ruotsin Husumista Etelä-Afrikan Port Elisabethiin parkki joutui puutavaralastissa ankaraan myrskyyn Doverin ulkopuolella 21.12.1894. Se kehittyi hirmumyrskyksi seuraavana päivänä. Konstaapeli ja neljä muuta miestä huuhtoutuivat ison aallon mukana yli laidan mereen. Toinen aalto heitti neljä miestä takaisin laivalle, mutta konstaapeli hukkui. Tämä tapahtui kello puoli kaksi iltapäivällä 22.12.1894. Matka oli muutenkin pitkä ja vaikea myrskyjen takia, joka purjehdittiin 7.11.1894 - 1.5.1895.  

Aluksen ollessa teak-lastissa matkalla Burman Moulmeinista Falmouthiin miehistö sairastui beriberi- tautiin. Päällikkö Hongell kuoli 21.11.1895 Intian valtamerellä ja haudattiin mereen paikassa lat. = 20ºE, long. = 50ºI. Hänen jälkeensä päälliköksi tullut I-perämies Kronholm kuoli 30.1.1896 Atlantilla ja haudattiin mereen paikassa lat. = 17ºP, long. = 37ºL. Pursimies kuoli 12.2.1896 ja haudattiin mereen. Parkki saapui 155 vuorokauden matkan jälkeen Falmouthiin 6.3.1896. Miehistöstä vain kaksi oli jaloillaan.

24.12.1897 laiva lähti puutavaralastissa Georgian Sapelosta Skotlannin Methil Dockiin. Matkalla alus joutui kovaan myrskyyn ja sai myrskyvaurioita menettäen partaan ja miehistösuojan sekä suuren osan purjeista. Kalastusalus Grethe hinasi vuotavan parkin Bremerhaveniin korjauksia varten 19.2.1898. Osittaisten korjausten jälkeen alus hinattiin Bremerhavenista Methil Dockiin 28.3. - 31.3.1898.

Matkalla kivihiililastissa Cardiffista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin laiva sai luotsauksessa useita pohjakosketuksia 30.12.1902 Delagoa Bayn läheisyydessä. Satamassa tehdyssä tarkastuksessa vauriot havaittiin niin suuriksi, että laivaa ei kannattanut enää korjata. Parkki myytiin Delagoa Bayssa 21.5.1903.

Anders Ostrom.jpg (7642 bytes)

Merikapteeni Anders Öström (1867 - 1943). Hän toimi päällikkönä fregatissa Pandion 1897 - 1898. Maarianhaminan merikoulun opettaja vuodesta 1903 lähtien yhteensä 32 vuotta, josta rehtorina 1927 - 1935.
Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Matkoja vuosina 1889 - 1902

Kirjoja ja kirjoituksia:
Hinkkanen, Merja-Liisa:	Perhe-elämää aaltojen päällä:
			Kapteenien purjehtivat rouvat 1800-luvulla
			Nautica Fennica 2001-2002
			Suomen Merimuseo, Helsinki
			Vammala 2002
			85 sivua (s. 73-74)
			ISBN 951-616-077-8
			ISSN 1235-9122
Hufvudstadsbladet:	Dödsruna
			Hufvudstadsbladet 165/1895, 21.6.1895
Merimiehen Ystäwä:	Merimiesten kärsimyksiä
			Merimiehen Ystäwä 5/1896 s. 72-73
Norra Posten:		Dödsfall
			Norra Posten 22/1896, 18.3.1896
Rantapihla, Vilho:	Världsomseglaren sjökapten J.E. Rönnholm
dipl.ins		V. Rantapihla, Helsingfors 1992
			194 s. (9-12)
			ISBN 952-90-3290-4
			Parkkilaiva Melusinen matruusi
			Helsinki 1994
			29 sivua
			ISBN 952-90-6025-4
Rauman Lehti:		Kunnioituksenosotus naiselle
			Rauman Lehti 17A/1897, 27.2.1897
			Palkinto osotetusta neuwokkuudesta
			Rauman Lehti 40/1897, 19.5.1897
Schantz, Märta V.:	Alma Hongellin poikkeuksellinen elämä
			Merimiehen Ystävä 6/94 s. 3-7
			Alma Hongell: Ett märkligt kvinnoöde
			Sjömansvännen 6/94 s. 19-23
Suomen Merenkulku:	75 år. Sjökapten A. Öström
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1942 s. 136
			Dödsfall. Sjökapten A. Öström
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1943 s. 27
Vasabladet:		Skeppet "Melusine"
			Vasabladet 17/1891, 28.2.1891
			Från Melusines sorgliga resa
			Privatbref från andra styrmannen 
			Vasabladet 35/1896, 21.3.1896
Västra Finland:		Bref från hafvet
			Privatbref från andra styrmannen
			Västra Finland 23/1896, 21.3.1896
Wasa Tidning:		Vasa rederibolaget har inköpt fartyget Melusine
			Wasa Tidning 50/1889, 29.3.1889
			Utdeladt hederstecken
			Wasa Tidning 34/1892, 1.3.1892
			Försålda segelfartyg
			Wasa Tidning 93/1895, 20.11.1895
			En sorglig sjöresa
			Wasa Tidning 21/1896, 11.3.1896
			"Melusines" senaste resa
			(Alma Hongell)
			Wasa Tidning 71/1896, 25.3.1896
			En belöning som wore wälförtjänst
			Wasa Tidning 100/1896, 12.12.1896
			Belöning för wisadrådighet
			Wasa Tidning 109/1897, 13.5.1897
			Angående föroyckade Wasabarken Melusine...
			Wasa Tidning 63/1898, 17.3.1898
Wirrankoski, Rami:	Viimeiset suuret purjeet
			Laiva 3/2011, 51 sivua (s. 16-25)
			Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry
			ISSN 1457-3059
Åbo Underrättelser:	Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 26/1891, 28.1.1891
			Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 41/1891, 12.2.1891
			Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Underrättelser 54/1891, 25.3.1891
			Wasabarken Melusine...
			Åbo Underrättelser 147/1895, 2.6.1895
			Utmärkelse åt qvinna
			Åbo Underrättelser 54/1897, pv. 25.2.1897
			Ett sammanträffande efter 30 år
			Åbo Underrättelser 52/1899, 23.2.1899
			Dödsfall. Sjökapten Hans Larsson
			Åbo Underrättelser 207/1899, 3.8.1899
			Dödsfall. Sjökapten Karl Liljequist
			Åbo Underrättelser 96/1904, 10.4.1904
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Anders Öström
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjökapten Anders Öström 75 år
			Ålands Sjöfart 2/1942
			Sjökapten Anders Öström - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1943 s. 12-13
			
			Copyright © Jukka Mikkola