Montrosa ex Montrose

Malcolm M. Brodie shipping collection. State Library Victoria.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			TNPV
Rakentaja:				Barclay, Curle & Co., Glasgow 1863, Skotlanti
Vesillelasku:				Whiteinch yard 01.10.1863
Vetoisuus:				992,69 brt, 913,79 nrt
Kantavuus:				1400 dwt, kivihiililasti 1420 tonnia
Mitat:					63,20 x 10,25 x 6,46 m
Miehistö:				1+1+1+12
Omistajat:
Manuel Eriksson ym., Lemland		1898 lokakuu - 1917
G. Severus Gustafsson ym., Lemland	1917 - 1921
Axel Melander ym., Maarianhamina	1921 - 1929
Päälliköt:
Johan Edvard Andersson (1867-1935)	1898 lokakuu – 1906 elo/syyskuu
Karl Anders Andersson (1870-1928)	1906 elo/syyskuu – 1908 elo/syyskuu
Anders Arthur Andersson (1878-1956/57)	1908 elo/syyskuu - 1915 syyskuu
Johan August Eriksson (1883-1924)	1915 syyskuu - 1919 (kuoli parkkilaiva Dionen päällikkönä)
Axel Theodor Nylund (1872-1937)		1920 helmikuu - 1921 tammikuu, 1925 huhtikuu - 1925 joulukuu
Matts Sigfrid Sjölund (1885-1925)	1922 - 1924 
Erik William Eriksson (1888-1953)	1926 – 1927 	
Mikael Mauritz Karlsson (1878-1938)	1928 kesäkuu - 1929 tammikuu

Rautafregatti rakennettiin varustamolle Charles George Cowie & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Liverpoolista Sydneyhin 15.12.1863 - 27.3.1864. Matkalla oli mukana 275 siirtolaista, joista aikuisia oli 229 ja lapsia 46 henkeä.

Fregatti muutettiin parkiksi vuonna 1886.

Ahvenanmaalle alus ostettiin Hans Peter Breckwoldt juniorilta Hampurista hintaan 2500 puntaa lokakuussa 1898 ja se oli ostohetkellä Cardiffissa. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin 1420 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Trinidadiin 15.11. - 17.12.1898.

Matkalla Etelä-Afrikan Algoa Baysta Pensacolaan laiva pelasti osan englantilaisen parkki Primeran miehistöstä Atlantilla. Primeran hiililasti oli syttynyt tuleen ja luukut olivat lentäneet ilmaan räjähdyksessä 4.8.1900. Miehistö pelastautui kahteen veneeseen, joista toisen veneen miehistön Montrosa pelasti Atlantilla 2.10.1900. He olivat ajelehtineet merellä 24 päivää, joista viimeiset neljä päivää ilman vettä. Montrosa saapui Barbadokselle 3.10.1900. Toinen vene miehistöineen purjehti Asuncion- saarelle, jonne vene saapui 30.8.1900.

Vuonna 1901 laiva vei kappaletavaralastin Hampurista Uuden Seelannin Bluffiin (3.5. - 6.9.1901).

Merikapteeni K.A. Andersson (1870 - 1928). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Bacchus 1900 - 1902. Åland n:o 38/1928. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot. 

Alus purjehti painolastissa ilmeisesti miinaan 31.5.1915 matkalla Goolesta Nova Scotian Pugwashiin paikassa 25 mailia suuntaan ENE Spurnin majakkalaivasta. Norjalainen höyrylaiva Brunla pelasti miehistön ja vei heidät 1.6.1915 Hulliin. Kalastajat löysivät Montrosan mereltä ilman miehistöä. He ottivat laivan haltuunsa ja purjehtivat sillä Bridlingtoniin Yorkshiressa. Näin Montrosa pelastui ja kalastajat saivat pelastuspalkkion. Alus hinattiin Hulliin 2.6.1915.

Samana vuonna matkalla Grindstone Islandilta New Brunswickista Lontooseen alus joutui kolmen viikon ajan kestäneisiin koviin myrskyihin Atlantilla. Navigaatiohytti ja päällystön asuintilat kärsivät vaurioita ja osa kansilastia meni mereen. Matka purjehdittiin 18.11.1915 - 2.1.1916.

State Library of South Australia. PRG 1373/12/34. A.D. Edwardes Collection.

Parkki purjehti Lontoosta Jamaikan Oraca Besaan 24 vuorokaudessa 21.2. - 16.3.1920.

Matkalla puutavaralastissa Viipurin Uurasta Northfleetiin laiva joutui ankaraan myrskyyn Pohjanmerellä. Myrskyssä matruusi huuhtoutui yli laidan ja hukkui. Kansilasti ja vene menetettiin. Purjeita repeytyi ja skanssi sai vahinkoja. Alus meni hätäsatamaan Cuxhaveniin 31.8.1923, josta korjausten jälkeen matkaa jatkettiin Northfleetiin 14.9.1923. Matka purjehdittiin 10.8. - 22.9.1923.

Matkalla puutavaralastissa Kemistä Lontooseen alus joutui Pohjanmerellä ankaraan hirmumyrskyyn 23. - 24.11.1928. Hirmumyrskyssä perästä tullut hyökyaalto vei mennessään navigointihytin, ohjaus- ja standardikompassit, yläpuolen ruoripyörästä, vasemmanpuoleisen pelastusveneen, naakelipenkit ym. Parkki joutui menemään hätäsatamaan Cuxhaveniin 27.11.1928, josta se myöhemmin hinattiin Lontooseen.

Merikapteeni Mikael Karlsson (1878 - 1938) myrskyisen matkan jälkeen Lontoossa. Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Alastor 1931 - 1932. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 1/1929.

Alus vaurioitui niin pahoin myrskyssä, että se myytiin hinnalla 1500 puntaa romutettavaksi Ghentiin Belgiaan tammikuussa 1929. Parkki saapui hinauksessa Brüggeen 6.2.1929.

Matkoja vuosina 1898 - 1928

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:			Treasure trove. Plucky Fisherman. A Floating Fortune
(Adelaide)			The Advertiser, 7 June 1915, page 9
Barrier Miner:			Fire and Explosion at Sea
				Barrier Miner, 1 December 1900, page 6
Burrell, David:			Fortunes of the Knight Line
				Sea Breezes Vol. 60 No. 485, May 1986 (p. 339-340)
The Canberra Times:		The Firewood Fleet
				The Canberra Times, 21 February 1929, page 3
Collan, Y.:			Orkaanissa Pohjanmerellä
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1929 s. 18-19
Daily Commercial News and
Shipping List:			Sale of the Russian Barque Montrosa
				Daily Commercial News and Shipping List, 6 October 1905, page 4
The Glasgow Herald:		Barque Burned at Sea
				The Glasgow Herald, 25 October 1900, page 8
Greenock Advertiser:		From their Whiteinch building yard... (launch)
				Greenock Advertiser, 3 October 1893, page 1
Grönstrand, Lars:		Järnbarken Montrosa
fil. mag.			Ålands Sjöfart 4/1974 s. 160-163
				Åländska skeppsporträtt i ord och bild
				Mariehamn 1978
				Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
				291 sivua (s. 154-160)
				ISBN 951-99156-9-9
Hufvudstadsbladet:		Ålandsbarken Montrosa illa ute
				Hufvudstadsbladet 326/1928, 29.11.1928
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 483-485)
				ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 131)
				ISBN 951-9064-31-1
Lincolnshire Echo:		An Interrupted Voyage
				Lincolnshire Echo, 31 October 1916, page 2
The Mercury:			The Barque Montrosa. Trouble with the Crew
(Hobart)			The Mercury, 8 February 1909, page 2
				Deserted Barque. Fishermen's Great Luck
				The Mercury, 7 June 1915, page 6 
Meyer, Jürgen:			150 Jahre Blankeneser Schiffahrt
				1785 - 1935
				Verlag Egon Heinemann 1968
				302 Seiten (s. 28, 29, 235)
Åbo Underrättelser:		Skebbsbrutna
				Åbo Underrättelser 299/1900, 2.11.1900
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 59/1907, 1.3.1907
				Åländska järnbarken Montrosas hemlighet
				Åbo Underrättelser 180/1915, 5.7.1915
				Svår sjöresa
				Åbo Underrättelser 30/1916, 31.1.1916
				Fartygsolycka
				Åbo Underrättelser 230/1920, 6.9.1920
				En man över bord
				Åbo Underrättelser 243/1923, 8.9.1923
Åland:				Nytt järnfartyg till Åland
				Åland 83/1898, 19.10.1898
				Järnbarkskeppet "Montrosa"...
				Åland 12/1901, 9.2.1901
				Olyckshändelse med dödlig utgång
				Åland 97/1903, 6.10.1903
				"Montrosa"-affären än en gång
				Åland 60/1915, 28.7.1915
				Dödsolyckan på barken ”Dione”
				Åland 65/1924, 13.8.1924
				Dödsfall. Sjökapt. K.A. Andersson
				Åland 38/1928, 12.5.1928

 

				Copyright © Jukka Mikkola