Murtaja ex Laura & Gertrude ex Suzie M. Jones
Parkkilaiva, tasasaumainen tammesta ja Amerikan hongasta rakennettu, kuparilla kiinnitetty
ja yellow- metallilla pohja peitetty 
Tunnuskirjaimet:			VDBH
Rakentaja:				Cooper & Slicer, Baltimore 1863, U.S.A.
Vesillelasku:				1862 joulukuu
Vetoisuus:				1117,26 brt, 1002,66 nrt 
Kantavuus:				suolalasti 986 tonnia, kivihiililasti 1580 tonnia tai noin 500 standarttia puutavaraa  
Mitat:					50,24 x 10,42 x 7,07 m
Miehistö:				17
Omistajat:
Johan Wilhelm Söderlund (1845-1904), 
Rauma					28.05.1890 - 07.09.1892, 24.11.1900 - 1902 huhtikuu
J.W. Söderlund ja Fredrik W. Lindblad,
Rauma					07.09.1892 - 24.11.1900 
Päälliköt:
Oscar Waldemar Lundén (1851-1934)	1890 toukokuu - 15.09.1892
Fredrik Wälbona Lindblad		15.09.1892 - 1900 syyskuu
Johan Wilhelm Nyblom (1860-1924)	1900 syyskuu - 1902 huhtikuu

Parkkilaiva ostettiin varustamolta D. Cordes & Co. Bremenistä hintaan 78 000 markkaa ja se oli ostohetkellä Stettinissä. Laiva purjehti 13.6.1890 sieltä Raumalle, jonne saavuttiin 24.6.1890. Täällä laiva sai suomalaisen nimen Murtaja.

Ensimmäinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Raumalta Valenciaan 8.8. - 7.11.1890.

Merikapteeni Oscar Waldemar Lundén (1851 - 1934). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 42/1922.

Vuoden 1894 lokakuussa matkalla puutavaralastissa Valenciaan alus menetti ankkurin ja 30 syltä kettinkiä myrskyssä Drogdenin luona. Samalla matkalla laiva menetti ruorin ja kansilastin kovassa myrskyssä 14.11.1894. Parkki saapui Valenciaan 14.12.1894.

Vuonna 1896 matkalla suolalastissa Ivizasta Turkuun alus sai vuodon ja joutui hakeutumaan Cadiziin 27.8., jossa lasti purettiin. Alus korjattiin ja lastattiin uudelleen suolalla. Matka jatkui 8.10. ja määräsatamaksi tuli Rauma, jonne saavuttiin 15.11.1896.

Aluksen ollessa Georgian Sapelossa se joutui myrskyssä tuuliajolle ja ajautui matalikolle 7.2.1899. Sieltä se hinattiin kahden hinaajan voimin turvalliseen ankkuripaikkaan 9.2.1899.

Vuonna 1901 matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Corkiin alus sai vuodon myrskyssä Itämerellä. Se joutui hakeutumaan hätäsatamaan Helsingborgiin 18.10.1901. Siellä lasti purettiin ja alus telakoitiin 8.11.1901. Korjattu ja lastattu alus lähti 1.2.1902 Corkiin, jonne saavuttiin 24.2.1902.

Alus myytiin huhtikuussa 1902 hintaan 1800 puntaa Länsi-Intiaan ja se poistettiin rekisteristä 11.4.1902.

Viimeinen matka tehtiin Corkista Trinidadiin, jonne saavuttiin 27.6.1902.

Matkoja vuosina 1890 - 1902

Kirjoja ja kirjoituksia:
Satakunta:			Rauma. Kauppias Söderlund ostanut Laura & Gertrud nimisen parkkilaivan Saksasta
				Satakunta 64/1890, 3.6.1890
Soinila, Hannu:			Rauman kauppalaivasto 1890-1910
				Brassip piukka 3
				Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3
				Rauma 1995
				62 sivua (s. 13)
				ISBN 951-96645-0-7
Suomen Merenkulku:		Kapten Oscar Waldemar Lundén 75 år
				Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 10/1926 s. 255
				Kapten Oscar Waldemar Lundén. In memoriam
 				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1934 s. 396
Turun Lehti:			Saksalainen parkkilaiva Laura Gertrud ostettu Raumaan 
				Turun Lehti 64/1890, 3.6.1890
Vartiainen, Hannu:		Rauman merenkulun historia
merikapteeni			Rauman merimuseo 2016
				606 sivua (s. 252-254)
				ISBN 978-952-68562-0-9
Vuori Piia/Vartiainen Hannu:	Rauma, purjelaivat ja politiikka
				J.W. Söderlund
				Rauman merimuseo
				Esa Print, Lahti 2010
				270 sivua (s. 124-125, 250-252)
				ISBN 978-952-67115-4-4
Åbo Tidning:			Laura & Gertrude
				Åbo Tidning, 154/1890, 10.6.1890
				Skeppet Murtaja...
				Åbo Tidning 58/1896, 29.2.1896
Åbo Underrättelser:		Skeppet Murtaja...
				Åbo Underrättelser 57/1893. 28.2.1893
				Skeppet Murtaja...
				Åbo Underrättelser 54/1897. 25.2.1897
				Skeppet Murtaja...
				Åbo Underrättelser 56/1899. 27.2.1899
Ålands Sjöfartstidning:		Dödsfall (kommunalrådet Johan Wilhelm Söderlund)
				Ålands Sjöfartstidning 83/1904, 23.7.1904

 

				Copyright © Jukka Mikkola