Neptun ex Louisa & Augusta ex Eliphalet Greely
Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta ja Oregonin männystä rakennettu,  
raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:			VKBR
Rakentaja:				Larabee & Moses Bath, N.A. 1856, Maine, U.S.A.
Vetoisuus:				1102 brt, 1047,10 nrt
Kantavuus:				1600 tonnia tai 480 standarttia puutavaraa
Painolasti:				450 tonnia
Mitat:					51,60 x 10,40 x 7,10 m
Miehistö:				1+2+12
Omistajat:
Rederiaktiebolaget Neptun, Nikolaistad	08.05.1891 - 10.07.1895
J.E. Moe, Nikolaistad (Vaasa)		10.07.1895 - 06.02.1898
Päälliköt:
Johan Gustaf Hagman (1839-1895)		1891 toukokuu - 1893 kesäkuu
Henrik Walfrid Fagerström (1849-1927)	1893 kesäkuu - 1895
Johan Jakob Flinkenberg (1858-		1895 - 06.02.1898

Alus ostettiin varustamolta C.A.E. Solecher Hampurista Saksasta. Ennen ostoa se oli muutettu parkiksi jo maaliskuussa 1883. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin Skellefteåsta Barcelonaan, jonne saavuttiin lokakuussa 1891.

Matkalla puutavaralastissa (pitchpine) Floridan Pensacolasta Liverpooliin laiva joutui ankaraan myrskyyn Atlantilla 1.4.1892. Hirmumyrskyssä mm. alempi isomärssyraaka katkesi. Matka purjehdittiin 27.2. - 25.4.1892.

Matkalla Espanjan Cartagenasta Floridan Pensacolaan meteoriitti iskeytyi lounaissuunnasta ison purjeen läpi isoluukkuun. Tämä tapahtui paikassa lat. = 16º51'P, long. = 43º12'L kello 9 aikaan illalla 30.12.1893. Kivi oli väriltään siniharmaa, jossa oli vaaleita epäsäännöllisiä juovia.  Muodoltaan se oli eipyöreä ja painoi 25 grammaa.

Parkki lähti puutavaralastissa (pitchpine) Georgian Sapelosta kohti Skotlannin Aberdeenia 27.11.1897. Matkalla alus joutui kovaan myrskyyn Atlantilla 3.12.1897, joka kasvoi hirmumyrskyksi 16.12.1897. Hirmumyrskyssä meri löi sisään puolikannelle ja täytti kajuutan vedellä. Kompassi meni yli laidan ja perämies sekä kaksi ruorimiestä olivat vähällä huuhtoutua mereen.

Pohjanmerellä 4.2.1898 aluksessa oli jo 11 jalkaa vettä ruumassa, jolloin perämies ja miehistö poistuivat laivasta kalastustroolari Italyyn. Päällikkö jäi yksin laivaan ja sitä alettiin hinata kahden kalastusaluksen voimin 6.2.1898. Kaapeli katkesi ja yltyneessä merenkäynnissä poikittain tuuleen joutunut alus kaatui illalla kello 10 lähellä Spurn Headia. Päällikkö putosi mereen, josta hänet pelastettiin kalastusalus Premieriin. Tämä vei hänet Hulliin 16.2.1898. Muu miehistö oli toimitettu aikaisemmin 7.2.1898 Grimsbyhyn.

Matkoja vuosina 1891 - 1898   

Kirjoja ja kirjoituksia: 
The Glasgow Herald:	Shipping Casualties
			The Glasgow Herald, 8 February 1898, page 8
Vaasan Sanomat:		Neptunin haaksirikosta
			Vaasan Sanomat 15/1898, 22.2.1898
Vasabladet:		Meteor nedfallen på ett Wasafartyg i Atlanten
			(Kapten Fagerström skrifwer)
			Vasabladet 17/1894, 8.2.1894
			Neptuns skeppbrott
			Vasabladet 61/1898, 21.5.1898
Vårt land:		Neptuns hafveri
			Vårt land 26/1898, 22.2.1898
Wasa Nyheter:		Sjöförklaring
			Wasa Nyheter 48/1898, 27.2.1898
Wasa Tidning:		Skeppet Neptuns haveri
			Wasa Tidning 35/1893, 2.3.1893
Wirrankoski, Rami:	Viimeiset suuret purjeet
			Laiva 3/2011, 51 sivua (s. 16-25)
			Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry
			ISSN 1457-3059
Åbo Tidning:		"Neptuns" skeppbrott
			Åbo Tidning 101/1898, 16.4.1898 
Åbo Underrättelser:	Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1893, 28.2.1893
			"Neptuns" haveri
			Åbo Underrättelser 51/1898, 22.2.1898
			Om Vasabarken Neptuns förolyckande
			Kaptens sjöförklaring
			Åbo Underrättelser 58/1898, 1.3.1898

 

			Copyright © Jukka Mikkola