Occident
Occidentin maalaus.jpg (63846 bytes)

© Dr. Jürgen Meyerin kokoelma.

Teräsfregatti
Tunnuskirjaimet:				TFSV
Rakentaja:					Charles Connel & Co., Glasgow 1889, Skotlanti
Vesillelasku:					18.04.1889	
Vetoisuus:					1663 brt, 1610,63 nrt
Kantavuus:					noin 2700 dwt, kivihiililasti 2641 tonnia
Mitat:						75,40 x 11,50 x 6,95 m
Omistajat:
Åbo Rederiaktiebolag (konsulit G.A. Lindblom, 
Alvar Söderlund ym.), Turku (Åbo)		1898 lokakuu - 22.11.1900
Päällikkö:
Wilhelm Fagerholm (1855-1929)			01.03.1899 - 18.11.1900

Teräsfregatti rakennettiin varustamolle A. Evers & Classen Hampuriin. Neitsytmatka purjehdittiin Cardiffista Santa Rosaliaan Meksikkoon, jonne lähdettiin 31.5.1889.

Suomeen fregatti ostettiin yhdessä fregatti Orientin kanssa varustamolta A. Evers & Classen Hampurista yhteishintaan 19 000 puntaa lokakuussa 1898.

Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Hampurista Cardiffiin 11.3. - 19.3.1899. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin 2641 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Reunioniin Intian valtamerellä 23.4. - 13.7.1899.

Alus lähti Hampurista Kiaochouhun Kiinaan 21.7.1900 kello 8. Lastina oli noin 1700 tonnia kivihiiltä, 1000 tonnia kappaletavaraa ja kannella 20 rautatynnyriä naftaa. Laivan hiililasti syttyi tuleen 12.11.1900 aluksen ollessa lähellä Fidzi-saaria paikassa lat. = 15ºE, long. = 172º49'I. Tulipalon sytyttyä suunta muutettiin kohti saaria. Fregatti ankkuroitiin Momi Bayhin Viti Levun saaren luoteispuolelle molemmilla ankkureilla 17.11.1900. Tulipaloa ei saatu sammumaan ja alus jouduttiin jättämään seuraavana päivänä. Kalastusalus hinasi laivan pelastusveneet Lautokaan.
Palanut hylky myytiin 185 punnalla 22.11.1900 Uuteen Seelantiin. Lautokasta miehistö matkusti 27.11.1900 Suvan kautta Sydneyhyn, jonne saavuttiin 6.12.1900.

Vuonna 1901 fregatti hinattiin Suvaan, jossa siitä purettiin 500 tonnia kivihiiltä ja 70 tonnia sementtiä.

Merenkulkuneuvos, merikapteeni Wilhelm Fagerholm (1855 - 1929). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Winefred 1895 - 1898. Hän toimi Merenkulkuhallituksen merenkulkuosaston neuvoksena vuosina 1917 - 1925. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 9/1929.

Hylky upotettiin 22.3.1949 Cookin salmeen.

Sisarlaiva oli teräsfregatti Orient.

Matkoja vuosina 1899 - 1900

Kirjoja ja kirjoituksia:
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 214)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 204)
			ISBN 951-9064-31-1
Lähteenoja, Aina
fil. maisteri:		Rauman kaupungin historia IV
			Rauma 1809 - 1917
			Rauma 1939
			480 sivua (s. 204-205)
Stolzmann, Holger:	Sailing Ships from Turku/Åbo
sjökapten		Malamok 1989, AICH
			64 pp. (p. 5-13)
Suomen Merenkulku:	Dödsfall. Sjöfartsrådet Wilhelm Fagerholm
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1929 s. 315
The Sydney Morning
Herald:			The Fire on the Occident
			The Sydney Morning Herald, 12 December 1900, page 8
Åbo Underrättelser:	Åbos handelsflotta ökas
			Åbo Underrättelser 278/1898, 13.10.1898
			Åbo rederiaktiebolag...
			Åbo Underrättelser 54/1899, 25.2.1899
			Fregatten Occidents brand
			Åbo Underrättelser 7/1901, 9.1.1901
			Fregatten Occidents brand
			(sjöförklaring)
			Åbo Underrättelser 6/1901, 8.1.1901
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1901, 28.2.1901

 

			Copyright © Jukka Mikkola