Orion ex Invercauld
Fregatti/parkkilaiva, rakennettu tavallisesta puusta, tammesta ja teakista, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:			TNDS
Rakentaja:				John Humphrey & Co., Aberdeen 1874, Skotlanti
Vesillelasku:				West-End Building Yards 28.09.1874
Vetoisuus:				1221,05 brt, 1163,03 nrt
Mitat:					68,65 x 11,20 x 6,48 m
Miehistö:				15
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935), 
Maarianhamina				1900 lokakuu - 1901/1902
Päällikkö:
Anton Viktor Häggblom (1873-1901/1902)	1900 lokakuu -  1901/1902

Klipperi rakennettiin Aberdeenista kotoisin olevalle varustamolle Australian Adelaiden liikennettä varten. Matkalla Aberdeenista Lontooseen alus joutui kovaan myrskyyn, kärsi vahinkoja ja hakeutui Leithiin korjauksia varten 1.12.1874. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin Lontooseen. Neitsytmatka purjehdittiin Lontoosta Adelaideen 4.2. - 9.5.1875.

Ahvenanmaalle laiva ostettiin Jens Olsénilta Grimstadista Norjasta hintaan 1900 puntaa ja se oli ostettaessa riki vaurioituneena Irlannin Corkissa. Parkki teki ensimmäisen kaukomatkan kivihiililastissa Cardiffista Reunionille, jonne saavuttiin 5.6.1901.

Alus lähti 907 tonnin yarrahwood- puutavaralastissa Flinders Baysta Länsi-Australiasta kohti Englantia, Newcastlea 2. lokakuuta vuonna 1901 ja katosi matkalla jäljettömiin. Miehistöön kuului 15 miestä. Alus upposi ilmeisesti hirmumyrskyssä Intian valtamerellä. Rautaparkki Hermes oli samoihin aikoihin samalla merialueella kovassa myrskyssä päällikkö Erikssonin kertoman mukaan.

Matkoja vuosina 1901 - 1902

Kirjoja ja kirjoituksia:
Grundström, Kaj:	Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
			Mariehamn 1997
			175 s.(s.118-135)
			ISBN 952-90-9240-7
			ISSN 0788-799X
Lindqvist, Bertil:	Barken Orion
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2007-2008:20
			Mariehamn 2008
			169 s.(s.74-77)
			ISBN 978-952-99971-1-4
			ISSN 0788-799X
The Scotsman:		Aberdeen - Launch of a Clipper
			The Scotsman, 29 September 1874, page 5
Suomen Merenkulku:	"Borta med man och allt"
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
			5/1941 s. 162-164, 195-196
Åbo Underrättelser:	Försvunnet fartyg
			Åbo Underrättelser 246/1902, 11.9.1902
Åland:			Handlanden Robert Mattsson...(fartygsköp)
			Åland 102/1900, 13.10.1900
			Ett sorgligt faktum
			Åland 86/1902, 9.9.1902

 

			Copyright © Jukka Mikkola