Pandion ex Abbie S. Hart
Fregatti, tasasaumainen tammesta ja kovapuusta rakennettu, raudalla kiinnitetty
ja yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:				TNLK
Rakentaja:					J.A. Hatfield, Tusket, Nova Scotia 1880, Kanada
Vesillelasku:					1880 elokuu
Vetoisuus:					1487 brt, 1438,30 nrt.
Kantavuus:					580 standarttia puutavaraa, kivihiililasti 2280 tonnia
Mitat:						61,48 x 11,40 x 7,22 m		
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935), Vårdö		1895 syyskuu - 1901 helmikuu
Päälliköt:
Karl August Ekblom (1860-1922)			1895 syyskuu - 1897 marraskuu
August (Anders) Tiburtius Öström (1867-1943)	1897 marraskuu - 1898 joulukuu
Matts Jansson (1871-1941)			1898 joulukuu - 1900 maaliskuu
F. R. Mattsson					1900 maaliskuu - 1901 helmikuu

Fregatti ostettiin William Lawilta Yarmouthista Nova Scotiasta Englannissa. Ensimmäinen matka tehtiin Grimsbystä painolastissa Maarianhaminaan 5.10. - 19.10.1895. Alus sai uuden nimen Pandion.

Merikapteeni K.A. Ekblom (1860 - 1922).  Hän toimi päällikkönä fregatissa Tasmania 1912 - 1914 ja nelimastoparkissa Lynton 1914 - 1917.  Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 27/1921.

Matkalla Maarianhaminasta Sundsvalliin fregatti joutui yhteentörmäykseen tuntemattoman höyrylaivan kanssa 26.10.1895 kello 1-2 yöllä lähellä Grundkallenin majakkalaivaa. Pandionin liivaripuomi ja fokkaraaka katkesivat sekä vasempaan buugiin tuli iso reikä. Reikä paikattiin purjekankaalla ja matkaa jatkettiin Sundsvalliin, jonne saavuttiin 28.10.1895. Höyrylaivaksi osoittautui myöhemmin ruotsalainen Rosa, joka jatkoi törmäyksen jälkeen pysähtymättä matkaansa.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Sundsvallista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin, jonne saavuttiin 25.3.1896.

Merikapteeni Anders Öström (1867 - 1943). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Melusine 1899 - 1903. Maarianhaminan merikoulun opettaja vuodesta 1903 lähtien yhteensä 32 vuotta, josta rehtorina 1927 - 1935. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Matkalla Härnösandista puutavaralastissa Bristoliin alus ajautui maihin 14.10.1899 vastaisena yönä Tromöenillä lähellä Arendalia Norjassa. Pahoin vaurioitunut fregatti hinattiin vesilastissa Arendaliin, jossa se todettiin lähes korjauskelvottomaksi. Aluksen köli oli mm. mennyt kahteen osaan. Fregatti kuitenkin korjattiin.

Korjausten jälkeen alus purjehti Göteborgiin, jonne se saapui 25.5.1900. Sieltä se lähti puutavaralastissa kohti Kapkaupunkia. Matkalla fregatti törmäsi vedenalaiseen hylkyyn Atlantilla ja hakeutui 7 jalkaa vettä ruumassa Brasilian Cearaan. Lasti purettiin ja alus korjattiin Cearassa.

Sieltä matka jatkui painolastissa Barbadoksen kautta kohti Mobilea. Matkalla kovan onnen fregatti purjehti karille Cape San Antonion ja Cap Corientesin välillä lähellä Buena Vistaa 8.2.1901 ja tuhoutui hylyksi. Miehistö pelastui veneillä maihin, josta he kävelivät 28 mailia Buena Vistaan. Sieltä matka jatkui Havannaan, josta matkustettiin höyrylaivalla New Yorkiin. Päällikkö ja perämies jäivät Kuubaan valvomaan varustajan etuja. Hylky myytiin 100 dollarilla.

Matkoja vuosina 1895 - 1901

Kirjoja ja kirjoituksia:

Brooklyn Daily Eagle:	Brought Shipwrecked Seamen
(New York)		Brooklyn Daily Eagle, February 26, 1901, page 1
Ekblom, K.A.:		Sjömannens memoarer
sjökapten		Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1997-98:10
			Mariehamn 1998
			267 s. (s. 133-161)
			ISSN 0788-799X
Grundström, Kaj:	Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
			Mariehamn 1997
			175 s.(s.118-135)
			ISBN 952-90-9240-7
			ISSN 0788-799X
Kåhre, Georg:		Den åländska segelsjöfartens historia
			Söderström & C:o Förlagsaktiebolag
			Helsingfors 1940
			635 s. (s. 426-427)
Suomen Merenkulku:	75 år. Sjökapten A. Öström
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1942 s. 136
			Dödsfall. Sjökapten A. Öström
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1943 s. 27
Åbo Tidning:		skeppet Pandion...
			Åbo Tidning 58/1896, 29.2.1896
Åbo Underrättelser:	Kollision
			Åbo Underrättelser 298/1895, 2.11.1895
			Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 305/1895, 9.11.1895
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 58/1898, 1.3.1898
			Finska skeppet Pandion
			Åbo Underrättelser 288/1899, 23.10.1899
			Fregatten "Pandion" haverist
			Åbo Underrättelser 237/1900, 1.9.1900
Åland:			Skeppet Pandion...
			Åland 18/1898, 5.3.1898
			Fregattskeppet "Pandion"
			Åland 78/1899, 19.8.1899
			Fregatten "Pandion"
			Åland 106/1899, 28.10.1899
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Anders Öström
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjökapten Anders Öström 75 år
			Ålands Sjöfart 2/1942
			Anders Öström - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1943 s. 12-13

 

			Copyright © Jukka Mikkola