Parchim
parchim.jpg (72973 bytes)

Basil Lubbock: The Nitrate Clippers (1932).

Teräsfregatti
Tunnuskirjaimet:			TPFW
Rakentaja:				Joh. C. Tecklenborg A.G., Geestemünde 1889, Saksa
Vesillelasku:				22.08.1889
Vetoisuus:				1658,69 brt, 1519,47 nrt
Kantavuus:				2750 dwt, kivihiililasti 2762 tonnia, vehnälasti 33307 säkkiä = 2700 tonnia, salpietarilasti 2700 tonnia
Mitat:					81,92 x 12,03 x 7,00 m
Miehistö:				1+2+18
Omistajat:
Mathias Lundqvist d.y., ym., Vårdö	26.04.1912 - 1914
Mathias Arthur Lundqvist ym, Vårdö	1914 - 1925 kesäkuu
Päälliköt:
Mathias Arthur Lundqvist (1877-1942)	1912 - 1914 tammikuu
Anders Arthur Andersson (1880-1955)	1914 tammikuu - 1919 lokakuu
Erik Gideon Nordqvist (1879-1967)	1919 lokakuu - 21.02.1920
Karl Alfred Mikael Eriksson (1886-1939)	21.02.1920 - 1925 

Teräsfregatti rakennettiin varustamolle F. Laeisz Hampurista. Neitsytmatka purjehdittiin Hampurista Valparaisoon, jonne lähdettiin 14.11.1889. Päällikkönään kapteeni J. Früdden laiva teki tämän matka 69 vuorokaudessa ja Kanaalista tultiin Valparaisoon 65 vuorokaudessa.

Ahvenanmaalle alus ostettiin hintaan 4850 puntaa samalta varustamolta Hampurista. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin Hampurista Brasilian Santosiin 22.6. - 9.8.1912.

Kesäkuussa 1914 laiva purjehti Perun Callaosta Chilen Taltaliin 11 vuorokaudessa, jota pidettiin nopeana matkana.

Merenkulkuneuvos, merikapteeni Arthur Andersson (1880 - 1955). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Osmo 1920, nelimastoparkissa Port Caledonia 1921 - 1922 ja nelimastokuunarissa Atlas 1923 - 1927. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 10/1950.

Helmikuussa 1919 aluksen ollessa lastaamassa vehnää Australian Williamstownissa 11 miehistön jäsentä joutui influenssan vuoksi sairaalaan. Yksi miehistön jäsenistä kuoli tautiin.

Matkalla Australian Port Adelaidesta vehnälastissa Norjan Bergeniin laiva joutui hirmumyrskyyn Pohjois-Atlantilla. Myrskyssä ja sumussa fregatti törmäsi yhteen tanskalaisen höyrylaiva Riben kanssa 17.8.1919 paikassa lat.= 58º22'P, long.= 15º10'L. Höyrylaiva Ribe oli matkalla New Yorkista Kööpenhaminaan. Molemmat alukset saivat vaurioita. Alukset menettivät myös näköyhteyden sumussa. Höyrylaiva meni korjauksia varten Stornowayhin Hebriideille ja Parchim jatkoi matkaa Bergeniin.

Vuonna 1920 matkalla puutavaralastissa Norjan Kristianiasta Melbourneen alus joutui kovaan myrskyyn Atlantilla ja joutui vaurioiden vuoksi hakeutumaan Belfastiin korjauksia varten. Fregatti saapui Belfastiin 5.2.1920. Matka Melbourneen jatkui korjauksien jälkeen 2.3.1920. Perille tultiin 19.6.1920.

Parchim BB.jpg (95358 bytes)

Merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.

Viimeinen rahtimatka tehtiin vehnälastissa Port Adelaidesta Falmouthiin, jonne saavuttiin 12.7.1925. Sieltä jatkettiin purkaussatama Antwerpeniin, jonne tultiin 19.7.1925. Alus oli myyty romutettavaksi jo kesäkuussa 1925 Englantiin.

Erik Gideon Nordqvist.jpg (6996 bytes)

Merikapteeni Gideon Nordqvist (1879 - 1967).
Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Sisarlaiva oli teräsfregatti Pera.

Matkoja vuosina 1912 - 1925

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Glasgow Herald:		Shipping Casualties
				The Glasgow Herald, 20 August 1919, page 11
Klingbeil, Peter:		Die Flying P-Liner
				Die Segelschiffe der Reederei F. Laeisz 
				Hamburg 1998, 2000
				159 S (s. 134-135)
				ISBN 3-434-52562-9
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 495-497)
				ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 81)
				ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:			The Nitrate Clippers
				Brown, Son & Ferguson Ltd.
				Glasgow 1932
				159 pp., (p. 60, 64)
Meyer, Jürgen:			Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945
Dr.				Verlag Egon Heinemann
				Norderstedt 1971
				296 Seiten (s. 48, 57)
Prager, Hans Georg:		F. Laeisz
				Vom Frachtsegler bis zum Bulk Carriers
				Koehlers Verlagsgesellschaft mbh
				Löhne 1974
				144 Seiten (s. 47, 105, 114)
				ISBN 3 7822 0096 9
Sundberg, Göte:			"Från den vida oceanen"
sjökapten			Skeppsredaren Erik Nylund
				Mariehamn 2002
				344 s. (s.118-120)
				ISBN 952-5064-22-0
Suomen Merenkulku:		60 år. Sjökapten Erik Gideon Nordqvist
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1939 s. 316 
				70 år. Sjökapten Erik Gideon Nordqvist
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1949 s. 217 
				70 år. Sjöfartsrådet Arthur Andersson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1950 s. 337 
				75 år. Sjökapten Gideon Nordqvist
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1954 s. 222
				80 år. Sjökapten Erik Gideon Nordqvist
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1959 s. 200
				85 år. Sjökapten Erik Gideon Nordqvist
 				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8-9/1964 s. 309
				Sjökapten Erik Gideon Nordqvist. In memoriam
 				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1967 s. 65 
The Sydney Morning Herald:	Good run for the Parchim
				The Sydney Morning Herald, 28 April 1899, page 6
Williamstown Chronicle:		Outbreak on Shipboard
				Williamstown Chronicle, 22 February 1922, page 2
Åland:				Bksk. "Parchim"
				Åland 40/1912, 18.5.1912
Ålands Sjöfart:			Sjökapten Arthur Lundqvist - In memoriam
				Ålands Sjöfart 2/1942
Åbo Underrättelser:		Snabb resa
				Åbo Underrättelser 283/1914, 16.10.1914
				Åländskt fartyg utsatt för cyclon
				Åbo Underrättelser 240/1919, 7.9.1919	

 

				Copyright © Jukka Mikkola