Paul

Kapteenintaulu K. Andersson. Maalannut C. Kensington. © Jörgen Holmström.

Parkkilaiva, kovapuusta ja tammesta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnus:					TDCQ
Rakentaja:				A. Conradi & Sohn, Kiel 1878, Saksa
Vesillelasku:				1878 kesäkuu
Vetoisuus:				765,62 brt, 743,80 nrt
Kantavuus:				1200 dwt, puutavaralasti 325 standarttia
Mitat:					50,05 x 10,37 x 6,09 m
Miehistö:				1+1+1+10
Omistajat:
J. Lindqvist & Co., Hanko		1894 - 1903
A.E. Mattsson, Kemiö			1903 - 24.01.1917
Carl Wahlroos & Co., Helsinki		24.01.1917 - 1920
Päälliköt:
Otto Wilhelm Johansson (1863-		1894 - 1899
Emil Ignatius Lindström	(1863-1902)	1899 - 21.08.1902 (k. 21.8.1902 Mobilessa)
Norjalainen päällikkö			1902 matka Mobile - Norja
Karl Anton Söderholm (1876-1950)	1903 - 1907
Karl Gustaf Andersson (1879-		1907 - 1910 joulukuu
Gustaf Wilhelm Lindström (1861-1930)	1911 - 1917
August Wilhelm Granbom (1870-1920)	1919 - 10.2.1920

Alus ostettiin A. Strantzenilta Hampurista hintaan 35 000 markkaa. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin kappaletavaralastissa Hampurista Rio de Janeiroon 20.12.1894 - 2.2.1895.

Matkalla Hampurista merelle parkki törmäsi yhteen englantilaisen höyrylaiva Loch Lomondin kanssa 29.12.1897 vastaisen yönä ja hinattiin takaisin satamaan. Vaurioitunut alus menetti törmäyksessä mm. ankkurin. Oikeus tuomitsi englantilaiset maksamaan korjauskustannuksina 26 000 Saksan markkaa. Alus lähti 19.2.1898 Hampurista Brakeen, jossa se telakoitiin 28.2.1898.

Matkalla Manchesterista Hankoon päällikkö katkaisi jalkansa kovassa myrskyssä Pohjanmerellä syksyllä 1898.

Elokuussa 1902 laivan ollessa Mobilen satamassa vallitsi paikkakunnalla epätavallisen voimakas helleaalto. Sen seurauksena kapteeni Emil Lindström sairastui lämpöhalvaukseen ja kuoli 21.8.1902. Hänet haudattiin Norjan merimieskirkon hautausmaalle. Laiva purjehti tämän jälkeen norjalaisen päällikön alaisuudessa Mobilesta Norjaan.

Alus upposi myrskyssä helmikuun 9 - 10 päivän välisenä yönä vuonna 1920 Cuxhavenin ulkopuolella Saksan rannikolla. Haaksirikossa hukkui 8 miestä, joista viisi oli suomalaisia. Päällikkö, perämies, konstaapeli ja kaksi matruusia menehtyivät.

Laiva oli ollut matkalla kivihiililastissa Grimsbystä Kööpenhaminaan.

Matkoja vuosina 1894 - 1920

Kirjoja ja kirjoituksia:
Björneborgs Tidning:	Strandat Björneborgsfartyg
			Björneborgs Tidning 13/1920, 13.2.1920
Busch, Fritz-Otto:	Katastrophen auf See. Die Strandung der finnischen Bark "Paul"
			Deutsche Ges. z. Rettung Schiffbrüchiger; Auflage: 75. - 84. [Tsd.] (1962), 43 Seiten
Gustafsson, Allan:	Åboländsk bygdesjöfart under segel
			Uusikaupunki 1970
			221 s., (s. 210-212)
			Åboländsk bygdesjöfart under segel
			Uusikaupunki 1972 (2. painos)
			224 s. (s. 213-215)
Länsi-Suomi:		Murhenäytelmä Pohjanmerellä
			Länsi-Suomi 18/1920, 14.2.1920
			Parkkilaiva "Paulin" haaksirikko
			Länsi-Suomi 23/1920, 26.2.1920
Suomen Merenkulku:	Dödsfall. Sjökapten Karl Anton Söderholm
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1950 s. 268
Turun Sanomat:		Muuan laiwastoselkkaus Lontoossa
			Turun Sanomat 2367/1912, 10.11.1912
Uudenkaupungin Sanomat:	Parkkilaiva Paulin haaksirikosta. Mukana olleen kertomus.
			Uudenkaupungin Sanomat 44/1920, 22.4.1920
Västra Finland:		Kimito-barken Pauls kollision på Londons redd
			Västra Finland 129/1912, 9.11.1912
Åbo Underrättelser:	Sjöolyckor
			Åbo Underrättelser 166/1908, 20.6.1908
			Finländskt barkskepp förolyckat
			Åbo Underrättelser 42/1920, 12.2.1920
			Barkskeppet Pauls strandning krävt människoliv
			Åbo Underrättelser 44/1920, 14.2.1920
			Barkskeppet Pauls skeppsbrott
			Åbo Underrättelser 46/1920, 16.2.1920
			Dödsbud från sjön
			Åbo Underrättelser 91/1920, 2.4.1920

 

			Copyright © Jukka Mikkola