l

Prompt
prompt.jpg (12477 bytes)

Matkalla Portugalin Leixoesista Norfolkin satamaan Hampton Roadsissa 2.12.1919.  Sea Breezes No. 198, Vol XX. May, 1936. Allan Grönblom.

Teräsparkki
Tunnus:					TPCQ
Rakentaja:				Blohm & Voss, Hampuri 1887, Saksa
Vesillelasku:				23.04.1887
Vetoisuus:				1399,84 brt, 1260,66 nrt
Kantavuus:				2000 dwt, kivihiililasti 2014 tonnia
Painolasti:				588 tonnia (hiekkaa)
Mitat:					76,87/72,78 x 11,44 x 6,17 m
Miehistö:				1+2+14
Omistajat:
Matts August Troberg (1855-1935), Vårdö	1908 toukokuu - 1912 
Mathias Lundqvist d.y., Vårdö		1912 - 1916
Hugo Lundqvist (1878-1936), Vårdö	1912 - 1936 maaliskuu
Päälliköt:
Elis Hugo Lundqvist (1878-1936)		1908 - 1912 syyskuu
August Filip Eriksson (1885-1917)	1912 syyskuu - 1913 maalis/huhtikuu
Lahja Simola (1883-1937)		1913 maalis/huhtikuu - 11.10.1920 (hukkui m/s Johanna Thordénin haaksirikossa Pentlandin salmessa 12.1.1937) 
Erik Nils Eriksson (1888-1977)		11.10.1920 - 1923 marraskuu 
Johannes Arthur Eriksson (1882-1964)	1924 - 1925 helmikuu
Arthur Marander				1925 huhtikuu - 1926, 1930 - 1931, 1933 -1934 (purjehduskaudet 10.04. - 22.12.1925, 01.05. - 10.11.1926, 
					16.04.1930 - 16.07.1931, 28.05. - 28.10.1933, 01.05. - 01.11.1934)
Johan Uno Adolfsson (1885-1950)		1927 - 1930 (purjehduskausi 09.05. - 15.12.1927)
Gustaf Holm (Saari) (1908-1956)		1936 kesäkuu

Teräsparkki rakennettiin varustamolle F. Laeisz Hampurista. Neitsytmatka tehtiin Hampurista Valparaisoon, jonne lähdettiin 13.7.1887.

Vuonna 1890 parkki purjehti päällikkönään kapteeni Georg Schlüter Kanaalista Valparaisoon 65 vuorokaudessa.

Ahvenanmaalle alus ostettiin samalta varustamolta Hampurista hintaan 4000 puntaa. Ensimmäinen matka tehtiin Hampurista Chilen Antofagastaan, jonne lähdettiin 28.7.1908. Matka kesti 103 vuorokautta ja perille tultiin 9.11.1908.

Elis Hugo Lundqvist.jpg (6849 bytes)

Merikapteeni, laivanvarustaja Hugo Lundqvist (1878 - 1936). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Garnet Hill 1912 - 1915 ja teräsbarkentiinissa Mozart 1921 - 1922.
Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Matkalla Etelä-Afrikan Delagoa Baysta Australian Newcastleen laiva joutui kovaan myrskyyn 16.7.1911. Meri löi lakkaamatta yli aluksen rikkoen lopulta laivan ruorin. Merenkulkuhytissä olleet kaksi miehistön jäsentä lensivät hytistä ulos ja alas kannelle reelinkiä vasten, jolloin toinen heistä loukkaantui. Matka tehtiin 4.7. - 16.8.1911.

Samana vuonna matkalla Australian Newcastlesta Chilen Coquimboon perämies putosi mesaanimastosta reelingille ja siitä mereen sekä hukkui 16.10.1911.

Matkalla Etelä-Afrikan Port Natalista Australian Newcastleen merimies putosi mastosta ja hukkui kovassa myrskyssä 12.2.1913. Matka purjehdittiin 31.1. - 11.3.1913.

Vuonna 1918 laiva joutui yhteentörmäykseen englantilaisen höyrylaiva Burmese Princen kanssa. Törmäyksessä Promptin kokkapuu vaurioitui ja höyrylaiva menetti osan komentosiltaa.

 

Merikapteeni Uno Adolfsson (1885 - 1950). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 27/1921.

Parkki esiintyi ruotsalaisessa filmissä nimeltä ""Skepp Ohoj" "Ingerborgina" vuonna 1931. Vuonna 1932 laiva ei ollut liikenteessä.

Prompt BB.jpg (14231 bytes)

9.8. 1934. Sea Breezes No. 185 Vol. XIX April, 1935. J. Mitchell, Irlanti.

Vuosina 1933 - 1934 laiva kuljetti puutavaraa Suomesta ja Ruotsista Lontooseen. Vuonna 1935 alus ei ollut enää liikenteessä.

Alus myytiin romutettavaksi Tanskaan maaliskuussa 1936. Viimeinen matka tehtiin kesäkuussa Maarianhaminasta Kööpenhaminaan.

Prompt maalaus.jpg (22662 bytes)

Akvarelli. Copyright Risto Honkaharju 2002.

Merikapteeni Charlie Holmqvistin tekemä pienoismalli on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.

Sisarlaiva oli rautaparkki Plus.

Matkoja vuosina 1908 - 1936

Kirjoja ja kirjoituksia:
Anderson, John:		The Last Survivors In Sail
			Percival Marshall & Co. Ltd.
			London, 1935
			62 pp., (p. 40-41, 53,  61), ill.
Finlands
Sjöfartstidning:	Svår sjöresa
			Finlands Sjöfartstidning 36/1911, 30.9.1911
			Drunkningsolycka
			Finlands Sjöfartstidning 5/1912, 3.2.1912
Grönstrand, Lars:	Stålbarken Prompt	
fil.mag.		Ålands Sjöfart 4/1962 s. 75-78, 100
			Åländska skeppsporträtt i ord och bild
			Mariehamn 1978
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
			291 sivua (s. 217-224)
			ISBN 951-99156-9-9
Günther, Rolf:		Georg Schlüter
			Ein Hamburger Segelschiffskapitän für Laeisz
			Convent Verlag GmbH, Hamburg 2000
			149 Seiten (s. 68-79)
			ISBN 3-934613-10-1 
Heljas, Lennart:	Merikapteeni Lahja Simola. In memoriam
kirkkoherra		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1937 s. 92
Holmqvist, Charlie:	Under segel
sjökapten		Söderström & C:o Förlags Ab
			Tammerfors 1966
			226 sivua (s. 33-104)
Ingerttilä, Aarno
Ilmari:			Meren hengestä
merikapteeni		Rauma 1982
			110 sivua (s. 43, 47-48)
			ISBN 951-99377-8-1
Klingbeil, Peter:	Die Flying P-Liner
			Die Segelschiffe der Reederei F. Laeisz 
			Hamburg 1998, 2000
			159 S (s. 130)
			ISBN 3-434-52562-9
Kymenlaakso:		Kaunis laiva
			Kymenlaakso 64/1912, 17.8.1912 
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 486-488)
			ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 143)
			ISBN 951-9064-31-1
Meyer, Jürgen:		Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945
Dr.			Verlag Egon Heinemann
			Norderstedt 1971
			296 Seiten (s. 46)
Newcastle Morning Herald
and Miners’Advocate:	Barque Prompt - A Rough Passage
			Newcastle Morning Herald and Miners’Advocate, 18 August 1911
Palme, B.J.:		Skeppsredaren Uno Adolfsson in memoriam
			Ålands Sjöfart 2/1950 s. 34
Prager, Hans Georg:	F. Laeisz
			Vom Frachtsegler bis zum Bulk Carriers
			Koehlers Verlagsgesellschaft mbh
			Löhne 1974
			144 Seiten (s. 47-48, 106, 123)
			ISBN 3 7822 0096 9 
			Blohm + Voss
			Ships and Machinery for the World
			Koehlers Verlagsgesellschaft mbH
			Löhne 1977
			271 Seiten (s. 36, 231)
			ISBN 3 7822 0138 8
Suomen Merenkulku:	50 år. Sjökapten Hugo Lundqvist
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1928 s. 424
The Sydney Morning
Herald:			A Rough Voyage
			The Sydney Morning Herald, 18 Aug 1911, page 10
			Lost at Sea. Sailor falls from the mast
			The Sydney Morning Herald, 13 March 1913, page 5
			Lost Overboard
			The Sydney Morning Herald, 15 March 1913, page 24
Åland:			Stålskeppet "Prompt"
			Åland 39/1908, 13.5.1908
			Svår sjöresa
			Åland 78/1911, 30.9.1911
			Sorgebud från sjön
			Åland 103/1911, 28.12.1911
			Drunkningsolyckan å 2Prompt"
			Åland 8/1912, 27.1.1912
Ålands Sjöfart:		50 år sedan August Trobergs död
			Ålands Sjöfart 6/1985 s. 291

 

			Copyright © Jukka Mikkola