Queen of Scots
Queen of Scots.jpg (39294 bytes)

Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				THBS
Rakentaja:					Richardson, Duce & Co., Stockton 1877, Englanti
Vesillelasku:					14.05.1877
Vetoisuus:					1406,52 brt, 1273,18 nrt
Kantavuus:					noin 2200 dwt, vehnälasti 20285 säkkiä
Mitat:						72,74 x 11,56 x 6,87 m
Miehistö:					1+2+15	
Omistajat:
Walter Konrad Jansén ym., Turku (Åbo)		1920 toukokuu - 08.10.1925

Merikapteeni W.K.  Jansén (1874 - 1951) . Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Dorothea 1905 - 1909 ja  teräsfregatissa Pampa 1913 - 1915. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 7/1927. 

Päälliköt:
Julius Alfred Westerberg (1871-			1920 - 1923
Viktorinus Valentin Andersson (1888-1954)	1923 - 1925

Rautafregatti rakennettiin varustamolle Donald Kennedy, Esq. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin rautalastissa Stocktonista Beyporeen Intiaan, jonne lähdettiin 14.6.1877.

Suomeen rautaparkki ostettiin Carl Wildhagenilta Norjan Sandefjordista. Kauppahinta oli 2 miljoonaa markkaa. Ensimmäinen matka purjehdittiin painolastissa Tanskan Aarhusista New Brunswickin Campbelltoniin, Kanadaan 17.5. - 4.7.1920.

Matkalla kopralastissa Falmouthista Amsterdamiin laiva joutui ankaraan myrskyyn Pohjanmerellä, jolloin se menetti purjeensa ja kaksi venettä. Alus oli lähtenyt Falmouthista 17.12.1922 ja saapui hätäsatamaan Cuxhaveniin 10.1.1923.

Merikapteeni Julius Alfred Westerberg. Hän toimi päällikkönä komposiittiparkissa Tjerimai 1912 - 1915. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 10/1941.

Alus sai rikivaurion kovassa myrskyssä ollessaan guanolastissa matkalla Mazorca- saarilta Perusta kohti Lontoota 8.7.1925. Laiva saapui keulamasto ja isomasto menetettyinä hätäsatamaan Valparaisoon kuukautta myöhemmin 8.8.1925.

Queen of Scots Valparaisossa.jpg (18593 bytes)

Valparaison satamassa rikivaurion jälkeen. Sea Breezes No. 80 Vol. VIII July, 1926.

Parkki jäi Valparaisoon, jossa se muutettiin varastoproomuksi. Laiva myytiin siellä hintaan 800 puntaa 8.10.1925. Guanolasti siirrettiin fregatti Monkbarnsiin, joka kuljetti sen Lontooseen.

Matkoja vuosina 1920 - 1925

Kirjoja ja kirjoituksia:
Daily Gazette for
Middlesbrough:		Ship Launch
			Daily Gazette for Middlesbrough, 19 May 1877, page 4
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s., (s. 234-245)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 144)
			ISBN 951-9064-31-1
Suomen Merenkulku:	Queen of Scots myrskyssä
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 49/1923, s. 34
			70 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1941 s. 331
			75 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1946 s. 259
			75 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén.
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1949 s. 130
			Dödsfall. Sjökapten Walter Konrad Jansén.
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1951 s. 111
			80 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1951 s. 278
 			Dödsfall. Sjökapten Viktorinus Valentin Andersson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1954 s. 76
			85 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1956 s. 166
Turun Sanomat:		Turun kauppalaiwaston lisääntyminen
			Turun Sanomat 4711/1920, 5.5.1920
 
			Copyright © Jukka Mikkola