Rhea
rhea.jpg (90645 bytes)

Kuvassa alus on parkkilaivana. Niilo Jussila: Uudenkaupungin laivat.

Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen punahongasta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 7/1881
Tunnuskirjaimet:			QTMJ
Rakentaja:				Emmanuel Fredrik Urnberg (1837-1917), laivanrakennusmestari,
					Laitakari, Luvia 1880
Piirustukset:				laivankonstruktöri ja laivanrakennusmestari Julius Bustorff (1833-1911)
Vesillelasku:				19.08.1880 kello 5 iltapäivällä
Vetoisuus:				1013,83 brt, 968,40 nrt
Kantavuus:				suolasti 1400 tonnia, kivihiililasti 1482 tonnia
Mitat:					62,59 x 11,82 x 6,59 m
Miehistö:				1+1+1+14 (1897)
Omistajat:
F.W. Petrell & J.W. Hagner, Pori	1880 - 18.05.1896
Alvar Söderlund ym., Rauma		18.05.1896 - 
Karl Lindén ym., Rauma			1899 - 1912
Knut Wallin, Uusikaupunki		1914 - 02.12.1915
Päälliköt:
Fridolf Ålander (1848-1909)		1880 - 1884 marraskuu
Alexander Sundqvist (1840-1904)		1884 marraskuu - 23.10.1897
Juho Isak Hellström (1867-1928)		23.10.1897 - 1901 syyskuu
Fredrik Wilhelm Nyroos (1858-1914)	1901 syyskuu - 12.08.1904
Gustaf Wilhelm Wass (1866-1943)		1905 - 1907 kesä/heinäkuu
Johan Wilhelm Nyblom (1860-1924)	1907 kesä/heinäkuu - 1915

Fregatti oli nopea purjehtija. Se teki neitsytmatkan puutavaralastissa Porista Barcelonaan 25.10.1880 - 23.12.1880.

Vuonna 1882 alus teki matkan puutavaralastissa Ruotsin Ljusnäsistä Port Adelaideen, jonne saavuttiin 15.12.1882. Matka Kööpenhamista kesti 90 vuorokautta.

Heinäkuussa 1883 alus joutui poikkeamaan St. Helenalle, kun se oli menettänyt myrskyssä purjeita ja korkeassa merenkäynnissä ruori oli myös rikkoontunut. Tämä tapahtui lähellä Hyväntoivon niemeä 6.7.1883. Laiva oli matkalla Burman Basseinista Queenstowniin, jonne tultiin 16.9.1883.

Matkalla Rangoonista Falmouthiin merimies putosi mastosta ja hukkui Atlantilla 14.9.1884.

Vuonna 1885 fregatti purjehti 1400 tonnin suolalastissa Espanjan Torreviejasta Reposaareen 24 vuorokaudessa (8.5. -5.6.1885).  

Vuonna 1886 laiva purjehti puutavaralastissa Reposaaresta Tarragonaan 24 vuorokaudessa saapuen perille 8.11.1886.

Vuonna 1888 alus teki matkan 1416 tonnin kivihiililastissa Australian Newcastlesta (N.S.W.) Honoluluun (29.7. - 1.9.1888).

Vuonna 1891 alus purjehti puutavaralastissa Reposaaresta Espanjan Alicanteen 28 vuorokaudessa (10.7. - 6.8.1891).

Lokakuussa 1893 fregatti purjehti Barcelonasta Kristiinankaupunkiin 23 vuorokaudessa. Samalla matkalla Kööpenhaminasta määräsatamaan tultiin vain 2,5 vuorokaudessa. Perille alus saapui 30.10.1893.

Vuonna 1894 laiva purjehti suolalastissa Cadizista Viipurin Uuraaseen 32 vuorokaudessa. Perille tultiin 13.7.1894.

Vuonna 1896/1897 fregatti purjehti puutavaralastissa Georgian Sapelosta Cardiffiin vain 26 päivässä ja saapui perille 12.1.1897.

Vuonna 1905 fregatti rikattiin uudelleen, jolloin se sai parkin rikin.

Alus joutui puutavaralastissa hinauksessa matalikolle Irlannin Limerickin edustalla 27.7.1915. Alus oli lähtenyt Newfoundlandin St. Johnista 2.7.1915 ja saapunut perille edellisenä päivänä 26.7.1915. Takila kaapattiin, jotta parkki ei olisi kaatunut. Puutavaralasti ja runko pelastettiin.

Fregatti/parkkilaiva Rhea purjehti maailman meriä 35 vuotta, joka on osoitus sen aikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.

Norjalaiset ostivat myöhemmin vaurioituneen aluksen.

Fridolf Alander.jpg (15234 bytes)

Merikapteeni Fridolf Ålander (1848 - 1909). Hän toimi Ahvenanmaan Laivanpäällikköyhdistyksen ensimmäisenä puheenjohtajana 1893 - 1908. Ålands Skeppsbefälhavareförening 1893 - 1968.

Matkoja vuosina 1880 - 1915

Kirjoja ja kirjoituksia:
Björneborgs Tidning:	Nytt skepp utsköts från Laitakari varf i Luvia socken och erhöll namnet Rhea
			Björneborgs Tidning 66/1880, 21.8.1880
			"Bättre seglats man sällan finner"
			Björneborgs Tidning 89/1886, 10.11.1886
			Skeppskonstruktören Julius Bustorff - in memoriam
			Björneborgs Tidning 47/1911, 27.6.1911
Heikkinen, Helge:	Haaksirikkoja
merikapteeni		Merimies - Sjömannen 12/1973
			s. 718-720, 721-722
Jussila, Niilo:		Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 34)
			ISBN 951-99912-9-8
Rauman Lehti:		Parkkilaiwa Rhean pikainen matka Atlannin yli
			Rauman Lehti 104/1914, 17.9.1914
Satakunta:		Laiva Rhea lykättiin Laitakarin varvilta
			Satakunta 34/1880, 21.8.1880
Soinila, Hannu:		Rauman kauppalaivasto 1890-1910
			Brassip piukka 3
			Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3
			Rauma 1995
			62 sivua (s. 30-31 )
			ISBN 951-96645-0-7
Suomen Merenkulku:	70 år. Sjökapten G.W. Wass
			Finlands Sjöfart – Suomen Merenkulku 1/1936 s. 21
			Kuollut. Merikapteeni G.W. Wass
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1943 s. 309
Suupohjan Kaiku:	Kuolleita. Merikapteeni Alexander Sundqvist
			Suupohjan Kaiku 135/1904, 22.11.1904
Urhonen, Akseli:	Kun fregattimme kävi Jaavalla
			Werner Söderström Osakeyhtiö
			Helsinki 1947, Nelopaino Oy
			198 sivua (s. 20-23)
Vakka-Suomi:		Parkkilaiwa "Rhea" tuomittu hylyksi
			Vakka-Suomi 112/1915, 5.10.1915 
Vartiainen, Hannu:	Rauman merenkulun historia
merikapteeni		Rauman merimuseo 2016
			606 sivua (s. 360-361)
			ISBN 978-952-68562-0-9
Åbo Underrättelser:	Bättre seglats man sällan finner
			Åbo Underrättelser 309/1886, 13.11.1886
			Fregattskeppet "Rheas" kollision
			Åbo Underrättelser 91/1894, 6.4.1894
			Rask seglare
			Åbo Underrättelser 188/1894, 15.7.1894
			Barkskeppet Rhea...
			Åbo Underrättelser 57/1902, 28.2.1902
			Raumobarken Rhea utsatt för olycka 
			Åbo Underrättelser 210/1915, 4.8.1915
Åland:			Sjökaptenen Fridolf Ålander. In memoriam
			Åland 18/1909, 3.3.1909

 

			Copyright © Jukka Mikkola