Rock City
Rock City.jpg (40395 bytes)

© State Library of Victoria.

Parkkilaiva, rakennettu tammesta ja männystä, 
raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:		TNLQ
Rakentaja:			M'Kay & Warner, Quebeck 1868, Kanada
Vesillelasku:			1868 toukokuu
Vetoisuus:			785,75 brt, 748,37 nrt
Kantavuus:			380 standarttia puutavaraa, rautalasti 1130 tonnia
Painolasti:			noin 300 tonnia
Mitat:				52,00 x 8,30 x 5,90 m
Omistajat:
Axel Eriksson ym., Lemland	10.12.1895 - 1906 helmikuu
S.V. Landberg ym., Kotka	1912 - 1913 marraskuu
Päälliköt:
Anders Victor Sundman (1863-1935)	1895 joulukuu - 1897 elo/syyskuu
August Otto Lindell (1872-1955)		1897 elo/syyskuu - 1899 marraskuu
August Johan Abrahamsson		1899 marraskuu - 1901 marraskuu
K.V. Mattsson				1902 helmikuu - 1902 syyskuu
Karl Oskar Wirén (1877-1956)		1903 huhtikuu - 1903 marraskuu
Axel Erik Georg Melander (1868-1941)	1904 huhtikuu - 1905 
Nedwa					1913	

Alus purjehti Liverpoolista Georgian Sapeloon. Ensimmäinen matka tehtiin 26.12.1895 - 2.2.1896.

Matkalla Liverpoolista Havannaan parkki joutui menemään hätäsatamaan Holyheadiin 9.10.1896. Alus oli menettänyt myrskyssä fokan, isopurjeen, kaksi alamärssypurjetta, kaksi haruspurjetta, liivarin ja isoprammipurjeen. Matka jatkui Havannaan 14.10.1896.

Vuonna 1899 matkalla Sapelosta Englannin North Shieldsiin 16 reelinkitukea katkesi myrskyssä. Matka tehtiin 23.2. - 7.4.1899.

Vuonna 1899 tammikuun ja helmikuun hirmumyrskyissä tuhoutui 10 höyrylaivaa ja 23 purjelaivaa Pohjois-Atlantilla. Purjealusten joukossa oli ahvenanmaalainen parkki Gessner, jonka miehistöön kuului 12 miestä. Tieto aluksen tuhoutumisesta saatiin rantaan ajautuneesta pullopostista, jossa oli laivan konstaapelin viimeinen tervehdys omaisille.

lindell.jpg (6860 bytes)

Merikapteeni O. Lindell (1872 - 1955). Hän toimi päällikkönä parkkilaivoissa Chieftain 1900 - 1902  ja Hannah Blanchard 1902 - 1904.
Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Matkalla Ranskan Morlaixista Maarianhaminaan alus joutui yhteentörmäykseen riikalaisen kuunari Austrian kanssa 20.11.1901. Riikalaisalus sai vaurioita ja joutui menemään hätäsatamaan Helsingöriin korjauksia varten. Rock City selviytyi törmäyksestä ilman vaurioita ja jatkoi matkaa Maarianhaminaan, jonne saavuttiin 25.11.1901. 

Parkkilaiva myytiin helmikuussa 1906 Tanskaan 8000 kruunulla, josta se ostettiin myöhemmin Kotkaan.

Parkki Rock City haaksirikkoutui Tanskan länsirannikolla lähellä Hornin majakkalaivaa ollessaan matkalla puutavaralastissa Kotkasta Lontooseen marraskuussa 1913. Päällikkö ja kirvesmies kuolivat veneissä sekä puolimatruusi hukkui. Yhdeksän pelastui.

Rock Cityn pienoismalli.jpg (85791 bytes)

Rock Cityn pienoismalli on Eestin merimuseossa. © Jukka Mikkola 2014.

Matkoja vuosina 1896 - 1913

Kirjoja ja kirjoituksia:
Dagens Tidning:			Skeppsbrottet i Nordsjön
				Dagens Tidning 319/1913, 22.11.1913
Finlands Sjöfartstidning: 	Skeppsbrott vid danska kusten				
				Finlands Sjöfartstidning 47/1913, 22.11.1913
				Rock Citys's undergång
				Finlands Sjöfartstidning 48/1913, 29.11.1913
Lindqvist, Bertil:		Axel Eriksson - 150 år sedan han föddes
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1989-90
				Mariehamn 1990
				135 s. (s. 43-44))
				ISBN 952-90-2529-7
Suomen Merenkulku:		70 år. Sjökapten Otto Lindell
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1942 s. 15
				Dödsfall. Sjökapten August Otto Lindell
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1955 s. 51
Uusi Aura:			Tanskan vesillä haaksirikko
				Uusi Aura 271/1913, 22.11.1913
Västra Finland:			Bk Rock Citys undergång
				Västra Finland 137/1913, 27.11.1913
Åland:				Barkskeppet Rock City...
				Åland 28/1901, 6.4.1901
				Sjöolycka
				Åland 61/1902, 12.7.1902
				Bk. "Rock Citys" undergång
				Åland 95/1913, 29.11.1913
Ålands Sjöfartstidning:		Urtima ting
				Ålands Sjöfartstidning 15/1904, 6.2.1904

 

				Copyright © Jukka Mikkola