Rurik
Fregatti/parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla kiinnitetty ja pohja kuparilla peitetty
Tunnuskirjaimet:			QWHJ
Rakentaja:				Åbo varv 1850 - 1852 (1870)
Vesillelasku:				30.10.1851 kello 3 iltapäivällä
Vetoisuus:				898 brt, 829 nrt (448,6 lästiä)
Kantavuus:				kivihiililasti 1134 tonnia
Mitat:					56,75 x 7,24 x 6,82 m
Omistaja:
Åbo Skeppwarfs-Aktiebolag, Turku (Åbo)	1871 - 1891 tammikuu

Kauppaneuvos Gustaf Adolf Lindblom (1828-1889). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Päälliköt:
Johannes Bergelund			1871 - 1878
Kruse					1879
Oscar Heine (1854-1911)			1879 - 1883
A.A. Tengström				1883 - 1891 tammikuu

Alus rakennettiin alun perin 300 hevosvoiman höyrykoneella varustetuksi sotalaivaksi (fregatti), joka saavutti 12 solmun nopeuden. Laiva saapui kesäkuussa 1870 Turkuun muutostöitä varten. Siellä alus telakoitiin ja muutettiin parkkilaivaksi. Tämän jälkeen se otettiin käyttöön kauppalaivana.

Ensimmäinen matka tehtiin puutavaralastissa Skellefteåsta Melbourneen 30.10.1871 - 2.2.1872. Lastina oli 22769 kappaletta lankkuja ja soiroja.

Sieltä purjehdittiin Rangoonin kautta Burman Basseiniin. Täältä lähdettiin riisilastissa 21.5.1872 Eurooppaan. Matkalla alus joutui Bengalin lahdella kovaan myrskyyn, jolloin keulamärssytanko, liivaripuomi, prammitanko ja keulamasto särkyivät. Parkki saapui 20.10.1872 Falmouthiin. Purkaussatamana oli tämän jälkeen Liverpool.

Matkalla Lontoosta Kanadan St. Johniin laiva joutui menemään vahingoittuneen ruorin vuoksi Bremerhaveniin, jonne alus saapui 10.1.1882. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin St. Johniin 28.2. ja perille tultiin 30.4.1882.

Laiva lähti puutavaralastissa Floridan Pensacolasta kohti Sunderlandia 4.8.1890. Se joutui matkalla kovaan myrskyyn, jolloin alus menetti mm. keulamaston ja isoprammitangon sekä purjeita. Lisäksi laiva sai pahan vuodon, jonka johdosta mentiin hätäsatamaan 8.9.1890 Bermudalle. Lasti purettiin ja korjauskustannuksiksi laskettiin 2100 puntaa. Alusta ei kannattanut korjata ja se myytiin hintaan 16 puntaa (sterling) Bermudalla tammikuussa 1891.

Matkoja vuosina 1871 - 1890

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:			Shipping Intelligence
(Melbourne)			The Argus, 8 November 1875, page 4
Finlands Sjöfartstidning:	Oscar Heine In memoriam
				Finlands Sjöfartstidning 29/1911, 12.8.1911
Heine, Oscar:			Skinneri
sjökapten			Åbo Underrättelser 22/1880, 24.1.1880
				Coutumen i Pensacola rörande sjöfart
				Åbo Underrättelser 88/1881, 1.4.1881
Helsingfors Dagblad:		Sorgliga scener ur sjölifvet
				Helsingfors Dagblad 327A/1882, 1.12.1882	
Nikula, Oscar:			Åbo Sjöfarts Historia II:2
				Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
				233 s. (s. 63, 108)
Satakunta:			Surullisia oloja merielämästä
				Satakunta 94/1882, 2.12.1882
South Australian Register:	 Shipping Intelligence
(Adelaide)			South Australian Register, 3 February 1872, page 4
Åbo Tidning:			Årsberättelse...
				Åbo Tidning 57/1883, 28.2.1883
Åbo Underrättelser:		"Rurik"
				Åbo Underrättelser 82/1851, 24.10.1851
				Krigsångfregatten "Rurik"..
				Åbo Underrättelser 84/1851, 31.10.1851
				Krigsångfregatten "Rurik"
				Åbo Underrättelser 81/1852, 15.10.1852
				Krigsångfregatten "Rurik"
				Åbo Underrättelser 82/1852, 19.10.1852
				Skeppet "Rurik"...
				Åbo Underrättelser 36/1873, 6.3.1873
 				Skinneri
				Åbo Underrättelser 22/1880, 24.01.1880
				Skeppsnyheter	
				Åbo Underrättelser 125/1883, 11.5.1883
				Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
				Åbo Underrättelser 54/1891, 25.3.1891

 

				Copyright © Jukka Mikkola