Slamat
Komposiittiparkki, rautakaarinen, tasasaumainen, puusta rakennettu,
raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:				TNMB
Rakentaja:					W.H. Meursing, Nachtegaal, Amsterdam 1875, Hollanti
Vesillelasku:					1876 maaliskuu
Vetoisuus:					910,51 brt, 866,34 nrt
Kantavuus:					kivihiililasti 1406 tonnia
Mitat:						51,60 x 10,40 x 6,09 m
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935), Maarianhamina	1896 heinäkuu - 11.04.1913
Päälliköt:
Ossian Pettersson (1869-1918)			1896 heinäkuu - 1899 elokuu
Anders Nikolai Törnqvist (1874-1927)		1899 elokuu - 1903
Johannes Mauritz Sommarström (1873-1919)	1903 - 1904 kesäkuu
Matts Midian Holmström (1872-1935)		1904 kesäkuu - 1907 marraskuu
Karl August Isidor Mansén (1878-1952)		1908 - 1910 marraskuu
Arthur Ekbom (1880-1941)			1910 marraskuu - 1910 joulukuu
M.V. Eriksson					1911 maaliskuu - 1913 huhtikuu

Alus sai nimensä jaavalaisen tulivuoren mukaan ja se ostettiin varustamolta A. Hendrichs & Co. Amsterdamista heinäkuun alussa 1896. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Amsterdamista Maarianhaminaan 23.7. - 9.8.1896.

Samana vuonna laiva purjehti puutavaralastissa Dungenessista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin 75 päivässä ja saapui perille 27.12.1896. Dungeness oli sivuutettu 13.10.1896 matkalla Gävlestä Etelä-Afrikkaan.

Vuonna 1900 matkalla puutavaralastissa Texasin Sabine Passista Buenos Airesiin laiva joutui kovaan myrskyyn. Suuri aalto iskeytyi alukseen sen perän takaa 10.2.1900 kello 5.30, jolloin päällikkö, ruorimies ja matruusi huuhtoutuivat mereen. Päällikkö ja matruusi pelastuivat, mutta ruorimiehen meri vei mennessään.  

Parkki purjehti Skotlannin Berwickista Maarianhaminaan kuudessa vuorokaudessa ja saapui perille 20.6.1904.

Alus tuhoutui purjehdittuaan painolastissa karille lumimyrskyssä Svinbådanin luona lähellä Helsingborgia aamulla puoli yhdeksän aikaan 11.4.1913. Alus oli ollut matkalla Kristianiasta Kotkaan. Miehistö pelastui. Hylky ja tarvikkeet myytiin hinnalla 3560 kruunua firmalle John Forbaeks Eft. Kööpenhaminaan toukokuussa 1913.

Parkkilaiva oli komposiittiparkki Tjerimain sisarlaiva.

Matkoja vuosina 1896 - 1913

Kirjoja ja kirjoituksia:

Finlands Sjöfartstidning: 	Ålandsbarken Slamat förlist
				Finlands Sjöfartstidning 16/1913, 19.4.1913.
Harberg, Justus:		Anders Nikolaj Törnqvist - 
sjökapten			åländsk sjöman och sjökapten
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1992-1993:5
				Mariehamn 1992
				182 s.(s.6-45)
				ISSN 0788-799X
				Åländska sjökaptener genom tiderna - en biografi
				Ålands Skeppsbefälhavareförening f.f.
				Mariehamn 2001
				193 s. (s. 167-168)
				ISBN 952-91-3841-5
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 282-286)
				ISBN 951-99965-1-6
Papp, David:			Åländsk allmogeseglation
				Raben & Sjögren
				Berlings, Lund 1977
				379 s. (s. 237, 250)
				ISBN 91 29 50291 8
Västra Finland:			Åter ett olycksbud från sjön
 				Västra Finland 42/1913, 15.4.1913
Åbo Underrättelser:		Fartygsköp
				Åbo Underrättelser 178/1896, 4.7.1896
				Snabb resa
				Åbo Underrättelser 170/1904, 20.6.1904
				Ålandsbarken Slamat förlist
				Åbo Underrättelser 16/1913, 19.4.1913
Åland:				Bref från Sydafrika
(E.P.)				Åland 17/1897, 27.2.1897
				Från Pensacola...
				Åland 91/1897, 13.11.1897
				Insamling bland sjöman för de nödlidande i Finland
				Åland 41/1903, 23.5.1903
				Åter ett åländskt fartyg förolyckat
				Åland 30/1913, 16.4.1913
				Barkskeppet "Slamats" undergång
				Åland 31/1913, 19.4.1913
Ålands Sjöfart:			Redare på Åland. Arthur Ekbom
				Ålands Sjöfart 1/1939
				Sjökapten Arthur Ekbom 60 år
				Ålands Sjöfart 2/1940 s. 38
				Dödsfall. Sjökapten Arthur Ekbom
				Ålands Sjöfart 1/1941 s. 16
				Dödsfall. Sjökapten K.A. Mansén
				Ålands Sjöfart 2/1952 s. 21

 

				Copyright © Jukka Mikkola