Thekla ex Glenfarg
Kolmimastoinen rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			TPNJ
Rakentaja:				Alexander Stephen & Sons, Dundee 1881, Skotlanti
Vesillelasku:				24.10.1881
Vetoisuus:				917,21 brt, 809,33 nrt
Kantavuus:				1400 dwt tai 400 standarttia puutavaraa, kivihiililasti 1359 tonnia
Mitat:					65,85 x 10,42 x 5,82 m
Miehistö:				1+2+1+10 (1923)
Omistajat:
Hugo Lundqvist ym., Maarianhamina	31.08.1923 - 1929 helmikuu 
E.A. Öfverström, Maarianhamina		1929 helmikuu - 1929 maaliskuu
Päälliköt:
Erik Mattsson				04.09.1923 - 02.12.1923 
Erik Einar Bruno Marander (1899-1984)	02.12.1923 - 10.8.1925, 1928 - 1929
Herman Wigell (1897-1974)		10.08.1925 - 1927 heinä/elokuu
Johan August Danielsson (1875-1958)	1927 heinä/elokuu – 1927 joulukuu (23.12.1927 päättyi purjehduskausi) 

Rautaparkki rakennettiin varustamolle W.O. Taylor & Co. Dundeesta. Neitsytmatka tehtiin Shieldsistä Valparaisoon 13.12.1881 - 6.3.1882.

Ahvenanmaalle alus ostettiin H.A. Halvorsenilta Kristianiasta Norjasta hintaan 50 000 kruunua. Ensimmäinen matka tehtiin puutavaralastissa Raahesta Lontooseen monien vaiheiden kautta 1.10. - 29.12.1923. Laiva joutui matkalla Pohjanmerellä hirmumyrskyyn, jolloin suuri osa kansilastista meni yli laidan ja partaat vaurioituivat. Parkki joutui menemään hätäsatamaan Kristiansandiin korjauksia varten 17.11.1923. Sieltä matka jatkui Lontooseen 22.12.1923.

Vuosina 1925 ja 1927 rautaparkki teki matkat Jamaikan Black Riveriin, josta vietiin väripuulastit (logwood) St. Louis de Rhôneen Ranskaan.

Viimeinen matka tehtiin puutavaralastissa Sundsvallista Lontooseen vuonna 1928. Pohjanmerellä alus joutui ankaraan myrskyyn 23.11.1928. Hirmumyrsky vei mennessään purjeet ja kolmasosan kansilastista. Parkki joutui hakeutumaan hätäsatamaan Cuxhaveniin, jonne saavuttiin 27.11.1928. Sieltä matka jatkui korjausten jälkeen Lontooseen, jonne tultiin 20.12.1928.

Merikapteeni Einar Marander (1899 - 1984). Hän toimi päällikkönä teräsbarkentiinissa Mozart 1925 - 1927. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 2-3/1949.

Alus myytiin romutettavaksi myrskyvaurioiden vuoksi hintaan 1200 puntaa maaliskuussa 1929. Se hinattiin Gravesendista Sunderlandiin, jonne parkki saapui 30.3.1929.

Sisarlaiva oli nimeltään rautaparkki Glenshee, joka laskettiin vesille 2.2.1882.

 

Matkoja vuosina 1923 - 1928

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Canberra Times:	The Firewood Fleet
			The Canberra Times, 21 February 1929, page 3
Collan, Y.:		Orkaanissa Pohjanmerellä
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1929 s. 18-19
Dundee Courier:		Launch 
			Dundee Courier, 25 October 1881, page 4
Grönstrand, Lars:	Järnbarken Thekla
fil.mag.		Ålands Sjöfart 4/1960 s. 77-81
			Åländska skeppsporträtt i ord och bild
			Mariehamn 1978
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
			291 sivua (s. 245-248)
			ISBN 951-99156-9-9
Heino, Uno:		Apelsinplockning i Jamaica
sjökapten		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
			8/1941 s. 242-280
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 613-616)
			ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 148)
			ISBN 951-9064-31-1
Sundberg, Göte:		"Från den vida oceanen"
sjökapten		Skeppsredaren Erik Nylund
			Mariehamn 2002
			344 s. (s.174)
			ISBN 952-5064-22-0
Suomen Merenkulku:	50 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2-3/1949 s. 73
			60 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1959 s. 24
			Merikapteeni Erik Einar Marander 50 vuotta merillä
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1963 s. 227
			70 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1969 s. 16
			75 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1974 s. 23
 
			Copyright © Jukka Mikkola