Thomasina ex Thomasina MacLellan
Thomasina.jpg (71296 bytes)

Merikapteeni Helge Heikkinen: Tuntematon merimies.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:			TNWV
Rakentaja:				Archibald McMillan & Son, Dumbarton 1873, Skotlanti
Vesillelasku:				21.10.1873
Vetoisuus:				1869,38 brt, 1781,95 nrt
Kantavuus:				2650 dwt tai 794 standarttia puutavaraa,
					kivihiililasti 2721 tonnia, vehnälasti 2642 tonnia
Mitat:					76,90 x 12,00 x 7,20 m
Omistajat:
Mathias August Troberg & 
Mathias Lundqvist, Maarianhamina	1905 syyskuu - 1906
G.W. Mattson, Vårdö			1906 - 11.06.1915
Päälliköt:
Mathias Arthur Lundqvist (1877-1942)	1905 syyskuu - 1909 lokakuu
Karl August Fredrikson (1876-1967)	1909 lokakuu - 1915 toukokuu
Johan Erik Gustafsson (1876-1938)	1915 toukokuu - 11.06.1915

Klipperi rakennettiin varustamolle Thomson & Gray Glasgowista. Neitsytmatka purjehdittiin Glasgowista Calcuttaan 7.12.1873 - 1.6.1874.

Englantilaisomistuksessa fregatti kuljetti siirtolaisia Australiaan. Alus tunnettiin nopeana purjehtijana, joka kuljetti paluulastina mm. villaa Eurooppaan. Vuonna 1893 matkalla Brisbaneen sen kerrotaan purjehtineen vuorokaudessa 384 meripeninkulmaa, joka merkitsee 16 solmun keskinopeutta. Villankuljetusklipperi oli lempinimeltään "Tommy Mac". Klipperi oli varustettu evaporaattorilla (Chaplin’s distilling apparatus), joka tuotti merivedestä 1000 gallonaa juomavettä päivässä.

Ahvenanmaalle alus ostettiin hintaan 3400 puntaa varustamolta J. Nicoll & Co. Glasgowista ja se oli ostohetkellä Dunkerquessa. Ensimmäinen matka tehtiin sieltä Norjan Fredrikshaldiin 19.10. - 1.11.1905. Nimeksi muutettiin siellä Thomasina.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Norjan Fredrikshaldista Melbourneen 15.12.1905 - 16.4.1906.

Vuonna 1908 aluksen I perämies kuoli tapaturmaisesti matkalla Mobilesta Port Nataliin, jonne saavuttiin 24.10.1908.

Fregatti purjehti kivihiililastissa Cardiffista Kap Hornin kautta Perun Callaoon 96 vuorokaudessa 31.10.1909 - 4.2.1910. Kap Horn kierrettiin 4.1.1910.

Matka Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon tehtiin 41 vuorokaudessa 5.7. - 15.8.1910.

Vuonna 1913 alus purjehti Englannin Newcastle on Tynestä Arkangeliin 16 vuorokaudessa (4.6. - 20.6.1913).

Saksalainen sukellusvene U 35, päällikkönään kapteeniluutnantti Waldemar Kophamel upotti aluksen tykkitulella kesäkuun 11 p:nä vuonna 1915 noin 40 mailia lounaaseen Old Head of Kinsalesta. Miehistö siirtyi ennen tulitusta pelastusveneisiin. Oltuaan 10 tuntia veneissä heidät pelasti englantilainen höyrylaiva ss Polando. Tämä vei pelastuneet Queenstowniin.

Fregatti oli ollut painolastissa matkalla Liverpoolista Floridan Pensacolaan, jonne oli lähdetty 5.6.1915.

Merikapteeni K.A. Fredrikson (Fredriksson) (1876 - 1967). Hän toimi päällikkönä myös parkissa Avonia 1907 - 1908, teräsparkissa August 1916 - 1917, teräsfregatissa Samoena 1919, nelimastoparkissa Port Caledonia 1920 - 1922 ja teräsbarkentiinissa Mozart 1923 - 1925.
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.

Matkoja vuosina 1905 - 1915

Kirjoja ja kirjoituksia:
Falkirk Herald:		Launch of the Largest Sailing Vessel Ever Built on the Clyde
			Falkirk Herald, 1 November 1873, page 3
The Glasgow Herald:	Launches
			The Glasgow Herald, 23 October 1873, page 6
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:	The Thomasina MacLellan...
			Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 26 December 1873, page 3
Hangö:			Finskt fartyg på världsomsegling
			Hangö 50/1910, 30.4.1910
Heikkinen, Helge:	Kaksi klipperiä
merikapteeni		Suomen Merenkulku 1/1973 s. 18-19
			Tuntematon merimies
			WSOY, Porvoo 1975
			326 sivua (s. 41-43)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 88)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. I
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1927
			518 pp. (p. 158-161)
			(ISBN 0 85174 113 4)
Morning Oregonian:	Submarines sink 4
(Portland)		Morning Oregonian, 12 June 1915, page 2
Nya Pressen:		Omkommen
			Nya Pressen 344/1908, 19.12.1908
The San Francisco call: Floating Museum
			The San Francisco call, November 7, 1895, page 7
The Scotsman:		Russien Barque Torpedoed
			The Scotsman, 12 June 1915, page 10
Suomen Merenkulku:	60 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1936 s. 305
			70 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1946 s. 259
			75 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1951 s. 228
			85 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1961 s. 301
			90 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1966 s. 282
			Sjökapten K.A. Fredrikson. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4-5/1967 s. 118
Turun Sanomat:		Ahwenanmaalainen rautalaiwa "Thomasina" haaksirikkoutunut
			Turun Sanomat 3146/1915, 19.6.1915
Wanganui Herald:	Dangerous cargoes
			Wanganui Herald, 18 October 1876, page 2
Åbo Underrättelser:	Inköpt järnskepp
			Åbo Underrättelser n:o 258B/1905, 24.9.1905
Åland:			Inköpt järnskepp
			Åland 87/1905, 21.9.1905
			Ålands-fartyg på världsomsegling
			Åland 36/1910, 4.5.1910
			Åländska järnskeppet "Thomasina" förolyckat
			Åland 48/1915, 16.6.1915
			Åländska järnfreagatten "Thomasinas" undergång
			Åland 51/1915, 26.6.1915
Ålands Sjöfart:		Sjökapten Arthur Lundqvist - In memoriam
			Ålands Sjöfart 2/1942
			Kapten K.A. Fredriksson 70 år
			Ålands Sjöfart 3/1946 s. 59
			Kapten K.A. Fredriksson 80 år
			Ålands Sjöfart 3/1956 s. 44
			K.A. Fredriksson 90 år
			Ålands Sjöfart 3/1966 s. 49
			50 år sedan August Trobergs död
			Ålands Sjöfart 6/1985 s. 291
Ålands Sjöfartstidning:	Inköpt järnskepp
			Ålands Sjöfartstidning 107/1905, 21.9.1905

 

			Copyright © Jukka Mikkola