Transocean ex Robert Scrafton
Teräsparkki
Tunnuskirjaimet:			TPRF
Rakentaja:				Fevigs Jernskibsbyggeri, Arendal 1891, Norja
Vetoisuus:				745,94 brt, 630,16 nrt
Kantavuus:				1050 dwt, kivihiililasti 1044 tonnia
Mitat:					52,15 x 9,91 x 4,97 m
Miehistö:				1+2+9
Omistajat:
Arthur Andersson ym., Maarianhamina	4.12.1925 - 23.4.1928
Päälliköt:
Karl Anselm Abrahamsson	 (1876-1930)	1926 maaliskuu - 1927 lokakuu
K.V. Karlsson				1927 lokakuu - 1927 joulukuu

Parkki ostettiin W. Wardilta Sheffieldistä Englannista.

Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Prestonista Viipuriin. Vuonna 1926 laiva toimi puutavaraliikenteessä Viipurin ja Englannin välillä.

Viimeinen rahtimatka tehtiin Lontoosta Havannaan 5.10. - 4.12.1927. Alus myytiin 2150 punnalla varastoproomuksi Havannaan 23.4.1928.

Matkoja vuosina 1926 - 1927

Kirjoja ja kirjoituksia:
Båtologen:			Svenska järn- och stålseglare
				Båtologen 3/1993 s. 117-118
Horndahl, Ola:			Detta var min lycligaste tid till sjöss
sjökapten			Longitude
				tidskrift från de sju haven · 10
				Stockholm, s. 90-92
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 598-599)
				ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 149)
				ISBN 951-9064-31-1
Åland:				Till Åland inköpta fartyg
				Åland 4/1926, 13.1.1926

 

				Copyright © Jukka Mikkola