Ulrika
Ulrikan maalaus.jpg (35558 bytes)

Christer Norrvik: Purjeiden kaupunki. Kristiinankaupungin merimuseo.
Taulun maalannut José Pineda Guerra, Barcelona 17.11.1878.

Parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja sinkillä peitetty 1/1870
Tunnuskirjaimet:		RGNC
Rakentaja:			Matts Mattsinpoika Hannus (1831-1879), laivanrakennusmestari, Kristiinankaupunki 1865
Vesillelasku:			1865 lokakuun lopussa
Vetoisuus:			919 nrt. (495 lästiä)
Kantavuus:			1223 tonnia kivihiiltä ja 150 tonnia koksia samassa lastissa
Mitat:				55,52 x 10,97 x 6,11 m
Omistajat:
Simon Anders Wendelin, 
Kristiinankaupunki		1865 - 1887
Carl Erik Carlström, 
Erik Alfred Tötterman, ym.
Kristiinankaupunki		16.08.1887 - 1890
Kauppaneuvos Otto Wendelin (1824 - 1888). 
Kristinestads Historia (1915).
Päälliköt:
Carl Alfred Häggblom		1865 - 1867 helmikuu (kuoli maaliskuussa 1867 Lontoossa)
C.J. Nordman			1867 helmikuu - 1870 marraskuu
Carl Julius Laurell (1839-1880)	1870 - 1874 heinäkuu
Matts Herman Lacke (1833-1925)	1874 heinäkuu - 1890

Parkkilaivan rakentaminen maksoi 176 000 mk:aa.

Alus lähti puutavaralastissa neitsytmatkalle Välimerelle 4.12.1865 ja saapui perille Valenciaan 15.3.1866. Sieltä tehtiin matka Montrealiin 25.4.- 15.6.1866.

Vuonna 1872 parkki purjehti sinkkilastissa Carthagenasta Antwerpeniin 19 vuorokaudessa (28.1. - 17.2.1872). Höyrylaivalla samaan matkaan meni aikaa vähintään 22 vuorokautta.

Matkalla Antwerpenista New Yorkiin alus joutui ankaraan luoteismyrskyyn 11. - 12.5.1872. Myrskyssä menetettiin parras ja isoalamärssyraaka sekä kansirakennus sai vaurioita. Matka purjehdittiin 14.4. - 30.5.1872.

Matkalla Floridan Pensacolasta Grimsbyhyn parkkilaiva joutui vuotavana menemään hätäsatamaan Cowesiin Wightin saarelle 30.1.1878. Riki oli vaurioitunut ja purjeita oli menetetty. Sieltä laiva hinattiin Grimsbyhyn 3.2. - 7.2.1878.

Matkalla painolastissa Malagasta Pensacolaan laiva purjehti karille illalla 9.12.1881 Afrikan rannikolla. Seuraavana päivänä alus saatiin omin voimin irti karilta ja matkaa jatkettiin. Laiva oli saanut kuitenkin vuodon, jota pumpuilla ei saatu hallintaan. Purjehdittiin kohti Gibraltaria, jonne lopuksi saavuttiin höyrylaivan hinaamana illalla 10.12.1881. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin Cadizin kautta Pensacolaan, jonne saavuttiin 26.6.1882.  

Laiva lähti painolastissa Liverpoolista kohti Pensacolaa 28.10.1882. Se joutui kuitenkin matkalla kovaan myrskyyn 1.11.1882 ja hakeutui vuotavana hätäsatamaan Cardiffiin 5.11.1882. Siellä alus telakoitiin 7.11.1882 ja vauriot korjattiin.

Vuonna 1887 matkalla Pensacolasta Skotlannin Greenockiin alus menetti useita purjeita ja kärsi muita vahinkoja kovassa myrskyssä. Matka tehtiin 12.4. - 10.6.1887.

Merikapteeni Matts Herman Lacke (1833 - 1925).  Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 50/1923.

Alus myytiin vuonna 1890 Norjaan.

Matkoja vuosina 1865 - 1890

Kirjoja ja kirjoituksia:
Helsingfors Tidningar:	Vår handelsfotta ...
			Helsingfors Tidningar 258/1865, 6.11.1865
Norrvik, Christer:	Purjeiden kaupunki
			Kristiinankaupungin merenkulku vuoden 1809 jälkeen
			Kristiinankaupungin kaupunki 1999
			Kirjapaino: Oy Fram Ab, Vaasa 1999
			636 s. (s. 228-229, 237, 256-257, 349,458-459)
			ISBN 951-96339-2-8
			Stad under segel
			Kristinestads sjöfart efter 1809
			Staden Kristinestad 1999
			Tryckeri: Oy Fram Ab, Vasa 1999
			576 s. 
			ISBN 951-96339-1-X
Vasabladet:		Ovanligt snabb resa.
			Vasabladet 9/1872, 2.3.1872
			Barkskeppet Ulrika försålts
			Vasabladet 67/1887, 20.08.1887
Åbo Underrättelser:	Direktionens för Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 58/1882, 1.3.1882
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 58/1884, 29.2.1884
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 56/1886, 27.2.1886

 

			Copyright © Jukka Mikkola