Vanadis
Vanadis.jpg (79928 bytes)

Pensacolassa, Floridassa vuonna 1894. Oscar Nikula: Jakobstad 1652 - 1952. Kuva: © Pietarsaaren kaupunginmuseo.

Fregatti, tasasaumainen, puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 2/1875
Tunnuskirjaimet:			RJMF
Rakentaja:				Johan Löfhjelm (1816-1878), laivanrakennusmestari, Pietarsaari (Jakobstad), 
					Carlholman veistämö 1872-1874
Vesillelasku:				19.09.1874
Piirustukset:				insinööri G.N. Sandorff Tanska/Lars P. Kjäldström Uusikaarlepyy 1874
					(fregatti Equatorin piirustusten mukaan)
Vetoisuus:				1071,55 brt, 1019,55 nrt (573,9 lästiä)
Kantavuus:				kivihiililasti 1576 tonnia, suolalasti 1019 tonnia, petrolilasti 6000 tynnyriä			
Mitat:					56,56 x 10,72 x 6,80 m
Miehistö:				1+2+1+19 (1. miehistö)
Omistajat:
Otto A. Malm, Pietarsaari (Jakobstad)	1874 - 1898
Malmin kauppahuone, Pietarsaari		1898 - 27.07.1899
A. Victor Sundman ym., Maarianhamina	27.07.1899 - 1903
Otto Malm.jpg (21773 bytes)

Kauppaneuvos Otto A. Malm  (1838 - 1898)
Al. Ahlström: Otto A. Malm. Bidrag till en karaktärsteckning.

Päälliköt:
Herman Gustaf Roos (1825-1881)		1874 - 1876
Alexander K. Wiklund (1839-1884)	1876 - 1882
Josef Viktor Röösgren (1853-1896)	1882 heinäkuu - 31.12.1896 (kuoli Pietarsaaressa)
Anders Ahlström	(1847-1905)		1897 - 1899 marraskuu
Johan Ferdinand Andersson (1867-1928)	1899 marraskuu - 1900 marraskuu 
Gustaf Hjalmar Karlsson (1869-1908)	1900 marraskuu - 1901 kesäkuu 
Karl Oscar Karlsson (1871-1938)		1901 kesäkuu - 1903 helmikuu 

Fregatti lähti neitsytmatkalle puutavaralastissa Pietarsaaresta 29.10.1874 ja Gravesendiin saavuttiin 5.12.1874. Määräsatamana oli Lontoo.

Merikapteeni Herman Roos (1825 - 1881). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Navigator vuosina 1869 - 1873. Fregattskeppet Vanadis - Fregattilaiva Vanadis. Pietarsaaren kaupunginmuseon julkaisuja nro 25.

Vuonna 1875 laiva purjehti Lontoosta Kapkaupungin kautta Jaavan Bataviaan, jonne se saapui 9.9.1875. Merimatkan pituus oli 11 363 meripeninkulmaa.

Alus joutui 1513 tonnin kivihiililastissa matkalla Cardiffista Hong Kongiin hirmumyrskyyn 27.11.1876 lähellä Pelow-saarien pohjoispäätä. Fregatti menetti useita purjeita sekä kaiken irtaimen kannelta. Määräsatamaan laiva saapui 7.12.1876.

Merikapteeni Alexander Wiklund (1839 - 1884). Fregattskeppet Vanadis - Fregattilaiva Vanadis. Pietarsaaren kaupunginmuseon julkaisuja nro 25.

Matkalla 1576 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Singaporeen alus joutui Englannin kanaalissa kovaan myrskyyn 7.12.1882. Laiva menetti purjeita ja veneet rikkoontuivat. Iso aalto vyöryi yli aluksen ja vei mukanaan viisi miehistön jäsentä kannelta, jotka hukkuivat. Fregatti hakeutui hätäsatamaan Falmouthiin 9.12.1882.

Merikapteeni  Josef Viktor Röösgren (1847 - 1896). Hän toimi päällikkönä fregatissa Equator vuosina 1876 - 1882. Fregattskeppet Vanadis - Fregattilaiva Vanadis. Pietarsaaren kaupunginmuseon julkaisuja nro 25.

Matka jatkui kivihiililastissa Singaporeen 8.1.1883 ja määräsatamaan saavuttiin 18.5.1883.

Elokuussa 1883 alus oli matkallaan Kaukoidässä noin 100 mailin päässä tulivuori Krakatausta (Krakatoa), kun tulivuori räjähti. Suurin osa Krakatoan 33,5 km²:n saaresta Sundasalmessa Sumatran ja Jaavan välissä vajosi purkauksen seurauksena mereen. Noin 40 metriä korkeaan hyökyaaltoon hukkui noin 36 000 ihmistä Jaavalla ja ja Sumatralla. Hyökyaalto tuhosi useita laivoja, joista eräs löydettiin kahden kilometrin päässä rannasta korkealta rinteeltä. Tuhkapilvet sinkoutuivat 27-33 kilometrin korkeuteen ja levisivät ylempiin ilmakerroksiin kautta koko maapallon. Jyrinä kuultiin 5000 kilometrin säteellä. Räjähdys tapahtui elokuun 26 ja 27 päivän välisenä yönä vuonna 1883. Laivalta havaittiin valtavat tulipurkaukset ja fregatti peittyi tuhkaan. Vanadis purjehti kokonaisen viikon ajan puoliksi hohkakiven peitossa. Laiva oli matkalla Singaporesta Lontooseen.

Malmin kauppahuoneen kolme alusta Equator, Europa ja Vanadis lähtivät kaikki kolme samana päivänä 1.6.1885 New Yorkista kohti Eurooppaa. Kilpapurjehduksessa Equatorin ja Vanadiksen määräsatama oli Stettin ja Europan määräsatama oli Danzig. Europa saapui 3.7.1885 Danzigiin. Vanadis saapui 7.7.1885 Swinemündeen ja Equator 15.7.1885 Swindemündeen matkalla Stettiniin.

Vuonna 1891 matkalla puutavaralastissa Georgian Sapelosta Skotlannin Greenockiin fregatti joutui kovaan myrskyyn lähellä Azoreita. Se menetti myrskyssä kaksi venettä, purjeita ja osan miehistösuojaa. Määräsatamaan Greenockiin tultiin 19.11.1891.

Merikapteeni Anders Ahlström (1847 - 1905). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Veritas vuosina 1893 - 1897. Fregattskeppet Vanadis - Fregattilaiva Vanadis. Pietarsaaren kaupunginmuseon julkaisuja nro 25.

Alus joutui hirmumyrskyyn Bahamasaarten pohjoispuolella ja menetti koko rikinsä 2.10.1898 ollessaan matkalla Plymouthista Sapelo Soundiin Amerikan itärannikolle. Fregatti purjehti hätärikin turvin Savannahiin Georgiassa. Täällä alus korjattiin ja se sai parkin rikin.  

Vanadis rikivaurioituneena.jpg (12832 bytes)

Savannah, Georgia Yhdysvallat, lokakuussa 1898. Oscar Nikula: Malmska handelshuset i Jakobstad. Kuva: © Pietarsaaren kaupunginmuseo.

Alus pääsi taas liikenteeseen 2.2.1899, jolloin se lähti Darieniin.

Matkalla puutavaralastissa Ruotsin Ulfsvikista Etelä-Afrikan Port Elisabethiin alus joutui yhteentörmäykseen ruotsalaisen kuunari Emblan kanssa 16.9.1901 Ahvenanmerellä, jolloin molemmat alukset vaurioituivat. Vanadis meni korjauksia varten Maarianhaminaan. Korjausten jälkeen matka jatkui Kööpenhaminan kautta Port Elisabethiin, jonne saavuttiin 31.12.1901.

Alus lähti Darienista, Georgiasta 12. tammikuuta 1903 ja ajautui maihin menetettyään ankkurit kovassa myrskyssä Morecambe Bayssa Englannin länsirannikolla 23. helmikuuta 1903. Sitä ennen parkkilaiva oli menettänyt länsimyrskyssä keulamaston ja isomaston. Laiva tuhoutui hylyksi. Miehistö pelastui maihin.

Vanadiksen maalaus.jpg (36748 bytes)

Tuntemattoman taiteilijan öljymaalaus. Kuva: © Pietarsaaren kaupunginmuseo.

Aluksen puolirunkomalli on Pietarsaaren kaupunginmuseossa.

Vanadis purjehti maailman meriä lähes 30 vuotta, joka on osoitus sen aikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.

Matkoja vuosina 1874 - 1903

Kirjoja ja kirjoituksia:
Ahlström Al.:		Otto A. Malm
			Bidrag	till en karaktärsteckning
			30 s.
			Jakobstad 1943
Björklund, Guy:		Det malmska kontorets almanackor en källa för
			Skeppsbygge i Jakobstad 1866-1874
			Botnisk kontakt III
			Jakobstads museum publikation nr 20
			s. 115-118
			ISBN 951-99835-7-0
			ISSN 0395-6338
			Fregattskeppet Vanadis - Fregattilaiva Vanadis
			Jakobstads museums publikationer nr 25
			Pietarsaaren kaupunginmuseon julkaisuja n:o 25
			Jakobstad 1991
			22 s., ill., kuvitettu
			ISBN 951-96334-1-3
Laurent, L.:		Julafton i Biskaya bukten
			Finlands Sjöfartstidning 11/1910, 19.3.1910
Nikula, Oscar:		Malmska handelshuset i Jakobstad
			Helsingfors 1948
			535 s. (s. 297-299, 385-386, 432)
Nya Pressen:		Dödsfall. (Sjökaptenen Alexander Wiklund)	
			Nya Pressen 162/1884, 17.6.1884
Söderhjelm, Alma:	Jakobstads historia
			Tredje delen
			Akademiska bokhandeln
			Helsingfors 1914
			544 s.(s. 327-328)
Victoria BC Daily
Colonist:		Anxiety for Ship
			Victoria BC Daily Colonist, 3 August 1902, page 3
The West Australian:	Shipping Insurances
(Perth)			The West Australian, 29 June 1903, page 7
Åbo Underrättelser:	En sorglig olyckshändelse
			Åbo Underrättelser 9/1883, 11.01.1883
			Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 325/1891, 29.11.1891
			Dödsfall (Otto August Malm)
			Åbo Underrättelser 323/1898, 27.11.1898
			Åländska flottan ökas
			Åbo Underrättelser 204/1899, 31.7.1899
			Påsegling
			Åbo Underrättelser 256/1901, 21.9.1901
			Skonerten Embla...
			Åbo Underrättelser 257/1901, 22.9.1901
Åland:			Åländska flottan ökas
			Åland 69/1899, 29.7.1899
			Fregattskeppet "Vanadis"
			Åland 113/1899, 22.11.1899
			Påsegling
			Åland 90/1901, 17.9.1901

 

			Copyright © Jukka Mikkola