Veritas
veritas.jpg (68793 bytes)

Oscar Nikula: Malmska handelshuset i Jakobstad. Kuva: Agda Söderlund.

Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 11/1872
Tunnuskirjaimet:			RJLC
Rakentaja:				Peter Malm Junior, Pietarsaari (Jakobstad) 1865
Vetoisuus:				704 brt, 673,01 nrt (391 lästiä)
Kantavuus:				kivihiililasti 910 tonnia, sokerilasti 827 tonnia, jauho- ja vehnälasti 1000 säkkiä jauhoja ja 5954 säkkiä vehnää, petrolilasti 4000 tynnyriä
Mitat:					50,77 x 10,54 x 5,73 m
Omistajat:
Peter Malm, Junior, Pietarsaari
(Jakobstad)				1865 - 1868
Otto A. Malm, Pietarsaari (Jakobstad) 	1868 - 1897 syyskuu
J.W. Lindblad, Rauma			1897 toukokuu - 1897 syyskuu
W. Gutzeit & Kumppanit, Kotka		1897 syyskuu (ostohinta 19000 mk)
Päälliköt:
Fredrik Ferdinand Nyberg (1838-1883)	1865 - 1868 
Conrad Pontus Spolander (1829-1889)	1868 - 1872 
Alexis Humble (1836-1878)		1872 - 1877
Roos (Herman Gustaf?)			1877 - 1878
Leander (Fredrik Lenander?)		1878 - 1879 
Fredrik Gustav von Schantz (1829-1904)	1880 - 1891
Carl Gustav Pettersson (1847-1892)	1891 - 26.02.1892 (kuoli keltakuumeeseen 44-vuotiaana Rio de Janeirossa)
Wanman					26.02.1892 - 1892 syyskuu
Sven Wilhelm Fontell (1834-1905)	1892 syyskuu - 1893
Anders Ahlström	(1847-1905)		1893 - 1897
Sixtus Alfred Enlund (1859-1928)	1897

Parkkilaiva lähti neitsytmatkalle puutavaralastissa Pietarsaaresta 8.10.1865 ja saapui Lontooseen 6.11.1865.

Vuonna 1866 alus purjehti kappaletavaralastissa Lontoosta Wellingtoniin, Uuteen Seelantiin (12.2. -  4.6.1866). Sieltä parkki teki matkan Perun Callaoon 24.7. - 26.8.1866. Callaosta purjehdittiin  Chinchas-saarelle, josta otettiin guanolasti. Callaosta lähtö Rotterdamiin tapahtui 1.12.1866 ja Hollannin Zeirikseessä oltiin 30.3.1867.

Vuonna 1869 laiva teki jälleen matkan Lontoosta Wellingtoniin. Lastina oli jälleen kappaletavaraa mm. suuri määrä ammuksia. Perille määräsatamaan saavuttiin 20.7.1869.

Norjalainen parkki Amandus törmäsi 12.9.1896 kello 9 illalla Veritakseen sen ollessa ankkurissa. Törmäyksessä Veritas menetti liivaripuomin, vasemmanpuoleisen kraanapalkin ja sai pienempiä vaurioita keulaan. Alus hinattiin Helsingborgin redille. Veritas oli suolalastissa matkalla Välimereltä Kotkaan.

Merikapteeni Anders Ahlström (1847 - 1905). Hän toimi päällikkönä fregatissa Vanadis vuosina 1897 - 1899. Fregattskeppet Vanadis - Fregattilaiva Vanadis. Pietarsaaren kaupunginmuseon julkaisuja nro 25.

Parkki myytiin syyskuussa 1897 Fredrikstadiin Norjaan. Alus oli myyntihetkellä Kotkassa.

Parkkilaiva Veritas purjehti maailman meriä suomalaisomistuksessa 32 vuotta. Se on osoitus senaikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.

Lloydin rekisterissä 1905-1906 aluksen kotipaikaksi on merkitty Kristiania ja sen omisti Acties Veritas (M. Eriksen).

Matkoja vuosina 1865 - 1897

Kirjoja ja kirjoituksia:
Ahlström Al.:			Otto A. Malm
				Bidrag	till en karaktärsteckning
				30 s.
				Jakobstad 1943
Folket:				Dödsfall. Sjökaptenen Sven Wilhelm Fontell
				Folket 27/1905, 8.7.1905
Nikula, Oscar:			Malmska handelshuset i Jakobstad
				Helsingfors 1948
				535 s. (s. 267-269, 383-385)
Rauman Lehti:			Purjelaiwan kauppa
				Rauman Lehti 75/1897, 18.9.1897
Vasabladet:			Dödsfall. Sjökaptenen Conrad Spolander
				Vasabladet 47/1889, 12.6.1889
Wasa Tidning:			Afliden sjökapten (Karl Pettersson)
				Wasa Tidning 38/1892, 8.3.1892
				Olyckshändelse med dödlig utgång
				Wasa Tidning 153/1892, 30.9.1892
Wellington Independent:		Arrival of the Barque Veritas from London
				Wellington Independent, 7 June 1866, page 4
Åbo Underrättelser:		Sjöassuransföreningen i Finland årsberättelse
				Åbo Underrättelser 57/1890, 27.2.1890
				Barken Veritas kollision
				Åbo Underrättelser 256/1896, 20.9.1896
				Dödsfall (Otto August Malm)
				Åbo Underrättelser n:o 323/1898, 27.11.1898

 

				Copyright © Jukka Mikkola