Virgo ex Closeburn
virgo.jpg (19075 bytes)

Closeburn. © State Library of Victoria.

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				TPSG
Rakentaja:					Russell & Co, Glasgow 1881, Skotlanti
Vesillelasku:					10.09.1881
Vetoisuus:					938,32 brt, 813,40 nrt
Kantavuus:					1450 dwt tai 400 standarttia puutavaraa
Mitat:						59,80 x 9,80 x 5,94 m
Omistajat:
Erik Nylund (1872-1944) ym., Maarianhamina	04.02.1928 - 05.12.1928
Päällikkö:
Andreas (Anders) Donner (1877-1945)		1928 huhtikuu - 05.12.1928

Rautaparkki rakennettiin alun perin Australian Sydney-liikennettä varten, jonne se teki myös neitsytmatkansa kappaletavaralastissa 24.10.1881 - 25.2.1882.

Matkalla Glasgowista Brisbaneen alus oli vähällä kaatua myrskyssä 29.8.1888, jolloin raakojen nokat olivat joutua veteen. Laiva oikeni, kun osa purjeista leikattiin irti, jotka tuuli vei mennessään. Matka purjehdittiin kappaletavaralastissa 6.6. - 27.9.1888.

Norjalaisomistuksessa laiva joutui ankaraan myrskyyn 19.9.1903 paikassa lat. = 39ºE, long. = 12ºL. Myrskyssä maissilasti siirtyi ja raakojen nokat joutuivat veteen. Alus oli vähällä kaatua. Sen estämiseksi isomärssytanko ja keulamärssytanko katkaistiin. Parkki, joka oli matkalla Rosariosta Etelä-Afrikan Port Elisabethiin, joutui menemään hätäsatamaan Kapkaupunkiin korjauksia varten. 

Alus ostettiin Nils Frembergiltä Sölvesborgista Ruotsista hintaan 28500 Ruotsin kruunua. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Göteborgista Maarianhaminan kautta Ruotsin Härnösandiin. Sieltä vietiin puutavaralasti Lontooseen.

Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 4/1928.

Lontoosta purjehdittiin painolastissa Viipurin Uuraaseen seitsemässä vuorokaudessa. Sieltä mentiin osittaisessa puutavaralastissa Kotkaan. Kotkasta vietiin taas puutavaralasti Lontooseen.

Parkki purjehti karille Skvatthällenin matalikolle lähellä Kobba Klintarna -luotoja joulukuun 5. päivä vuonna 1928 ollessaan painolastissa matkalla Lontoosta Maarianhaminaan. Se tuhoutui käyttökelvottomaksi. Miehistö pelastettiin myrskystä johtuen seuraavana päivänä.

Erik Nylund.jpg (6272 bytes)

Merikapteeni, laivanvarustaja Erik Nylund (1872 - 1944). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Nikolai II 1896 - 1899.
Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Matkoja vuonna 1928

Kirjoja ja kirjoituksia:
Bris, Sven:		Järnbarken Virgos sista resa -
sjökapten		eller hur det gick då vi målade henne
			svart i London
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 19
			Stockholm 1983, s. 70-73
Båtologen:		Svenska järn- och stålseglare
			Båtologen 6/1993 s. 262-263
Grönstrand, Lars:	Tolv åländska seglare
fil.mag.		Monitor, Mariehamn 1990
			157 s. (s. 143-147)
			ISBN 952-90-1546-1
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 619-620)
			ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 155)
			ISBN 951-9064-31-1
Metsävuori, Eka:	Satamia, joissa eivät aallot pauhaa
			Suomen Urheilusukeltajien liitto r.y.
			1984
			211 sivua (s. 117-118)
Olsson, Otto:		När vi firade Jul på Nordsjön i 3-mastbarken
			Virgo
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 5
			Stockholm, s. 32-37
Sundberg, Göte:		"Från den vida oceanen"
sjökapten		Skeppsredaren Erik Nylund
			Mariehamn 2002
			344 s. (s.181-184)
			ISBN 952-5064-22-0
The Sydney Morning
Herald:			Cape Shipping
			The Sydney Morning Herald, 14 November 1903, page 12
Åbo Underrättelser:	Till Åland inköpt fartyg
			Åbo Underrättelser 172/1920, pv. 6.7.1920
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland
			Erik Nylund
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Konsul Erik Nylund 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942 s. 95
			Konsul Erik Nylund död
			Ålands Sjöfart 3/1944 s.41-43

 

			Copyright © Jukka Mikkola