Waltikka

Fregatti Waltikka.jpg (66143 bytes)

Fregattina. Copyright Suomen Merimuseo.

Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 9/1876
Tunnuskirjaimet:				RBCN  
Rakentaja:					Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivanrakennusmestari, Uusikaupunki 1873
Vesillelasku:					23.08.1873 kello 4 iltapäivällä
Vetoisuus:					981,41 brt, 942,04 nrt (447 lästiä)	
Kantavuus:					1400 dwt tai 302 standarttia puutavaraa, kivihiililasti 1349 tonnia,
						kreosoottilasti 1357 tonnia, riisilasti 1396 tonnia
Painolasti:					300 tonnia
Mitat:						53,62 x 11,15 x 6,60 m
Omistajat:
Gustaf, Gabriel ja John P. Rivell,
Olof ja A. Edward Blom sekä 
J.A. Zachariassen, Uusikaupunki			1873 - 1905
Axel Zachariassen, Uusikaupunki			1905 - 1910 maaliskuu
Päälliköt:
Robert Hartman (1837-1922)			1873 - 24.06.1876
G.F. Hellman 					24.06.1876 - 1877 (kuollut Kauko-Idässä)
Isak Herman Söderholm				1878 elo/syyskuu - 1879 elokuu 
John Pihlqvist					1879 elokuu - 1880 toukokuu (k. 8.6.1880 Camdenissa, New Jerseyssä)
Frans Sebastian Laurell (1850-1928)		1880 toukokuu - 1880 heinä/elokuu
Julius Georg Mortimer Hjelt (1850-1905)		1877 - 1878 elo/syyskuu, 1880 - 1882 syys/lokakuu 
Adam Edvard Kostantin Bergman (1849-1910)	1882 syys/lokakuu - 1888 kesä/heinäkuu 
Karl Johan Waldstedt (1854-1910)		1888 kesä/heinäkuu - 1891 syys/lokakuu
Isak Ekholm (1840-				1891 syys/lokakuu - 1902 toukokuu
Johan Waldemar Blom (1873-1903)			1902 toukokuu - 30.10.1903 (k. Lourenco Marquesissa)
Kustaa Nestor Forsell (1872-			1903 marraskuu - 1904 heinäkuu
Lars Albin Lundahl (1868-1931)			1905 - 16.05.1907
Johan Emil Rönnholm (1877-1964)			16.05.1907 - 15.03.1910
Robert Hartman.jpg (64002 bytes)

Merikapteeni Robert Hartman (1837 - 1922).
Niilo Jussila: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.

Alus lähti painolastissa Uusikaupungista Porin Reposaareen 20.9.1873. Neitsytmatka tehtiin puutavaralastissa Liverpooliin 8.11. - 13.12.1873.

Fregatti purjehti ensimmäisenä uusikaupunkilaisaluksena maailman ympäri vuosina 1874 - 1875.

Laiva lähti kivihiililastissa Liverpoolista Hong Kongiin 19.2.1874. Sunda- salmen läpi kuljettiin 22.5.1874 ja perille tultiin 16.6.1874. Matka oli pituudeltaan 12972 meripeninkulmaa. Hong Kongista lähdettiin painolastissa Manilaan 3.7. ja sinne saavuttiin 11.7.1874. Manilasta San Franciscoon purjehdittiin sokerilastissa 31.7. - 24.9.1874 (6250 meripeninkulmaa). Sieltä lähtö vehnälastissa Queenstowniin tapahtui 14.10.1874. Fregatti tuli Queenstownin sijasta Falmouthiin 2.2.1875. Määräsatama oli Hull, jonne saavuttiin 15.2.1875.

Merikapteeni Frans Laurell (1850 - 1928). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 1/1925.

Laiva purjehti harkkorautalastissa Skotlannin Greenockista 23.8.1882 Sundsvalliin, josta otettiin lisäksi puutavaralasti Port Adelaideen. Sinne purjehdittiin 7.10.1882 - 17.1.1883.

Vuonna 1885 fregatti purjehti Barcelonasta Cardiffiin 12 vuorokaudessa (8.12. -21.12.1885).

Alus muutettiin fregatista parkiksi vuonna 1893.

waltikka.jpg (44828 bytes)

Niilo Jussila: Uudenkaupungin laivat.

Vuonna 1895 laiva purjehti Quebecista Dubliniin 22 päivässä (30.8. - 21.9.1895).

26.8.1896 alus ajautui kovassa myrskyssä karille Iin Röytässä. Se saatiin irti pelastuslaiva Telegrafin avulla vasta 15.9.1896, jonka sukeltajat korjasivat vauriot ja asensivat laivan pohjaan 13 uutta kupariplootua.

Matkalla puutavaralastissa Oulusta Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin laiva joutui hirmumyrskyyn noin 600 mailia Plymouthista etelään 7.12.1896. Meri vyöryi yli aluksen ja osa kansilastista putosi seitsemän miehen päälle, joista kaksi loukkaantui vakavasti. Laiva joutui menemään Plymouthiin, jonne saavuttiin 12.12.1896. Siellä loukkaantuneet miehet toimitettiin sairaalaan ja myrskyvauriot korjattiin. Matka jatkui 1.1.1897 ja perille määräsatamaan saavuttiin 30.3.1897.

Alus purjehti puutavaralastissa Darienista Skotlannin Greenockiin 27 päivässä ja saapui perille 8.2.1898.

Laiva lähti painolastissa Havresta 19.2.1903 kohti Floridan Pensacolaa. Se joutui Eddystonen majakan lähellä kovaan useita päiviä kestäneeseen myrskyyn. Myrskyssä alus kallistui melkein kokonaan toiselle kyljelle ja meri löi lakkaamatta yli puolikannen. Useita purjeita menetettiin. Laiva onnistuttiin kääntämään ja se palasi vaurioituneena ja vuotavana takaisin Havreen 28.2.1903. Alus jouduttiin telakoimaan.

Vuonna 1903 matkalla Pensacolasta Etelä-Afrikan Lourenco Marquesiin koko miehistö sairastui beriberi-tautiin (keripukkiin). Matka kesti 109 vuorokautta ja alus saapui satamaan 28.10.1903. Päällikkö Blom kuoli tautiin kaksi päivää myöhemmin 30.10.1903.

Merikapteeni L.A. Lundahl (1868 - 1931). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Arvio 1898 - 1904 ja nelimastoparkeissa Albyn 1907 - 1912 ja Port Stanley 1912 - 1919.  Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 7-8/1928.

Englantilainen höyrylaiva Hillfern törmäsi ankkurissa olleisiin Waltikkaan ja brasilialaiseen parkki Almirantaan Rio de Janeiron redillä 29.5.1909 ollessaan matkalla merelle. Molemmat purjelaivat saivat vaurioita.

Viimeinen matka tehtiin 1330 tonnin kivihiililastissa Skotlannin Methillistä Norjan Horteniin, jonne saavuttiin 2.2.1910.

Parkki myytiin maaliskuussa 1910 Norjan Drammeniin.

Fregatti/parkkilaiva Waltikka purjehti maailman meriä 37 vuotta, joka on osoitus sen aikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.

Matkoja vuosina 1873 - 1910

Kirjoja ja kirjoituksia:
Björneborgs Tidning:		Nystad. Härifrån skrifwes...
				Björneborgs Tidning 78/1873, 1.10.1873
Evening Express:		Russian Ship’s terrible experiences
(Cardiff)			Evening Express, 13 December 1896, page 2
Finlands Allmänna
Tidning: 			Nystad den 20 sept...
				Finlands Allmänna Tidning 226/1873, 30.9.1873
Finlands Sjöfartstidning:	Kapten Adam Edvard Konstantin Bergman in memoriam
				Finlands Sjöfartstidning 24/1910, 18.6.1910
				Gabriel Rivell 75 år
				Finlands Sjöfartstidning 50/1913, 13.12.1913
Hufvudstadsbladet:		Grafvård af finsk granit till Syd-Afrika
				Hufvudstadsbladet 234/1905, 30.8.1905
Jussila, Niilo:			Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen
				Seuran säätiö, Uusikaupunki 1981
				154 sivua (s. 120)
				ISBN 951-99317-4-0
				Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1984
				247 sivua (s.45-46)
				ISBN 951-99551-4-3
				Uudenkaupungin laivat
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1987
				96 sivua (s. 27)
				ISBN 951-99912-9-8
Paasio, Veikko:			Uudenkaupungin suuri laivanrakennuskausi
				1857-1876
				Uusikaupunki 1933
				104 sivua (s. 56)
Rantapihla, Vilho:		Världsomseglaren sjökapten J.E. Rönnholm
dipl.ins.			V. Rantapihla, Helsingfors 1992
				194 s.
				ISBN 952-90-3290-4
Saarinen, Jarmo:		Uudenkaupungin laivaliikenteestä vuonna 1882
				Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja
				1998-1999
				Uusikaupunki 1999
				168 sivua (s. 64, 70)
Satakunta:			Matkustus maapallon ympäri
				Satakunta 11/1875, 13.3.1875 
South-Australian Register:	Miscellaneous
(Adelaide)			South-Australian Register, 18 January 1883, page 4 
Suomen Merenkulku:		Kapten Frans Laurell
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1925 s. 15
				Kapten Lundahl 60 år
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1928 s. 275
				Dödsfall. Sjökapten L.A. Lundahl
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1931 s. 285
				75 vuotta. Merikapteeni Kustaa Nestor Forsell
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1947 s. 217
Suomen Merenkulun aikauslehti:	Sjökapten Robert Hartman 80 år
				Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland 3/1917 s. 86
Uudenkaupungin Sanomat:		Meriselitys
				Uudenkaupungin Sanomat 8.7.1902
				Vaarallinen matka Havresta Pensacolaan
				Uudenkaupungin Sanomat 17.3.1903
				Johan Waldemar Blomin muistokirjoitus
				Uudenkaupungin Sanomat 05.11.1903
				Kuollut. Merikapteeni Julius Mortimer Hjelt
				Uudenkaupungin Sanomat 77/1905, 11.07.1905
Åbo Underrättelser:		Korrespondens
				Åbo Underrättelser 147/1873, 25.9.1873	
				Skeppet Waltikka...
				Åbo Underrättelser 57/1880, 28.2.1880
				Om barken Valtikkas grundstötning
				Åbo Underrättelser 178/1902, 5.7.1902
				En äfventyrlig och stormig färd
				Åbo Underrättelser 70/1903, 13.3.1903
				Dödsfall. Sjökaptenen John Waldemar Blom
				Åbo Underrättelser 303/1903, 07.11.1903
				Robert Hartman 70 år
				Åbo Underrättelser 349/1907, 23.12.1907
				Sjöolycka
				Åbo Underrättelser 150/1909, 06.06.1909

 

				Copyright © Jukka Mikkola