Windsor Park
Windsor Park.jpg (35409 bytes)

Niilo Jussila: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:			VBSH
Rakentaja:				Thomas Royden & Sons, Liverpool 1882, Englanti
Vesillelasku:				09.03.1882
Vetoisuus:				1766,12 brt, 1682,02 nrt
Kantavuus:				2900 dwt, maissilasti 2850 tonnia, kivihiililasti 2716 tonnia,
					vehnälasti 2887 tonnia = 34490 säkkiä
Mitat:					81,09 x 12,02 x 7,07 m
Miehistö:				1+2+1+19
Omistajat:
O.A. Färdig ym., Uusikaupunki		10.04.1913 - 1915
Juho Saarinen ym., Uusikaupunki		1915 - 11.11.1918
Uudenkaupungin Valtamerilaiva Oy	11.11.1918 - 02.03.1921
Kauppalaivuri O.A. Färdig (1846 - 1916). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs
osa 1875 - 1918 (1943).	
Päälliköt:
Arthur Hjalmar Henriksson (1875-1937)	1913 - 29.03.1915
Johannes Pietilä			29.03.1915 - 1919
Mattias Alarik Grönqvist (1877-1925)	1919 - 1921

Rautafregatti rakennettiin varustamo A. Howden & Co. Lontooseen. Alus maksoi valmistuessaan 40 000 puntaa. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan, jonne lähdettiin 22.4. - 15.7.1882. 

Vuonna 1897 se purjehti Australian Newcastlesta, N.S.W. Chilen Valparaisoon 37 vuorokaudessa. Vuonna 1911 laiva myytiin Norjan Stavangeriin.

Suomeen fregatti ostettiin A. Melingiltä Stavangerista Norjasta 10.4.1913 hintaan 5250 puntaa ja alus oli ostohetkellä Belfastissa. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin kivihiililastissa Cardiffista Saksan Lounais-Afrikan Lüderitz Bayhin 29.9. - 10.12.1913.

Vuonna 1914 laiva kuljetti nikkelimalmilastin Uudesta Kaledoniasta Falmouthiin 12.7. - 8.12,1914. Lasti oli tarkoitus viedä Saksaan, mutta englantilaiset takavarikoivat aluksen Falmouthissa. Sieltä laiva hinattiin Glasgowiin 16.2. - 4.3.1915, jossa nikkelimalmilasti purettiin.

Laiva myytiin Lontooseen 2.3.1921.

Viimeinen rahtimatka tehtiin Texasin Port Arthurista Lontooseen 12.3. - 9.5.1921.

Sieltä se myytiin Gibraltarille, jonne alus lähti hinauksessa 20.10.1921. Gibraltarilla laiva muutettiin proomuksi nimeltä Saint James II. Proomu toimi hiilivarastona.

Matkoja vuosina 1913 - 1921 

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:			Intelligence from the Pacific Islands
(Melbourne)			The Argus, 17 February 1891, page 5
				The Windsor Park. Court of Inquiry
				The Argus, 22 January 1910, page 21
				The Windsor Park. Court of Inquiry
				The Argus, 25 January 1910, page 9
Finlands Sjöfartstidning:	En stor järnfregatt inköpt till Nystad
				Finlands Sjöfartstidning 5/1913, 12.4.1913
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 292)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo:			Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1981
				s. 40-41
				ISBN 951-99317-4-0
				Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1984
				247 sivua
				s. 117, laivarekisteriote s. 222
				ISBN 951-99551-4-3
				Uudenkaupungin laivat
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1987
				96 sivua (s. 9)
				ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 91)
				ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Mercury:		Launch
				Liverpool Mercury, 10 March 1882, page 6
Lubbock, Basil/
Spurling J.:			Sail
				The Romance of the Clipper Ships
				Vol. II
				Patrick Stephens Limited, London 1972
				152 pp. (p. 128-130) 
				ISBN 0 85059 109 0
The Mercury:			Tristan D'Acunha
(Hobart)			The Mercury, 26 February 1891, page 2
				An Eventful Voyage 			
				The Mercury, 12 July 1900, page 2
				The Grounding of the Windsor Park
				The Mercury, 22 January 1910, page 5
				Marine Inquiry
				The Mercury, 25 January 1910, page 5
				Grounding of the Windsor Park
				The Mercury, 26 January 1910, page 3
Rauman Lehti:			Komea lisäys Uudenkaupungin laiwastoon
				Rauman Lehti 41/1913, 12.4.1913
The Sydney Morning Herald:	The Windsor Park
				The Sydney Morning Herald, 18 February 1890, page 8
				The Windsor Park Life-raft
				The Sydney Morning Herald, 12 December 1890, page 4
				The Windsor Park - Tristan D'Acunha
				The Sydney Morning Herald, 17 February 1891, page 4
				The Windsor Park
				The Sydney Morning Herald, 17 December 1892, page 8
				A Wheat Ship Damaged
				The Sydney Morning Herald, 12 January 1905, page 4
				Stranding of the Windsor Park
				The Sydney Morning Herald, 6 February 1907, page 9
				Stranding of the Windsor Park
				The Sydney Morning Herald, 22 January 1910, page 12
				Windsor Park Grounding
				The Sydney Morning Herald, 27 January 1910, page 8
Uudenkaupungin Sanomat:		Rautafregatti Windsor Park
				Uudenkaupungin Sanomat 111/1913, 2.10.1913
				Windsor Park
				Uudenkaupungin Sanomat 139/1914, 10.12.1914
Varjonen, Kaiku:		Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin			Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
				Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
				261 sivua (s. 125-127)
Åbo Underrättelser:		Dödsfall. O.A. Färdig
				Åbo Underrättelser 301/1916, 5.11.1916
				När Nystads Oceanrederi Aktiebolag bildades
				Åbo Underrättelser 199/1918, 5.10.1918

 

				Copyright © Jukka Mikkola