Wolfe
wolfe.jpg (46784 bytes)

Copyright  © Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen kokoelma.

Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja galvanoidulla raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty
Tunnuskirjaimet:			TNRM
Rakentaja:				James Kitchin Shipyard, River John, Nova Scotia 1881, Kanada
Vesillelasku:				1881 syyskuu
Vetoisuus:				1012,56 brt, 941,80 nrt
Kantavuus:				1500 dwt
Mitat:					55,06 x 10,20 x 6,18 m
Omistaja:
Johan Erik Stenroos ym., Lumparland	1900 maaliskuu - 1913 tammikuu

J.E. Stenroos. Hän toimi päävarustajana myös Christianin, Gazellen ja Thomas Perryn varustamoissa. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Päälliköt:
Mathias Edvard Fahlén (1868-1933)		1900 - 1901 lokakuu
Anders Valfrid Åkerlund (1864-1939)		1901 lokakuu - 1903 kesäkuu
Julius Karlsson					1903 kesäkuu - 1905 lokakuu, 1906 toukokuu - 1908 joulukuu
Karl Georg Rosenberg (1873-1938)		1905 lokakuu - 1906 toukokuu 
Johan August Eriksson (1883-1924)		1909 toukokuu - 1911 syyskuu
Karl August William Karlsson (1883-1945)	1911 syyskuu - 1913 tammikuu 

Alus ostettiin Thos. Douglasilta Halifaxista Nova Scotiasta meklarifirman kautta Lontoossa hintaan 2650 puntaa = 61 500 markkaa ja se oli ostohetkellä Falmouthissa.

Ensimmäinen kaukomatka purjehdittiin painolastissa Cardiffista Georgian Sapeloon 25.4. - 9.6.1900. Sieltä tuotiin puutavaralasti Englannin Sharpnessiin, jonne tultiin 9.9.1900.

Vuonna 1903 parkki purjehti Etelä-Afrikan Port Natalista Maarianhaminaan 75 vuorokaudessa, jonne alus saapui 2.6.1903. Tällä matkalla alus purjehti vuorokaudessa 13.5. - 14.5. yhteensä 283 meripeninkulmaa.

Akerlund.jpg (7484 bytes)

Merikapteeni A.V. Åkerlund (1864 - 1939). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Hannah Blanchard 1896.
Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Aluksen ollessa kiinnitettynä laituriin Bristolin satamassa 2.2.1906 siihen törmäsi höyrylaiva Romney Lontoosta, jolloin mm. Wolfen liivaripuomi vaurioitui.

Helmikuussa 1908 laiva menetti ankkurin ja 30 syltä kettinkiä Port Nollothissa.

Matkalla painolastissa Lontoosta Maarianhaminaan laiva joutui ankaraan myrskyyn Juutinraumassa. Ensimmäinen  perämies ja matruusi menivät mastoihin kiinnittämään purjeita, kun myrsky heitti molemmat kannelle. Matruusi loukkaantui pahoin ja kuoli 6 tunnin kuluttua onnettomuudesta. Ensimmäinen perämies loukkaantui myös pahoin. Onnettomuus tapahtui yöllä 26.11.1908. Laiva meni hätäsatamaan Helsingöriin 27.11.1908, jossa perämies toimitettiin sairaalaan. Määräsatamaan saavuttiin 7.12.1908.

Matkalla Jamaikan Falmouthista Riikaan laiva saapui Falmouthiin ilman ruoria 3.4.1911. Matka oli alkanut 3.2.1911. Korjausten jälkeen purjehdus jatkui ja määräsatamaan saavuttiin 24.4.1911.

Viimeisenä matkana suomalaisomistuksessa parkki purjehti matkan Lontoosta Helsingborgiin, jonne se saapui 22.12.1912. Alus myytiin hintaan 30 000 markkaa tammikuussa 1913 Charles Wilsomille Kööpenhaminaan.

Matkoja vuosina 1900 - 1912

Kirjoja ja kirjoituksia:
Rauman lehti:			Maarianhaminalainen parkkilaiwa myrskyssä Juutinraumassa
				Rauman Lehti 137/1908, 28.11.1908
Wallace, Frederick William:	Wooden ship and Iron men
				Hodder and Stoughton Ltd. London 1925
				337 pp. (p. 284) 
				Illustrated by photographs and drawings
Åbo Tidning:			Sorgebud från sjön
				Åbo Tidning 66/1903, 9.3.1903
Åbo Underrättelser:		Fartygsköp
				Åbo Underrättelser 77/1900, 20.3.1900
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 59/1906, 2.3.1906
Åland:				Olyckan å Wolfe
				Åland 98/1908, 5.12.1908

 

				Copyright © Jukka Mikkola