Woodburn
woodburn.jpg (34626 bytes)

Niilo Jussila: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.

Teräsparkki
Tunnuskirjaimet:				VBQR
Rakentaja:					Russell & Co., Greenock 1896, Skotlanti
Vesillelasku:					18.09.1895
Vetoisuus:					1519,26 brt, 1348,78 nrt	
Kantavuus:					2600 dwt, kivihiililasti 2587 tonnia, vehnälasti 31246 säkkiä
Mitat:						70,80 x 11,30 x 6,70 m
Miehistö:					1+2+15
Omistajat:
A.E. Blom, Karl Erholm, Carl Lundström, 
August Forström, Erik Savon ym., Uusikaupunki	1906 elokuu - 05.11.1919
Gustaf Erikson ym., Maarianhamina		05.11.1919 - 18.09.1926
Päälliköt:
Frans August Laurén (1869-1922)			1906 - 1910 maalis/huhtikuu
Johan Julius Sandell (1875-			1910 maalis/huhtikuu - 24.08.1916
Frans Adam Snäll (1866-				24.08.1916 - 1919 
Erik Alfred Öfverström (1886-1935)		1919 marraskuu - 1921
Mathias Emil Nordberg (1875-1927)		1921 - 27.05.1924
Ivar Engelbert Hägerstrand (1889-1952)		27.05.1924 - 1924 marraskuu
Johan Fritiof (Fritz) Ejder (1894-1976)		1924 marraskuu - 18.09.1926 

Teräsparkki rakennettiin varustamolle Robert Shankland & Co. Greenockiin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista Sydneyhin 13.1. - 30.4.1896.

Alus tunnettiin nopeana purjehtijana, josta osoituksena se oli tehnyt matkana Kanadan Pictousta Englannin Milford Haveniin 14 vuorokaudessa.

Suomeen laiva ostettiin samalta varustamolta hintaan noin 5500 puntaa ja se oli ostohetkellä Skotlannin Grangemouthissa.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin superfosfaattilastissa Skotlannin Bo'nessista Port Adelaideen 12.9.1906 - 13.1.1907.

Vuonna 1911 laiva vei puutavaralastin Kanadan Campbelltonista Melbourneen (20.6. - 11.10.1911).

Matkalla 2500 tonnin vehnälastissa Sydneystä Malmöön alus purjehti karille Kattegatissa Läsön saaren luona 3.9.1919. Osa lastia purettiin ja laiva irrotettiin karilta sekä hinattiin Fredrikshavniin. Siellä purettu lasti lastattiin takaisin alukseen ja laiva hinattiin Malmöön, jonne tultiin 6.9.1919.

Viimeinen matka tehtiin 2581 tonnin kivihiililastissa Australian Newcastlesta Findzisaarten Levukaan 31.8. - 19.9.1926. Alus myytiin hiiliproomuksi 18.9.1926 hintaan 3400 puntaa = 652800 markkaa.

Fritjof Ejder.jpg (3973 bytes)

Merikapteeni Fritiof Ejder (1894 - 1976). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Winterhude 1927 ja nelimastokuunarissa Gunn 1928 - 1930.
Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Matkoja vuosina 1906 - 1926

Kirjoja ja kirjoituksia:
Carr, Frank G.G. - 
Cookson, Richard M. - 
Hurst, Alex:		The Medley of Mast and Sail
			Teredo Books Ltd., Brighton Sussex
			Plymouth 1976
			330 pp. (p. 102-103)
			ISBN 0 903662 03 5
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 285-286)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Hägerstrand, Yngve:	Ivar Hägerstrand, en Kaphornare:		
sjökapten		Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2000-2001:13
			Mariehamn 2001
			207 s.(s.58-83)
			ISBN 951-98000-3-4
			ISSN 0788-799X
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 52-53)
			ISBN 951-99317-4-0
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 9)
			ISBN 951-99912-9-8
Kåhre, Georg		The Last Tall Ships
			Gustaf Erikson and the Åland sailing fleets
			1872-1947
			Conway Maritime Press
			Greenwich 1978
			208 pp (p. 97-100)
			ISBN 0 85177 134 3
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 156)
			ISBN 951-9064-31-1
Länsi-Suomi:		Kun fregattilaiva "Woodburnin" miehistö...
			Länsi-Suomi 117/1908, 13.10.1908
			Woodburnin meriwahinko
			Länsi-Suomi 101/1919, 11.9.1919
The Mercury:		Tempestuous Voyage. Barque's cargo jettisoned
(Hobart)		The Mercury, 6 October 1905, page 4
Suomen Merenkulku:	70 år. Sjökapten Johan Julius Sandell
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1945 s. 273
			60 år. Sjökapten Ivar Engelbert Hägerstrand
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1949 s. 101
			Dödsfall. Sjökapten Ivar Engelbert Hägerstrand
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1952 s. 168
			60 år. Sjökapten Fritiof Ejder
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 189
			70 år. Sjökapten Fritiof Ejder
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7/1964 s. 264
			75 år. Sjökapten Fritiof Ejder
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1969 s. 160
			80 år. Sjökapten Fritiof Ejder
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1974 s. 10
The Sydney Morning
Herald:			Stormy Voyage of the Woodburn
			The Sydney Morning Herald, 2 October 1905, page 8
			Ancient Mariners
			The Sydney Morning Herald, 19 March 1934, page 10
			Wind-Jammer Captains
			The Sydney Morning Herald, 17 April 1935, page 11
Uudenkaupungin Sanomat:	Suomalainen laiwa karilla
			Uudenkaupungin Sanomat 99/1919, 6.9.1919
			Purjelaiwa Woodburn purjehtinut wioittuneena Atlannin eteläosasta Eurooppaan
			Uudenkaupungin Sanomat 82/1920, 27.7.1920
Åbo Underrättelser:	Nystadsfartyg sålt till Mariehamn
			Åbo Underrättelser 303/1919, pv. 9.11.1919
			Det strandade finländska fartyget
			Åbo Underrättelser 237/1919, pv. 4.9.1919
Åland:			Nystads segelflotta...
			Åland 77/23.8.1906
			Fartygsförvärv till Åland
			Åland 88/1919, 8.11.1919
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27

 

			Copyright © Jukka Mikkola