Pontiac Trans Sport 2,3L Manual 5 speed tietoa...

                                                         

Home Sekalaista 2 Pontiac Trans Sport 2,3L Chevrolet Caprice Quad 4 kunnostus Evanda

                                                                            
    Tällä sivulta voi löytää jotain hyödyllistä tietoa kyseiseen automalliin. Omat kokemukset
    ovat olleet vielä positiivisia, vaikka helmikuussa 2006 tuli kone remppa eteen... Siitä
    kuvia ja pientä muuta Quad4 Kunnostus sivulta. Keräilen sinne jotain kuhan saa projektin
    etenemään... Noita haavereita sattuu vanhoilla autoilla vähän väliä, kuhan malttaisi ottaa
    remonteissa kuviakin!
     
     Linkkejä forumeille ja osa numeroita, muutama kytkentäkaava moottorille sekä
    jostain kaivan vielä ohjeita koneen kunnostukseen ja osien tunnistukseen.

   
                                                 TransSport


 Käyttöautona tekee virkaa nykyisin vuoden 1994 Pontiac Trans Sport, 2,3L ja 5-vaihteinen manuaali vaihteisto.
 ABS-jarrut, airbag, ilman ilmastointia, lasinen kattoluukku, plyyshipenkit (ei sähkölämmitystä) 7:lle hengelle.
 Takatilan penkkejä voi siirtää/poistaa tarpeen mukaan, joten tuolla saa isommankin paketin kulkemaan.
 Kattokaiteet ja vetokoukku, automaattisella korkeudensäädöllä varustettu ilmaiskarit taka-akselilla.
 Tilaa riittää ja kulkee haluttaessa alle 10 L/100km helposti. Kyllä tolla kuskailee ilokseen, jos viel vois saada
 V-8 ja automaatin niin sit tuo olisi jo lähellä täydellisyyttä!


    Foorumi Quad 4 moottoritekniikalle: Quad4 Forum
    Pontiac-Trans-Sport Club Europa: http://www.pontiac-trans-sport.com/
    Trans Sport Forum: http://www.pontiac-transsport.de/
    OverDrive.fi: http://www.overdrive.fi/
    MantaPart: http://www.mantapart.com/
    Updating GM's Quad4 Engine: http://babcox.com/editorial/ar/ar40032.htm tai ar40032
    Sama kuin edellinen: http://www.ny-jbodies.org/library/engine/2.3/rebuildingquad4.htm
    Moottorin kiristysmomentit: Momentti-taulukko
    Quad4 versiot malleittain: Versiot

    Ja Googlettamalla löytyy lisää...

    Moottorin kytkentäkaavat Q4:
    wiring diagram symbols: wiring diagram symbols.pdf
    how to read and interpret wiring diagrams: how to read and interpret wiring diagrams.pdf
    88 2.3l ecm wiring diagram: 88 2.3l ecm wiring diagram.pdf
    89-91 2.3l ecm wiring diagram: 89-91 2.3l ecm wiring diagram.pdf
    92-93 2.3l ecm wiring diagram: 92-93 2.3l ecm wiring diagram.pdf
    94-95 2.3l ecm wiring diagram: 94-95 2.3l ecm wiring diagram.pdf
    96 2.4l pcm diagram: 96 2.4l pcm diagram.pdf
    97-98 2.3l ecm wiring diagram: 97-98 2.3l ecm wiring diagram.pdf

    Tieto/Osa/Hinta nurkka:
    -Moottori 2,3L: LD2 - 2,3G (Beretoissa jne. LD2 - 2,3D tai HO-versio LG0 - 2,3A)
    -Vaihteistoöljy: GM12345349 - Castrol SMS GL3/4
    -Moottoriöljy: 5W-30 täys-synteettistä
    -Moottorin öljynsuodatin: AC Delco PF47 (lyhyt), PF52 (pitkä), K&N:ltä löytyy ja vanha Opel käy
    -Kytkinasetelma: Nova Clutch Inc. NCA0119 (n. 230€ US-Parts)
    -Kytkinlevy: Nova Clutch Inc. NC281 (n. 80€ US-Parts)
    -Painelaakeri: Federal Mogul BB19005 (n. 200€ US-Parts)
    -Moottorin huohotinlämmitin: GM24576537 ehjän vastus n. 3 kilo-ohmia huoneen lämpötilassa,
     vastus pienenee lämpötilan laskiessa jolloin se rupeaa lämmittämään! (hinta Metro Autossa n. 300€!)
    -Kosteuden kerääntymiseen moottoriin auttaa kuulemma vaipan/lämpöeristyksen tekeminen öljy-
     pohjaan ja suojalevyn asentaminen alas moottoritilaan.
Itse ajattelin kokeilla, jos estäisi jäätämistä...
    -Tehdas-uusi moottori n. 6000€, tehdaskorjattu 2000-3500€, käytetyt purkumoottorit 800-2500€
    -Tarvike laturi n. 170€

    -Öljyn + suodattimen vaihtoväli: 5000 km / 3 kuukautta
    -Ilmansuodattimen vaihtoväli: 50000km / 2 vuotta (? Itse vaihdan vuoden välein ?)
    -Sytytystulppien vaihtoväli: 50000km / 2 vuotta (Kiristys momentti merkitty venttiilikoppaan!)
    -Polttoaine-suodattimen vaihtoväli: 50000km / 2 vuotta
    -Jarru- ja kytkin-nesteen vaihto 50000km / 2 vuotta

    -Korin pinta "pellit" muovia, joka kestää pitkään siistinä. Kolarikorjaukset sitä vastoin kalliita.

    -Kattoluukullisissa kannattaa pitää huolta luukun kaukalossa olevien vedenpoisto-reikien puhtaudesta.
     Näitä on neljä, joka nurkassa yksi ja saman puolen reiät on yhdistetty putkeen joka menee A-pilarin
     sisällä alas. Jos tulee sateella vettä luukun reiästä niskaan niin kannattaa tarkistaa ensin onko
     letkut paikallaan, ennen kuin alkaa roiskimaan/raiskaamaan silikoniliimalla. Tällöin vesi valuu katto-
     verhouksen päälle ja valuu alas luukun sulkukahvan kohdalta ja A-pilarin verhouksen ylänurkasta.
     Jos sateella valuu jarrutuksessa ja/tai kääntymisessä vettä tuuli- tai sivulasille, on se merkki tukkoisista
     vedenpoisto putkista. Tällöin vesi kerääntyy kattoluukun syvennykseen ja loiskuu sieltä yli. Harmillinen
     ominaisuus varsinkin jos sattuu olemaan ikkuna rakosellaan esim. tupakoidessa.

    -Ruostumiselle alttiita paikkoja ovat apurunko, pohjan kotelorakenteet (varsinkin takana), taka
     sisälokasuojat saumoista ja iskunvaimentimen kohdalta. Ruosteen määrä on suorassa suhteessa
     alusta-massauksen laatuun nähden, eli jos on huonosti suojattu niin mätäkorjauksia on tiedossa.
     Omassa autossa varapyörääkään ei ollut otettu massauksessa irti (ei koskaan), vaan massaus oli
     "lopetettu" ennen taka-akselia. Myös varapyörää ei oltu käytetty ikinä, ei edes merkkihuollossa(?)
     sen kiinnitys ja laskumekanismia (vaijerihissi) oltu voideltu. Kiinnityspultti lähti vasta rälläkällä,
     joten tuo kannattaa tarkastaa itse jos mielii joskus käyttää varapyörää.

    -Kojelaudan taustavalot: 12V minilamppuja niin mittariston kytkimissä kuin lämmittimen säätimellä.
     Ovessa olevat katkaisimien lamput ovat 6V, mutta ohittamalla piirilevyllä oleva jännitteen alennin
     (zener-diodi) saa siinäkin toimimaan 12V:n lamput. Näitä minilamppuja voi tiedustella elektroniikka
     liikkeistä, esim. Bebek. Itse mittariston taustavaloja en ole vielä joutunut vaihtamaan, niiden tyypistä
     en vielä siten tiedä.

    -ABS:n valo on herkkä syttymään, vikoina jännitepiikit/-vaihtelut, antureiden liittimet ja itse anturit
     pyörän navoissa. Itsellä vikavalo on rauhottunut huomattavasti laturin vaihdon jälkeen!



                                   LD2