Kawasaki Z 1428

Kuukauden pyöräksi valittiin MP-messuillakin huomiota herättänyt Paanasen Eran Kawasaki. Pyörä pohjautuu ´73 900 Z1 -raatoon, joka kunnostettiin viime talvena. Huomiota herättävimpiä yksityiskohtia ovat remmiahdin ja järkälemäinen 10" takavanne. Era on tunnettu aikaisemmasta turbozetastaan, messuvieraiden ilmeistä päätellen pyörä ei jättänyt ketään kylmäksi.
 
 
- Löysin nurkistani jenkkijaolla olevan 15-tuumaisen vanteen, ja ajattelin tehdä jotain radikaalia sen ympärille. Sitten käsiini ajautui palasia nitropyörää varten rakennetuista osista. Kun käsissäni oli 2-tahtidieselin käynnistysahdin, soppa alkoi olla valmis toteutettavaksi, kertoo Paananen projektin alkuvaiheista. 

Kuva Timo Muilu  Suurempi kuva 33k

Lohkoon on modifioimatta jääneet ainoastaan kiertokanget, muut osat on vahvistettu. Rullin toteutettu petilaakerointi on kestävä ratkaisu, kampiakselin limput hitsattiin pyörähtämisen välttämäksi kiertokangen kauloihin kiinni.
 
 
- Kansi on tehty kokonaan uusiksi ensin hitsaamalla tulpanreiät umpeen. Tämän jälkeen on tehty reiät kaksille tulpille ja pakopuolelle kokonaan uudet kanavat. Imupuolellekin olisi haluttu kajota enemmän, mutta vakiorungossa ei ollut tilaa tarpeeksi suorille kanaville. Männät ovat Wisecon suurimmat standardipalikat, kuutioita sarjalla saadaan 1428. 

Kuva Janne Tervola  Suurempi kuva 93k

- Kaksi milliä suuremmilla venttileillä ja seetipintojen siirrolla saatiin tehollista lautasen halkaisijaa kasvatettua neljä milliä. Venttiiliohjureita siirrettiin paremman venttiilikulman aikaansaamiseksi. Nokka-akselit jätettiin alkuperäisille paikoilleen, Paananen jatkaa.

Vaihdelaatikko ehostettiin muokkaamalla alkuperäisiä osia. Suorakytkentähampaat viistottiin siten, että veto päällä vaihde ei pääse hyppäämään pois päältä. Koneistuksen jälkeen hammaspyörät nitrattiin, loota kasattiin pienemmin päittäisvälyksin.

Polttoaineen syötöstä huolehtii 40-millinen Dell´orton tuplakaasutin ahtimen imupuolella. Ahdin on 2-tahtidieselin käynnistysahdin, joka pyörii tällä hetkellä 20 prosenttia konetta hitaammin. Laskennallinen ahtopaine liikkuu 0,4-1 bar välillä.

Mekaanisen ahtimen takia joka kierroksella tapahtuvasta sytytyksestä haluttiin päästä eroon. Jos sammutusvaiheessa kone pyörähtääkin taaksepäin, noin 2000 kuutiosenttimetriä bensiiniseosta tekee pahaa jälkeä syttyessään. Kawasaki onkin varustettu virranjakajalla ja imusarjan pop-off -venttiileillä.
 
 
Muhkeaa 230-millistä takakumia pitelee paikallaan kolmen millimetrin paksuisesta rosterista tehty takahaarukka. Mallia on otettu 916 Ducatista. Haarukka oli alunperin tarkoitus tehdä esikuvan mukaan alumiinista. 

Kuva Janne Tervola  Suurempi kuva 59k

- Rupesin laskemaan alumiinista takahaarukkaa, mutta laskutoimituksista tuli niin vaikeita, että päädyin rosteriin. Edes teekkarit eivät halunneet puuttua pitkällä kepilläkään suunnittelutyöhön, Paananen heittää.
 
 
Etuhaarukka on ´98 ZX9R Kawasakista ja 17" vanteelle on pulautettu misukan 160-millinen, alunperin takarenkaaksi tarkoitettu kumi. 

Kuva Timo Muilu  Suurempi kuva 55k

- Laskennallinen teho liikkuu 350-500 hevosvoiman välillä riippuen ahtopaineista. Johtuen ylisuuresta mäntäsarjasta konetta ei voi käyttää jokapäiväisessä ajossa. Sylinteriputket tulevat niin lähelle toisiaan, että ne on viistottu. Tasaista satasta pintakaasulla voisi ajaa, mutta liikennevaloissa kone kilahtaisi taatusti.

- Savuja koneesta vielä ei ole otettu, odottelen ilmojen lämpiämistä, koska haluan käynnistää koneen ulkona. Ajattele, jos kone ei käynnistykään startilla ja se joudutaan työntämään käyntiin. En halua ottaa riskiä, että kytkin ei irrottaisikaan. Kone ei varmasti sammu jarrulla, Paananen muistuttaa.

Muutosprosenteiksi tulee yllättävän vähän, vain 34. Kysymykseen seuraavasta projektista saan vain pirullisen hymyn ja epämääräisen vihjauksen H-D:n tappajasta.
Janne Tervola

 Takaisin