In English

LIPTON COCKTON

ARMON AIKA

LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR

LAPIN KULLAN KIMALLUS

PELON MAANTIEDE

KEN TULTA PYYTÄÄ

RAID

JADESOTURI

GANES

PRINSESSA

HILJAISUUS

LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR

Ohjaus: Julio Medem

Lavastus: Satur Idarreta,

Lavastukset Suomessa
Jukka Uusitalo, Tiina Tuovinen

Napapiirin rakastavaiset on romanttinen kertomus Otosta ja Anasta, joita kohtalo heittelee Espanjasta aina Suomeen saakka. He törmäävät toisiinsa jo lapsina, kasvavat yhdessä, mutta lähtevät aikuisina eri suuntiin... Julio Medem (Tierra, Punainen orava) sekoittaa kerronnassaan fantasiaa, unta, todellisuutta ja mystiikkaa - kaikkia tarvitaan, jos tarinan aihe on se "elämää suurempi rakkaus". Napapiirin rakastavaiset on kaunis ja maaginen elokuva, jossa on käytetty rohkeaa leikkaustekniikkaa ja jonka näyttelijät onnistuvat upeasti rooleissaan. Elokuvan lopun Suomi-kohtaukset hämmentävät suomalaiskatsojaa - espanjalaisille ne edustanevat eksotiikkaa.

Teimme Klaus Heydemannin luotsaamassa Bueno Pictures nimisessä tuotantoyhtiössä suomenlinnan historiasta kertovaa elokuvaa, jonka oppaana toimi Ior Bock. Samaan aikaan päätös Julio Medemin elokuvan osittaisesta kuvaamisesta Suomessa oli tuotantoyhtiössä tehty ja meitä pyydettiin liittymään joukkoon v.1997. Suomenlinnan historiaa käsittelevä työ ei koskaan tullut valmiiksi, sillä muiden tuotantojen ohella espanjalainen elokuva vei yhtiön voimavarjoja niin paljon, että se hakeutui pian elokuvan ilmestymisen jälkeen konkurssiin. Työmme alkoi espanjalaisen työryhmän kanssa kuvauspaikkojen etsimisellä. Suomen kohtaukset sijoittuivat Rovaniemelle ja sitä ympäröivään erämaahan. Espanjalaisille Rovaniemi löytyi Pohjois-Haagasta ja erämaamökki Karjalohjalta. Rovaniemen toriksi kävi Thalian aukio, jonka ympäristöstä löytyi myös Otto Middelmanin asunto.

Rakennustöiden alkaessa, espanjalainen työryhmä palasi kotimaahansa ja kommunikointimme jatkui lavastaja Satur Iddarretan kanssa sähköpostin ja faxin välityksellä. Saimme joukkueeseemme myös virolaisvahvistusta, kun Aarne Ahi liittyi työryhmäämme rakentamaan erikoisosaamista vaativia lavasteita. Lavastukset ja rekvisitointi sinänsä eivät olleet kovinkaan suuritöisiä, enemmänkin töitä teetti omaksua ohjaaja Medemin omaperäinen tyyli ja pitää mielessään, että olimme tekemässä espanjalaista elokuvaa. Realismiin tottuneina suomalaisena emme välttyneet ihmetykseltä, että saamelaiset olivat kaksi metrisiä, yöttömissä öissä aurinko laski, vaivaiskoivut olivat tuulessa heiluvia ikihonkia ja napapiirin maantieteellisellä sijainnillakaan ei ollut kovinkaan suurta merkitystä. Onneksemme olimme nähneet Medemin aikaisempia elokuvia ja näistä pystyimme hahmottamaan sitä, mitä hän tarinassa painotti. Emme siis yrittäneetkään tuputtaa suomen historiaa ja kansanperinnettä jo muutenkin espanjalaisen mittapuun mukaan eksoottiseen aiheeseen. Lavastaja Satur Idarretan kanssa käydyt keskustelut eri tyyppisestä ilmaisusta ja työtavoista saivat meidät vakuuttuneeksi siitä, että Medemin valitsemat ratkaisut ovat lopullisen elokuvan kannalta sitä palvelevia.

Erilainen elokuvanteon perinne tuli ilmi erilaisissa kuvaustilanteissa. Ohjaaja ei astunut lavastuksiin ilman lavastajan tai rekvisitöörin lupaa. Hän ei myöskään istunut huonekaluilla tai vetänyt näyttelijäharjoitusta tilassa, jossa vielä tehtiin muutostöitä. Jos hän halusi jonkin asian setissä siirrettäväksi, hän tiedusteli asiaa rakentavasti, ja lopullisen ratkaisun teki lavastaja, jonka mielipiteellä oli painoarvoa. Myöskään kaaosta, johon suomalaistuotannoissa on ollut pakko alistua, ei kuvauspaikalla ollut. Ensin katsottiin tila ja tehtiin tarvittavat muutokset, sitten vasta tuotiin valot ja tekniikka. Kaikilla oli aikansa tehdä oma osuutensa ja espanjalainen työtapa tuntui meistä jokaista ihmistä ja osaamista kunnioittavalta.

Elokuva esitettiin Suomessa ensimmäisen kerran Rakkautta ja Anarkiaa -elokuvafestivaaleilla 20.9.1999. Elokuva noudattelee pitkälle Medemin elokuvien omaperäistä tyyliä, joka liikkuu todellisuuden ja epätodellisuuden rajamailla, saaden katsojankin uskomaan epätoden todeksi. Elokuva oli vilpittömän hauska, liittyykö siihen sitten tahatontakin komiikkaa, mene ja tiedä, mutta kokemuksena Medemin elokuva oli ainutkertainen.

Lappi Karjalohjalla
Rovaniemi Helsingissä
Ryhmä tutkimusmatkalla
Thalian aukio Haagassa
Postilentokone
Julio ja mainos-lappalaiset
Rovaniemen tori

Site by Miro Kaspian Kuru