In English

LIPTON COCKTON

ARMON AIKA

- lisää kuvia

LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR

LAPIN KULLAN KIMALLUS

PELON MAANTIEDE

KEN TULTA PYYTÄÄ

RAID

JADESOTURI

GANES

PRINSESSA

HILJAISUUS

ARMON AIKA

Ohjaus: Jaakko Pyhälä

Lavastus & Rekvisiitta:
Jukka Uusitalo, Tiina Tuovinen

Eletään vuotta 1742. On pikkuvihan aika. Suomi elää Ruotsin lähes unohdettuna alusmaana. Venäläisten toistuvat hyökkäykset Suomeen kasvattavat pelkoa ja sekasortoa väestön keskuudessa, eikä apua Tukholmasta kuulu.

Anton Antonin poika menettää isänsä Turun torin kahakassa, sekoittuu lepraa sairastavaan ja joutuu laivattujen joukkoon, jotka viedään eristetylle Kiiran saarelle. Saarella Anton tutustuu Anna Normaniin, yläluokan tyttöön, joka asuu yhdessä kuninkaan karkoittaman vääräoppisen isänsä kanssa. Saaren valtaa pitää Mylläri yhdessä rakastajattarensa Rouva Frosteruksen kanssa. Anna ja Anton yrittävät paeta Myllärin hirmuvaltaa. Saarelle eksyvät venäläiset sekoittavat asukkaiden arjen. Pictoriuksen johdolla saaren asukkaat puolustautuvat ja tappavat venäläiset tunkeutujat. Peloissaan säntäilevä, elokuvan tarinaa kertova Ominainen pakenee yhdessä Annan ja Antonin kanssa palavalta saarelta. Elokuva on mustavalkoinen laajakangaselokuva.

Elokuvan ennakkosuunnittelu alkoi vuonna 1995 Filminorissa. Virosta alkoi muodostua jo kohtalo, sillä elokuvan keskeisin paikka, eristetty Kiiransaari löytyi Virosta, Napesaaresta. Saari oli toiminut Neuvostoliiton armeijan tähystysasemana ja Viron itsenäistyttyä, se oli jäänyt meren ympäröimäksi unohdetuksi saarekkeeksi. Miljöö vastasi mielikuvaa eristyksessä elävästä paikasta, jonne lepraa sairastavat ihmiset kuljetettiin 1700-luvulla. Elokuvan ennakkosuunnitteluun annettiin aikaa ja tutkimme paljon 1700-luvun historiaa, arkkitehtuuria ja kansanperinteitä. Ohjaaja Jaakko Pyhälän kanssa profiloimme roolihenkilöt ja useiden museokierrosten jälkeen ryhdyimme suunnittelemaan saarelle tulevia rakennuksia ja esineistöä. Koska suomalaiset elokuvat kärsivät aina rahanpuutteesta, suunnittelulle on luotava suunta, jossa verrannollisten ratkaisujen tekeminen ei vaikuta lopputulokseen. Tässä kohtaa mukaan astuu luovuus, sillä historiaa mukailevan miljöön ja esineistön valmistaminen eivät saa kärsiä rahanpuutteesta, eivätkä sitä kautta näyttää epäuskottavilta kyhäelmiltä. Rakennusten ja esineiden patinointiin kiinnitettiin paljon huomiota, sillä elokuvan mustavalkoisuus asetti omat rajansa värimaailmalle ja visuaalisuudelle, joskin se myös mahdollisti uudenlaisen lähestymistavan lavastuksille.

Pitkän ennakkosuunnittelun aikana mahdollistui rekvisiitan teettäminen ja olemassa olevan tavaran mittava korjaaminen. Ravistuneet leilit, tynnyrit ja kiulut turvotettiin ja rikkoutuneet osat korvattiin uusilla. Painoimme itse tapettimme pellavakankaalle, valmistimme astioita ja huonekaluja, ryijyjä ja alttaritekstiilejä sekä maalautimme kirkon taulun. Tämän jälkeen siirryimme asumaan Viroon, jonne lavastusrakennuksien rungot olivat jo nousseet. Seinien valmistuttua hirsien väleihin tökittiin tilkettä ja tämän jälkeen alkoi suuri patinointi urakka, rakennusten ulkopinnat maalattiin ja kylkiin raavittiin ja hakattiin kulumia. Kirkon penkkeihin ja lattioihin kulumat hakattiin kirveellä, jonka jälkeen hiomalla ja väreillä tehtiin pintoihin kontrasteja. Tämän jälkeen tilat sisustettiin ja asettuessaan aloilleen tekstiilit ja huonekalut, sikäli kun se oli mahdollista, saivat pintaansa patinaa ja keksittyä historiaa.

Kuvaukset alkoivat vuonna 1996 Porvoossa, jonne tarinan Turun tori lavastettiin. Toria ympäröiviä rakennuksia modifioitiin aikaan sopiviksi, katot ja ikkunoinnit muutettiin. Rakennetut myyntikojut tavaroineen, eläimet ja oikeaan aikaan puetut avustajat loivat autenttista toritunnelmaa 1700-luvulta. Rantaan hankitut vanhat laivat rekvisitoitiin ja tästä alkoi laivattujen matka kohti Kiiran saarta. Porvoon kuvaukset kestivät kaksi päivää, jonka jälkeen siirryimme kuvausryhmän kanssa Viroon. Saarella kuvauksia jatkettiin pitkälle syksyyn saakka.

Armon Aika elokuvan tie elokuvateatteriin ei ollut mutkaton. Filminorin konkurssista johtuen jälkityöt hidastuivat ja elokuvan tulevaisuus näytti pitkään olevan vaakalaudalla. Blind Spot Pictures tuotti Armon ajan loppuun ja elokuva sai ensi-iltansa vasta vuonna 1999. Puutteellisesta mainonnasta johtuen, hyvin pieni osa ihmistä tavoitti elokuvan. Armon Aika sai Jussi-ehdokkuuden lavastuksesta, vaikka vain kourallinen tuon aikaisen Jussi raadin jäsenistä oli sen nähnyt. Suuritöinen historiallinen kokonaisuus jäi siis tyystin vaille huomiota. Suoranaista mainetta ja mammonaa ei elokuvantekijät töistään saa, epäsuoraa sitäkin runsaammin, sillä virolainen ammattiryhmä oli löytynyt, Andres Josing, Aarne Ahi ja Pille-Maris Arro, joiden kanssa työntekoa jatkettiin hamassa tulevaisuudessakin! Eläköön suomalaisugrilaiset!!!

Myllärin tupa
Myllärin tupa sisältä
Normanin tupa
Normanin tupa sisältä
Hourulan sellejä
Leprosium
Mylly, kirkko ja sellejä
Mylly, kirkko ja sellejä
Kiiransaaren kirkko
Saaren laituri

Site by Miro Kaspian Kuru