In English

LIPTON COCKTON

ARMON AIKA

LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR

LAPIN KULLAN KIMALLUS

PELON MAANTIEDE

KEN TULTA PYYTÄÄ

RAID

JADESOTURI

- Suomi

- Kiina

- Lavasteluonnokset

- Viro

- Esinesuunnittelu

GANES

PRINSESSA

HILJAISUUS

JADESOTURI

Ohjaus: AJ Annila

Lavastus:
Jukka Uusitalo, Tiina Tuovinen

Jadesoturi on tarina muinaisesta kiinalaisesta soturista Saintaista (Tommi Eronen), seppä Seng-Pun, sammon takojan pojasta. Sintai on saanut syntymässään tehtävän taistella demonia, Loviattaren viimeistä poikaa vastaan; demoni on ryöstänyt Sammon ja on tekemässä siitä porttia helvettiin. Sintai kuitenkin siirtää kohtalon hänelle määräämää tehtävää saadakseen uuden tilaisuuden rakastamansa naisen (Zhang Jingchu) kanssa. Tilaisuus aukeaa usean sielunkierron jälkeen kaukaisessa paikassa ja ajassa; nykyajan Suomessa.

Seppä Kai Pelkonen on rakentanut pajansa suolle, eristyksiin kaupungista, jossa aikoinaan asui rakkaansa (Krista Kosonen) kanssa. Kalevala-tutkija Olavi Berg (Markku Peltola) löytää muinaisen rautalippaan suohaudasta, joka johdattaa hänet Kain luokse. Lippaan kirjoituksen mukaan sen saa avata vain Seppä Ilmarisen poika, mutta vasta sitten, kun kaikki toivo on mennyt. Rakkaustarina, joka alkoi tuhansia vuosia sitten, syttyy uudestaan menneisyyden aukaistessa nykyajan arvoituksen. Jotta Kai voi saada rakkaansa takaisin, hänen on kohdattava kohtalonsa, jota hän on yrittänyt paeta elämästä toiseen.

Jadesoturi-elokuva oli kolmen vuoden prosessi. Lukemattomia palavereja, luonnoksia ja reissaamista ja henkistä roikkumista epätietoisuuden rajamailla. Kuvauspaikkojen valinta ja päätös siitä, missä elokuvaa tultaisiin kuvaamaan, roikkuivat pitkään ilmassa. Ohjaajan kanssa kävimme tutustumassa Pohjois-Norjassa sijaitsevaan vanhaan kuparikaivokseen, jonne suunniteltiin elokuvan Kiinan kohtaukset. Ajatukset poukkoilivat Virosta Villilään, Poriin.

Ennakkosuunnittelu käynnistyi. Miljöitä suunniteltiin taistelukohtauksia silmällä pitäen, sillä ne asettivat tiloille omia ehtojaan. Ennakkosuunnittelun alussa rekvisiitan suunnittelu pyörähti myöskin käyntiin. Kalevalasta ja Kiinan kulttuurista etsittiin yhtymäkohtia. Esinekokoelmia ja arkkitehtuuria tutkittiin kiinalaisista museoista ympäri maailmaa nettisivujen välityksellä. Kirjallisuutta haalittiin, vaikka sitä oli kovin vähän Suomessa tarjolla. Lähes kaikissa kulttuureissa on samantyyppisiä koristeaiheita, joten yhteyttä kulttuurien samankaltaisuuteen ei tarvinnut hakemalla hakea. Ihminen lienee pohjimmiltaan sama, oli sitten Kiinasta tai Tohmajärveltä. Kalevalaa ei juurikaan luettu, sen sijaan kansatieteen kirjat ja suomalaisugrilaiset hautalöydöt kivikaudesta alkaen tutkittiin. Näistä tiedon rippeistä alkoi Jadesoturihistorian suunnittelu, esineiden ja miljöiden toimivuuden yhdistäminen.

Jatkuu seuraavalla sivulla

Kain paja ja asunto
Kain asunto ulkoa
Kain asunto ulkoa
Paja ulkoa
Kain asunto
Kain asunto sisältä
Paja

Site by Miro Kaspian Kuru