Krisse Salmisella on Mallasjuoman panimotausta,
American Barissa hän maisteli muodikkaita drinkkejä
"Lapsena sain limua tarpeeksi"
Teksti: Olli Pellikka - Kuvat: Pentti Hokkanen
Pari vuotta sitten nousi raketinomaisella vauhdilla Suomen kansan tietoisuuteen rakastettava ja nokkela blondi, joka on saanut sekä Venla- että Telvis-patsaat.
Krisse Salmisen kutsuimme testaamaan muotidrinkkejä.
Blondin luulisi viihtyvän baarissa ja niinpä kutsuimme Krissen viettämään iltaa hotelli Tornin American Barin, joka on Helsingin ja koko maamme johtavia drinkkibaareja.
Hotelli Torni on vuonna 1931 valmistunut minipilvenpiirtäjä, jossa ovat vuosien varrella vierailleet monet kansainväliset kuuluisuudet ja jossa asusti Neuvostoliiton valvontakomissio sodan jälkeen.
American Bar sijaitsee hotellin alakerrassa ja siellä meidät otti vastaan baarimestari Juha Haavisto. Odotellessamme keikalta saapuvaa Krisseä juttelimme baarin historiasta.
"American Bar perustettiin vuonna 1960 ja sijaitsi paikassa, jossa nykyään on hotellin vastaanotto. Vuonna 1995 siirryimme nykyisiin tiloihin. Tämä on Helsingin vanhin yhä toimiva klassinen coektailbaari."
"Cocktailkulttuuri oli välillä täysin lamassa", toteaa Juha. "Nyt on näkynyt kovaa nousua, ja sen huomaa meilläkin. Asiakkaat tulevat nauttimaan juomasekoituksia."
Eivätkö cocktailit ole kalliita?
"Eivät kaikki ole kalliita ja kun asiakkaat tietävät saavansa laatutuotteita he ovat valmiit maksamaan."
Juha Haavisto opiskeli baarimestariksi Hämeenlinnan aikuiskoulutuskeskuksessa ja on työskennellyt American Barissa kolme vuotta. Sitä ennen hän vaikutti Hämeenlinnassa, Lapissa ja Helsingin hotelli Vaakunassa.
Mojito suosiossa
Juha on aktiivijäsenenä FBSK:ssa eli Suomen Baarimestarien ja Kannattajien Kerhossa. Hän on osallistunut Suomen mestaruuskilpailuihin ja on käynyt kilpailemassa myös Tallinnassa ja Budapestissa. Merkkikohtaisissa kilpailuissa hänet on palkittu.
American Barissa valmistetaan satoja erilaisia cocktaileja.
"Tuoreet marjat ja hedelmät ovat nyt in."
"Mojito on suosituin drinkki, ja myös absinttipohjaisia sekoituksia menee paljon. Meillä on Suomen laajin absinttivalikoima."
"Absintti oli aikaisemmin kielletty, koska sinä on koiruohoa. Se kuitenkin vapautui, ja vuodesta 2000 alkaen sitä on tarjottu meillä."
Nopeammin humalaan?
Juha Haaviston kanssa olisi keskustellut pitempäänkin, mutta päähenkilömme Krisse Salminen saapuu paikalle ja siirrymme baaritiskille. Juha ryhtyy hommiin, ja ammattitaitoisen baarimestarin työtä on ilo seurata.
Juha murskaa mustikoita tehosekoittimessa.
"Onks niin, että kannattaa laittaa marjoja ja hedelmiä viinaan, niin tulee nopeammin humalaan", Krisse kysyy.
Juha myöntää, että se pitää paikkansa.
"Pitääkö paikkansa, että menee vielä nopeammin päähän, jos pitää hedelmää kielen alla?"
"Kyllä sekin varmaan pitää paikkansa", toteaa Juha.
Ensimmäinen cocktail on Blue Christ ja se on kehitetty American Barissa, kuten muutkin maistettavat drinkit. Jos niitä haluaa julkisesti valmistaa, pitää pyytää lupa. Blue Christissa on mustikoita, mustikkasiirappia, Lime Cordialia ja shamppanjaa.
"Nyt mä tiedän, te haluatte juottaa mut ensinnä humalaan, niin mä voin sitten avoimesti tilittää," keksii Krisse.
Terveysjuoma
"Ihanaa", huutaa Krisse juomaa maistaessaan. "Tämä on ihana terveysjuoma ja kesä-juoma, mukaan voisi laittaa mansikoita. Taidan laittaa tätä puutarhabileisiin. Vika on vaan, että tätä juo niin kuin mehua. Ei passaa lähtee autoileen."
Juha alkaa valmistaa seuraavaa drinkkiä, jonka nimi on Forbidden Temper. Siihen laitetaan rommia, sitruunamehua, passion-siirappia ja omenansiivuja. Tämäkin on kesäjuoma. Tehosekoitin surisee taas ja Krisse odottaa innoissaan drinkin valmistumista.
"Ihanaa", ilahtuu Krisse. "Tää se vasta on kesäjuoma, ihanan raikas!"
Talven pakkaset häviävät sen siliän tien ja tulee heti hyvä mieli.
"Tätä mä teen puutarhajuhliin!"
Tämä cocktail on Tornin pääbaarimestari Teijo Rintoon kehittämä.
Juha alkaa valmistaa kolmatta drinkkiä, joka on nimeltään Royal Mojito. Lasiin murskataan limea, minttua, ruokosokeria, nuijitaan, lisätään siirappia ja giniä. Lasiin laitetaan jäämurskaa ja pidennetään samppanjalla. Mojito on Kuuban kansallisjuoma, ja yleensä siihen laitetaan rommia, mutta tässä se korvataan ginillä.
Kyllä tämäkin maistuu Krisselle, se ei ole liian makeaa. Suosikki kuitenkin oli Forbidden Temper, jota hän lipittää, kun siirrymme sohvalle juttelemaan.
Vahingossa alalle
27-vuotias Krisse eli Kristiina Salminen on kotoisin Hollolasta ja Lahdesta. Isä on tietokilpailuista tuttu Reijo Salminen. äiti Kaarina Turunen ja veli Eppu Salminen ovat näyttelijöitä.
Krisse kuitenkaan ei ole näyttelijä ja on siksi harvinainen stand up -koomikko, koska muilla yleensä on teatteritausta.
"Ajauduin alalle vähän vahingossa", kertoo Krisse. "Osallistuin stand up -kursseille kaksi ja puoli vuotta sitten ja nähtyäni Andre Wickströmin esityksen, joka oli tosi mahtava, rohkaistuin lavalle. Ilta onnistui ja niin minusta tuli stand up -koomikko."
Krisse keksii itse tarinansa eikä edes kirjoita niitä sanasta sanaan, vaan merkitsee ne ranskalaisilla viivoilla ja kertoo omin sanoin yleisölle.
Amerikasta tullut stand up -komiikka, jossa koomikko puhuu suoraan yleisölle, on Suomessa varsin nuori taidelaji. Alan uranuurtaja on Riku Suokas, joka aloitti Act!one -klubit Hämeenlinnassa. Siirtyessään Helsingin kaupunginteatterin Studio Pasilan johtajaksi klubit alkoivat myös siellä ja suosio on ollut suuri. Tällä hetkellä stand up -iltoja on monessa kaupungissa, kuten Helsingissä, Hämeenlinnassa, Turussa, Tampereella, Lahdessa, Oulussa ja Jyväskylässä. Koomikolta on vielä vähän ja he kiertävät näissä kaikissa paikoissa. Salit ovat loppuunmyytyjä.
Vaikka Suomessa stand up on uutta, on meillä ollut kylähullukoomikkoperinteemme. Tunnetuimpia olivat Kokemäen Uuno ja Siikaisten Santra ja uudemmista Kassi-Alma. Myös Esa Pakarinen, Eemeli ja Jaakko Teppo esittivät laulujen lisäksi komiikkaa. Usein laulua oli vähemmän kuin juttuja.
Krisse on opiskellut graafista suunnittelua ja hän opiskeli myös Stadian teatterilinjalla vuoden. Opinnoissa on kuitenkin nyt tauko.
"On minua pyydetty näytelmiinkin, mikä on hassua, kun en ole näyttelijä, vaan tykkään esittää liioiteltua itseäni", toteaa Krisse.
"Jos leffaroolia tarjottaisiin, voisin sen ottaakin. Näyttelijät kyllä saattaisivat närkästyä, kun en ole näyttelijä... Kaikki roolit mitä olen näytellyt ovat olleet koomisia. Vakavampaa en ole kokeillut."
Voisikin olla vaikea kuvitella Krisseä vaikkapa Hamletin Ofeliana, tai miksi ei...
"Mokaan päivittäin"
Miten Krissen televisioura alkoi?
"Henkka Hyppönen kävi keikallani ja pyysi koekuvaukseen. Aloin sitten tehdä julkkishaastatteluja Nelosen Hyppönen Enbuske Experienceen, ja oma show tuli sen jälkeen."
Krisse-show ei ole varsinaista stand upia, vaikka se perustuu samaan hahmoon kuin Krisse keikoilla.
"Lavakeikoilla olen enemmän oma itseni. Olen ajatellut, että vinksahtaneella lavapersoonallani on oma tv-show ja se esittää vielä enemmän roolia, joka on aika samanlainen kuin itse olin pienenä."
"Olen ollut sellainen joskus, kun en vielä osannut käyttäytyä. Pienenä aina määräilin kaikkia kavereita, mutta olin huomattavasti ujompi kuin tämä hahmoni, jossa on tosin aineksia monestakin lähipiirini ihmisestä, muun muassa veljenpojastani."
"Keikoilla kerron myös todellisuuteen pohjautuvia juttuja, huimasti vain liioitellen. Mokailen oikeasti kaikkia asioita päivittäin. Stand up -komiikassa on oltava paljon omaa itseään, siinä se eroaa teatterista."
"Toki joukossa on keksittyjäkin juttuja. Pääasia, että hahmo ja jutut muodostavat uskottavan kokonaisuuden, mutta en ihan arkisista oikeista tapahtumista saa puoleksi tunniksi komiikkaa. Hahmo syntyi luonnostaan, kun liioittelin omaa itseäni ja päästin kaikki prinsessapuoleni esille!"
Krisse julkaisi viime syksynä "Mun ystävii" -nimisen kirjan. Se on tavallaan perinteinen ystävänkirja, johon vieraat saavat vastata kysymyksiin itsestään. Mukana on myös aforismeja.
"Ne on elämänviisauksia", toteaa Krisse. "Idea kirjaan tuli ohjelman kautta. Olin pienenä harrastanut ystävänkirjoja ja siksi päätimme ottaa jutun ohjelmaan."
Kirja on menestynyt, siitä on otettu jo kolmas painos.
Krisse-shown yleisöstä suuri osa on 3-13-vuotiaita tyttöjä. Myös heidän isänsä istuvat television äärellä. Katsojia on ollut keskimäärin 350000, mikä on Nelosen mittapuun mukaan erittäin suuri.
"Hyviä vieraita on riittänyt. Ohjelmassa on kerrallaan vain yksi vieras, mikä on hyvä asia. Näillä näkymin show jatkuu syksyllä, kuten keikatkin. "
Juomakulttuuri tuttua jo nuoresta
Kiisseliä on lapsesta asti henkilökohtainen kosketus juomakulttuuriin, sillä hänen isänsä Reijo Salminen oli pitkään Lahden Mallasjuoman tiedottajana.
"Meillä oli kotona aina hirveästi limua", kertoo Krisse. "Kaikilla synttäreillä oli aina Aurinko-Palmaa ja mainosilmapalloja."
"Jaoin salaa lähipiirini lapsille autotallista limua. En muista, rahastinko niistä! Suosiota sain joka tapauksessa."
Mallasjuoman panimo oli keskellä Lahtea. Krisse on tosi surullinen sen häviämisestä. Panimo kuului olennaisena osana Lahden keskustaan ja nyt sitä ei enää ole, kun uusi tehdas rakennettiin rautatien eteläpuolelle.
Onko Reijo Salminen vaivannut perhettään tietokilpailukysymyksillä?
"Ei kotona, mutta kesäisin mökillä hän kysyy trivialkorteista. Joskus hän testaa uusia kysymyksiä. Yleensä ne ovat hauskoja kompia."
"Isän kanssa on raivostuttavaa pelata trivial pursuitia, koska hänellä on hirveästi nippelitietoa, jollaista minulla ei ole."
Stand upia ennen Krisse teki monenlaisia töitä. Hän on ollut paikallisradiossa, au pairina, teatterimuseon oppaana, vaatemyyjänä, matkaoppaana ja juontajana nuorten ohjelmassa.
"Pidän pubeista"
Krisse tuli tapaamiseemme suoraan ystävänsä Jukka Kurosen drag-showsta. Hän antoi lahjaksi naisen tai tarkemmin sanottuna Lumikin pukuun puetun miesnuken. Se on aika söpö, miksei tuollaisia ole lelukaupassa?
"Voisin ottaa tämän mukaan ohjelmani Barbie-leikkiin," toteaa Krisse. "Barbie ja Ken voisivat olla menossa juhliin ja Barbie ihmettelee mitä laittaa päälle ja Ken voi sanoa, että haluaa laittaa naisen puvun! Tai ei tämä taida ollakaan Ken, tämän nimi on Jukka."
Kun Krisse käy ulkona, hän juo normaalisti olutta tai siideriä. Myös viini ja gin tonic maistuvat. Katajanokan vanhalla puolella asuva Krisse ei halua nimetä suosikkimestojaan, mutta on hänet bongattu ainakin läheisessä Poseidonissa.
"Pidän enemmän pubeista kuin yökerhoista. Kun tekee keikkaa kapakassa, ei aina halua vapaa-aikana lähteä niihin. Käyn niissä tapaamassa ystäviä, enkä halua vetää hirveää humalaa."
Eikä Krisse nytkään vedä humalaa, vaan lähtee kotiin nukkumaan, kun seuraavana aamuna on aikaiset kuvaukset. Kiitän ja jään odottamaan seuraavaa Krisse-showta. Sen katsominen kuuluu viikon kohokohtiin. Blondilla on varmaan pitkä ura edessään ja tuo paljon iloa elämäämme! |