Gullkronakryssare

tillbaka till Utökryssare
palaa takaisin Utö-risteilijän sivulle


Gullkronakryssaren – den okända mellansystern

Hur många känner till Utökryssaren? Hur många känner till Erstabåten? Hur många känner till Gullkronakryssaren? Och hur många av dem som har hört talas om alla tre har faktiskt sett en Gullkronakryssare?

Gullkronakryssaren är lite större än Erstabåten men mindre än Utökryssaren. Det har byggts ett tiotal Erstabåtar och 14 Utökryssare, men det har bara byggts tre Gullkronakryssare. Om man ser alla tre typerna tillsammans märker man att de har många gemensamma drag, om man tycker om en av båtarna så kan man inte låta bli att älska linjerna hos de andra.

Minst en av Gullkronakryssarna är byggd i Kauttua, sjösatt 1946 och döpt till Marie -  mer om henne längre ner på sidan. Jag tror att den första ägaren var H Gullichsen, som senare ägde Utökryssare nr 1.

Den andra Gullkronakryssaren fanns i Sjöbjörnarnas medlemsförteckning i början av 1970-talet med namnet Amanda. Enligt obekräftade uppgifter ska Marie och Amanda ha byggts på samma varv (i Kauttua) och varit nästan identiska. Jag vet inte vilken av dem som byggdes först.

Den tredje byggdes 1952 i Borgå, hon skiljer sig i vissa detaljer, bl. a. har hon något högre fribord.

Marie bytte ägare 1952 och igen 1958, då var det min far Gunnar Pipping som köpte henne. Han ändrade hennes namn till Skua. Jag var då mindre än ett år gammal, men det var då min samvaro med Gullkronakryssarna började. Min far, min mor och mina två bröder seglade Skua under många år. 1961 flyttade vi till Saltsjöbaden utanför Stockholm. Min far hade ordnat med transport av bohaget med en speditionsfirma, men familjen seglade till Sverige i Skua. Under 1960-, 1970- och 1980-talen seglade vi henne varje weekend och varje semester, seglatserna gick ut i Stockholms skärgård och så ofta som tiden räckte till mot Åland och Skärgårdshavet. År 2000 sålde min far henne. Nu (2006) har min bror just köpt henne.

Skua är utrustad med rigg och beslag från Åbo båtvarv, det gör att bilderna av Utökryssarna ser väldigt bekanta ut. Inredningen är ochså mycket lik inredningen i Utökryssarna. Några data för Skua:

LÖA    8.95 m
LVL    6.64 m
Bredd    2.35 m
Djupgående    1.25 m
Deplacement    2.5 ton
Segelarea    c. 40 m2

Ägarlängden såvitt jag känner till den:
Ägare    Årtal    Hemort
?? Gullichsen    1946 – 1952    ???
???    1952 – 1958    ???
Gunnar Pipping    1958 – 2000    Helsingfors och  Saltsjöbaden
Klaus Kyander    2000 – 2005    Stockholm
Lasse Pipping    2006 –    Haag

En sommar i början på 1970-talet seglade vi till Helsingfors med Skua. När vi var på väg in i hamnen på Jurmo i Åbolands skärgård såg vi en segelbåt som på något sätt verkade väldigt bekant. Det visade sig vara den tredje Gullkronakryssaren (Borgå-bygget). Hon hette Piraya. Eftersom Gullkronakryssarna är sällsynta varelser och de är spridda över en stor del av Östersjöns skärgårdar var det ett spännande möte både för oss och för Pirayas besättning. Var det den enda gången då två Gullkronakryssare låg förtöjda bredvid varandra? Om någon har mer information om de två andra Gullkronakryssarna är jag mycket intresserad av att få veta mer om deras öden och äventyr.

Henrik Claesson Pipping
hecp@telia.com
 Från 24 jan 2005:

Information om båten          
Båttyp    Segelbåt     
Båtmodell    Gullkrona Kryssare     
Bygnadsår    1952     
Motormärke    Volvo Penta MD 5     
Effekt    5    hk
Längd    8.9    m
Bredd    2.4    m
Djupgående    1.4    m

Tillbaka till båtlistan

Prisinformation          
Pris    3000    €


Kontaktuppgifter     
Namn    Tuomas Teinilä
Telefonnummer    050 571 6626



ned: Gullkronakryssare Skua (bild Henrik Pipping)

Skua1
Ersta
vänster: Erstankryssare, båtarna är mycket lika!

ned: Gullkronakryssare Skua

Skua
ned: Gullkronakryssare Skua (bild Henrik Pipping)

Skua3