Gullkronakryssaren – den
okända mellansystern
Hur många känner till Utökryssaren? Hur många känner till Erstabåten? Hur många känner till Gullkronakryssaren? Och hur många av dem som har hört talas om alla tre har faktiskt sett en Gullkronakryssare? Gullkronakryssaren är lite större än Erstabåten men mindre än Utökryssaren. Det har byggts ett tiotal Erstabåtar och 14 Utökryssare, men det har bara byggts tre Gullkronakryssare. Om man ser alla tre typerna tillsammans märker man att de har många gemensamma drag, om man tycker om en av båtarna så kan man inte låta bli att älska linjerna hos de andra. Minst en av Gullkronakryssarna är byggd i Kauttua, sjösatt 1946 och döpt till Marie - mer om henne längre ner på sidan. Jag tror att den första ägaren var H Gullichsen, som senare ägde Utökryssare nr 1. Den andra Gullkronakryssaren fanns i Sjöbjörnarnas medlemsförteckning i början av 1970-talet med namnet Amanda. Enligt obekräftade uppgifter ska Marie och Amanda ha byggts på samma varv (i Kauttua) och varit nästan identiska. Jag vet inte vilken av dem som byggdes först. Den tredje byggdes 1952 i Borgå, hon skiljer sig i vissa detaljer, bl. a. har hon något högre fribord. Marie bytte ägare 1952 och igen 1958, då var det min far Gunnar Pipping som köpte henne. Han ändrade hennes namn till Skua. Jag var då mindre än ett år gammal, men det var då min samvaro med Gullkronakryssarna började. Min far, min mor och mina två bröder seglade Skua under många år. 1961 flyttade vi till Saltsjöbaden utanför Stockholm. Min far hade ordnat med transport av bohaget med en speditionsfirma, men familjen seglade till Sverige i Skua. Under 1960-, 1970- och 1980-talen seglade vi henne varje weekend och varje semester, seglatserna gick ut i Stockholms skärgård och så ofta som tiden räckte till mot Åland och Skärgårdshavet. År 2000 sålde min far henne. Nu (2006) har min bror just köpt henne. Skua är utrustad med rigg och beslag från Åbo båtvarv, det gör att bilderna av Utökryssarna ser väldigt bekanta ut. Inredningen är ochså mycket lik inredningen i Utökryssarna. Några data för Skua: LÖA 8.95 m LVL 6.64 m Bredd 2.35 m Djupgående 1.25 m Deplacement 2.5 ton Segelarea c. 40 m2 Ägarlängden såvitt jag känner till den: Ägare Årtal Hemort ?? Gullichsen 1946 – 1952 ??? ??? 1952 – 1958 ??? Gunnar Pipping 1958 – 2000 Helsingfors och Saltsjöbaden Klaus Kyander 2000 – 2005 Stockholm Lasse Pipping 2006 – Haag En sommar i början på 1970-talet seglade vi till Helsingfors med Skua. När vi var på väg in i hamnen på Jurmo i Åbolands skärgård såg vi en segelbåt som på något sätt verkade väldigt bekant. Det visade sig vara den tredje Gullkronakryssaren (Borgå-bygget). Hon hette Piraya. Eftersom Gullkronakryssarna är sällsynta varelser och de är spridda över en stor del av Östersjöns skärgårdar var det ett spännande möte både för oss och för Pirayas besättning. Var det den enda gången då två Gullkronakryssare låg förtöjda bredvid varandra? Om någon har mer information om de två andra Gullkronakryssarna är jag mycket intresserad av att få veta mer om deras öden och äventyr. Henrik Claesson Pipping hecp@telia.com Från 24 jan 2005: Information om båten Båttyp Segelbåt Båtmodell Gullkrona Kryssare Bygnadsår 1952 Motormärke Volvo Penta MD 5 Effekt 5 hk Längd 8.9 m Bredd 2.4 m Djupgående 1.4 m Tillbaka till båtlistan Prisinformation Pris 3000 € Kontaktuppgifter Namn Tuomas Teinilä Telefonnummer 050 571 6626 |
ned: Gullkronakryssare Skua (bild
Henrik Pipping)
|
vänster: Erstankryssare,
båtarna är mycket lika!
ned: Gullkronakryssare Skua |
|
ned: Gullkronakryssare Skua (bild
Henrik Pipping)
|
|