Historiaa

Riihimäen - Lopen rautatie

v.1907-1954
  R L R 

 
 
  Kartta v.1933
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Takaisin

Kapearaiteinen rata  rakennettiin v. 1907 palvelemaan Riihimäen ja Lopen Launosten välistä tavaraliikennettä lähinnä Paloheimo yhtiön tavarankuljetuksiin Santamäen
kartanolta maailmalle. 
Aluksi rata oli ns. Rillirata jossa käytettiin hevosvetoisia puunkuljetusvaunuja sahatavaran kuljettamiseen. Myöhemmin kiskoja vahvistettiin ja hankittiin höyryveturit kuljettamaan junia. Radalla oli myös henkilöliikennettä. Lipunmyynti oli pelkästään junassa. Paloheimo  kuljetti kesäaikana mm. henkilökuntaansa Kesijärven rantaan viikonlopun viettoon.

Rata purettiin v. 1954 ja osalle ratalinjaa rakennettiin kantatie 54 Kormun kylän kohdalla. Ratakalustosta on säilynyt ainoastaan Riihimäen paloaseman edustalla
oleva veturi ja pari vaunua. 

Launosten asema oli ainoa asemarakennus radan varrella. Rakennus toimi myös Launosten postina ja se oli siinä käytössä 60-luvun loppuun asti.
Asemarakennuksesta ei löydy tarkkaa rakennusvuotta, suunnittelijaa eikä piirustuksia.
Yrjö Sadeniemi on ollut suunnittelijana joillekin Santamäen rakennuksille ja asemasta löytyy joitain piirteitä hänen muista suunnitelmistaan.
Ainoa tieto rakennusvuodesta perustuu siihen, että majatalo rakennettiin aseman tontille v.1912-13. Toistaiseksi ainoa viite rakennusvuoteen on löytynyt sisäkaton korjauksen yhteydessä. Eristeiden seasta löytyi sanomalehden sivu vuodelta 1913. Sisäkattoremontti on tehty kuitenkin jälkeenpäin laajentamalla huonetta kuistin osalle, joten rakennus on ainakin tuota ajankohtaa vanhempi.

Lisätietoja radasta löytyy Martti Virtasen kirjoittamasta radan historiaa
käsittelevästä kirjasta "Lännen pikajuna".