Collectors Muut messut Övriga mässor Postikortit - Postkort Loviisanseutu nostalgisia postikortteja Aatos Åkerblom Loviisanseudun valokuvia - Lovisanejden på foto Frecko Grönvall Loviisanseudun valokuvia - Lovisanejden på foto Aatos okända i Östra Nyland Loviisan kaitafilmifestivaalit Lovisa smalfilmsfestival
Lasinegatiivien digitointi Restaurering av glasnegativ  Muiden negatiivien digitointi - Övrig negativdigitering  eddie.bruce@kolumbus.fi

  Created Febr. 1997 Updated 17.2.2012 

Ostamme Loviisaa ym. ym.  Vi köper Lovisa mm. mm. Eddien kuvapalsta Loviisan Sanomissa index

 

  Vanhojen lasinegatiivinen restaurointi ja digitointi

Miten restauroida ja digitoida lasinegatiiveja?

1) Hanki museohanskat, tai osta rautakaupasta valkoiset kangashanskat. Näitä sinun tulee käyttää kun käsittelet negatiiveja.

2) Putsaa lasinegatiivit varoen esim. kiinnittämällä pussittoman imurin pikkuharja sopivalle työkorkeudelle. Pienellä pehmeällä pensselillä voit varovasti auttaa lian imurin imuun. Lasinegatiivin kiiltävän lasipinnan voit putsata märällä antistaattisella kankaalla (ruokakaupasta löytyy). Itse käytin vettä tai Septidiniä.

2) Valokuvaa lasinegatiivit digitaalijärjestelmäkameralla ja siihen hankitulla makro-objektiivilla

3) Valolähteenä käytin itse valopöytää, jonka asetin pöydälle reunalleen sopivalle työkorkeudelle. Rakensin kehikon johon jokainen lasinegatiivi asetettiin samalle paikalle siten, että valopöydän opaalilasi valaisi negatiivia tasaisesti. Ainoa valolähde on siis valopöytä negatiivin takana. Kokeilin ensin kuvaamista lattialla, mutta selkä ei kestä satoja tai tuhansia kumarruksia.

4) Negatiivin negatiivipuoli pitää asettaa kameraan päin, eli kuvaat negatiivipuolta ja joudut kääntämään tietokoneella negatiivit oikeinpäin, eli peilikuviksi (ja tietenkin myös positiiveiksi).

5) Kuvaa suurimmalla resoluutiolla vaikkapa yhtä aikaa jpg-muodossa ja NEF-muodossa

6) Aseta kamera tukevalle jalustalle - itse käytin kahta jalustaa - ja teippaa jeesusteipillä jalakset kiinni lattiaan jottet vahingossa potki viritelmää kun liikut huoneessa . Peitä ikkunat ja kaikki muut valolähteet. Minulla 500 lasinegatiivin kuvaaminen vei noin kolme päivää.

7) Ellet kuvaa betonilattialla, hanki elektroninen kaukolaukaisija, jolloin voit poistua kameran läheisyydestä eikä synny mikroskooppista tärinää. Jos joudut kuvaamaan ilman kaukulaukaisinta, niin ota huomioon että joudut näppäilemään kuvia pitkällä valotusajalla.

8) Kuvankäsittely lienee parasta Photshop-ohjelmalla. Ohjelma on suurien teidostojen käsittelyssä hyvä, mutta ohjelma on muistisyöppö, joten RAMia pitää olla riittävästi, varsinkin jos sinulla pyörii muita ohjelmia taustalla. - Jos rahat riittää, niin hanki välittömästi asiallinen piirtopöytä. Sellainen on paljon parempi, nopeampi ja tarkempi kuin hiiren käyttö kuvankäsittelyssä. Lisäksi säästyt käsivarsi ja olkapäävammoilta, koska piirtopöytätyöskentelyssä ei joudu jännittämään kättä. Hiiren tilalla on johdoton "kynä" ja sellainen A4-kokoinen piirtopöytä USB-kiinnityksellä on mukava ottaa syliin kuvankäsittelyvaiheessa. Pikanäppäimiä voi itse ohjelmoida melko vapaasti.

9) Hanki kunnollinen kalibrointilaite näytölle, jotta saat hyviä paperikuvia ilman digitaalisia yllätyksiä. Tämä seikka on tärkeämpi kuin mitä ensiksi osaa kuvitella.

10) Varmuuskopioita pitää olla ulkoisilla kovalevyilla (itse käytän tuplavarmistusta ja säilytän yhden version toisessa osoitteessa). On ihmisiä, jotka pitävät laadukkaiden dvd-r levyjä varmempana varmuuskopiokeinona kuin kovalevyjä. 

Ensimmäisen erän huonokuntoisia lasinegatiiveja olen restauroinut ja digitoinut vuosina 2005-2006. Kuvapelastuksen tekniseen ratkaisuun meni aikaa lähes vuosi ennen kuin kaikki osaset loksahtivat paikoilleen. - Jokaista lasinegatiivia on työstetty putsausvaiheessa (imurointi pussittomalla imurilla museokäsineet käsissä ja pienellä siveltimellä avustaen) ehkä 30 minuuttia per kuva ja tietokoneella keskimäärin vähintään 4-5 tuntia + kaikenlaista muuta taltiointi- ja järjestelytyötä noin tunti per kuva. - Ainoastaan muutamia kymmeniä kuvia ei pystytty lainkaan pelastamaan - mutta mainittakoon sekin ettei yksikään kuva ollut priimalaatuinen. - Esimerkkinä mainittakoon, että vaikeimmin kiinni tarttuneet negatiivit on fyysisesti irrotettu toisistaan esim. ensin pakastamalla ja tämän jälkeen huoneenlämmössä lasit irtosivat veitsen avulla, tosin aina vahingoittuneina. - Vettä ei voitu käyttää koska negatiivipuoli liukeni näistä negatiiveista testissä saman tien. Itse digitaalinen taltiointi, eli digijärjestelmäkameralla kuvaaminen, kesti "vain" runsaat kolme vuorokautta. Tekniikasta voin kertoa kiinnostuneille tarkemmin, mutta Östra Nylandin Sommarnummer 2006 kertoo myös tästä lyhyesti. Vaikka kuvien konservointi on ollut ruumiillisesti rasittavaa, on se ollut myös mielenkiintoista.

Kaikki lasinegatiivit sisältävät paitsi pölyä, myös vaarallisia homeitiöitä. Tässä kuvaerässä hometta oli kostumisen takia erityisen paljon. Kiinnostuneille löytyy otteita vanhojen valokuvien juridiikasta tässä.

Restauroimani "Freckon" lasinegatiivien alkuperäinen huomattavan iso paljekamera on säilynyt "hengissä". Kamera on ollut 1960-luvulta lähtien Ralf Idströmin perheen omistuksessa ja kesällä 2006 se on siirtynyt Eddie Brucen kokoelmiin. Kamerassa on ollut 1900-luvun alun arvostettu iso Voigtländer & Sohn Braunschweig Heliar linssi, 36 cm 1:4,5 D.R.P. 124934.

Eddie Bruce, Kevääntie 2, 07900 Loviisa - tiedustelut emaililla   

eddie.bruce@kolumbus.fi

 

 

  Restaurering och digitering av gamla glasnegativ

 

 

Hur restaurera och digitalisera glasnegativ?

1) Skaffa vita museihandskar för arbetet. Jag har köpt vita enkla handskar / vantar även på järnhandeln.  

2) Putsa glasnegativen försiktigt genom att först få en dammsugarborste (dammasugare utan påse är bäst) på lämplig höjd som hålls på plats t.ex. fasttejpad. Hjälp dammet med en mjuk liten pensel in i dammsugarens sug. Negativens glänsande yta kan putsas med fuktig trasa och då det förekommer kalkringar även t.ex. med Septidin o.dyl. Placera efter putsningen negativen helst på kant stående med syrefritt papper runtomkring (muséerna använder sådant papper). Använd stadiga lådor.

2) Jag har fotograferat glasnegativen med en rejäl digital systemkamera och ett macro-objektiv

3) För glasnegativen (som först putsats) gjorde jag en slags ställning framför ett ljusbord, så jag fick dem i samma ställning för varje foto och ljusbordet genomlyste negativet (jag har foton på dethär). Ljusbordet gav inte riktigt jämn belysning så jag gjorde på ca 5 cm:s avstånd från ljusbordet en opalglasram som löste dethär problemet.

4) Negativet var svängt med negativsidan mot kameran och fotograferingen utfördes i vågrät ställning så man inte behövde böja sig (ljusbordet monterat på kant på ett bord). Först testade jag fotografering mot golvet, men redan efter några böjningar fattade jag att jag blir invalid om jag skall göra det med 500 negativ x 2. På datorn får du sedan svänga negativen till sina spegelbilder efterssom negativen fotograferats från sin negativsida

5)  Fotografering med största resolution och samtidig avbildning som jpg och NEF

6) Kameran helst fasttjudrad med 2 stativ (ett under objektivet) stativbenen fasttejpade i golvet, fotograferandet utan blixt då ljusbordet gav det behövliga ljuset, inga andra ljuskällor i rummet, fönstren täckta. Den mängd negativ jag hade (500) fotograferade jag i ett kör i 3 dygn. Flera minneskort och minneskortavläsare till datorn hjälper i prosessen.

7) Fotografering med elektronisk fjärravlösare: så kan du stå på avstånd och undvika darrningar i golvet. Om du har betonggolv behövs kanske ingen fjärravlösning. Observera dock, att du hamnar att trycka och röra vid kameran då du filmar utan fjärravlösare och slutartiden med svagt ljus är lång och kameran blir darrningskänslig.

8) Bildhanteringen med Photoshop-programmet, jag har version Adobe Photoshop CS 2 (eller photoshop 8), nu finns det redan följande nummer till salu som har behandlingsmöjligheter på NEF-format och litet mera avancerade bildhanteringsfinesser. 

9) Skaffa ordentlig kalibreringsapparat för datorrutan, så blir de tryckta pappersbilderna exakt lika de bilder du ser i din ruta. Dethär är viktigare än man först kan tro.

10) Ta säkerhetskopior på de digitaliserde bilderna. Själv använder jag alltid dubbla yttre hårdskivor, dvs två identiska kopior och den ena sparar jag på annan adress. Endel bekanta anser dock att goda dvd-r skivor är säkrare alternativ.

Det finns säkert någotslag skanner som kunde klara av dylikt, men, när det är fråga om redan skadade glasnegativ, så är det inte lockande att börja placera glas mot glas flera hundra gånger.

I bildkonservering får man inte förfalska historisk information, endast reparera skador och fel så länge inte informationen förändras. - Nämnas kan att en del av de fuktskadade, ihopklibbade negativen har frysts ned och vid upptining fysiskt särats åt med kniv.  Härvid har förstås fläckvisa skador uppkommit. Vatten är omöjligt att använda för många gamla glasnegativ, för vid testning lossnade filmytan mycket snabbt. Om processen skrev Östra Nylands Sommarnummer 2006 en artikel.

Trots att räddningsarbetet varit fysiskt påfrestande, så har det varit intressant att bekanta sig med gamla östnyland sett genom en annan människas ögon och en gammal bälgkameras stora lins. - Frecko Grönvalls väldigt stora bälgkamera har av slump bevarats för eftervärlden. Den har köpts på 1960-talet av fotoaffärsägare Ralf Idströms far. Ralf Idström har sommaren 2006 sålt kameran till Eddie Bruces samlingar. Kameran har haft en i början av 1900-talet revolutionerande lins, Voigtländer & Sohn Braunschweig Heliar lins, 36 cm 1:4,5 D.R.P. 124934. 

Glasnegativ brukar innehålla förutom damm och smuts även farliga mögelsporer. I detta parti fanns det mycket mögelsporer p.g.a. fuktskadorna. - En intressant aspekt angående foton och negativs juridiska aspekter i Finland kan ni läsa om här på finska.

Idag kan man göra goda eller t.o.m. bättre bilder än originalen av s.g.s. förstörda negativ och även av dåtida överbelysta eller svaga, underexponerade bilder. Även spruckna negativ kan lappas ihop digitaliskt - det är arbetsamt, men möjligt. 

Eddie Bruce, Lovisa, förfrågningar per email eller normal post Eddie Bruce, Vårvägen 2, 07900 Lovisa

Collectors Muut Messut - övriga Mässor Postikortit - Postkort Loviisanseutu nostalgisia postikortteja Aatos Åkerblom Loviisanseudun valokuvia - Lovisanejden på foto Frecko Grönvall Loviisanseudun valokuvia - Lovisanejden på foto Aatos okända i Östra Nyland Eddien kuvapalsta Loviisan Sanomissa
Lasinegatiivien digitointi Restaurering av glasnegativ  Muiden negatiivien digitointi - Digitering av övriga negativ  

 

eddie.bruce@kolumbus.fi Ostamme Loviisaa ym. ym.  Vi köper Lovisa mm. mm. index

Luotsien pelastusharjoitus   Legenda Forsell. Orrengrund