Loittorengas

Loittorengas asetetaan objektiivin ja rungon väliin, jolloin vetämä kasvaa. Kun vetämä kasvaa, saadaan kohde lähemmäksi ja kuvaussuhde suuremmaksi. Ken kävi ihmettelemässä teoriasivua ei tätä ihmettele.

Loittorenkaat myydään yleensä sarjoina, joissa on esimerkiksi kolme eripituista rengasta, jotka voidaan yhdistellä halutulla tavalla. Merkkikohtaiset renkaat (on niitä vastaavia "riippumattomiakin" valmistajia), kytkeytyvät yleensä niin, että kameran valotusautomatiikka ja himmentimen säätö säilyvät. Eräissä huippumalleissa myös automaattitarkennus toimii. Kuitenkin yksi varoituksen sana: jos objektiivin himmennintä ei pysty säätämään käsin, ei halvimpia ilman sähköisiä liitäntöjä varustettuja loittoputkia kannata käyttää. Silloinhan aukkoa ei voi säätää!

Loittorenkaat ovat suhteellisen edullisia ja keveitä käsitellä; rajoituksena on kuvaussuhteen muuttuminen epäjatkuvasti, jolloin halutun kuvaussuhteen löytyminen saattaa olla hankalaa.

loittorengas

Kolmen loiton sarja asennettuna rungon ja objektiivin väliin

Loittorenkaita käytettäessä on muistettava, että objektiivin todellinen valovoima laskee. Esimerkiksi jos 50/f1,8 objektiivin taakse laitetaan 50 mm:n loittorengas, on yhdistelmän valovoima enää 3,6 Vilkaise "teoriasivuja" tarkempia laskentakaavoja varten.

 


päivitetty 31.3.2014