[BACK]

Pienoisrautatie 1:8 veturina Kevyt tavaraliikenneveturi TK3

Ensin esikuvana toimivan TK3 Veturin tarina

[ TK3.]

Tk3 Historiaa jälkeen talvisodan 60 luvulle

Keveitä tavaraliikennevetureita tilattiin katsastuskautena jonka ajankohta ei ole kirjoittajalla tiedossa 59 kpl. Ensimmäiset 17 Tk3-veturia rautatiehallitus tilasi 21.3.1941 Lokomo Oy:ltä; hinta oli 2 430 000 mk kappaleelta ilman liikevaihtoveroa. Ne saivat numerot 1100-1116, ja niiden oli määrä valmistua 16 kk:n kuluessa tärkeimpien raaka-aineiden saavuttua. Veturit varustettiin terästulipesillä ja rakennettiin halkolämmitteisiksi. Veturien raakaaineista on mainittava, että eräihin vaarattomampiin osiin sallittiin käytettäväksi valurautaa, teräsvalua ja takorautaa muiden määrättyjen aineiden asemasta raakaainehankintavaikeuksien johdosta. Mainittakoon lisäksi että 2. 5. 1945 valmistui veturi n:o 1115 joka luovutettiin sotakorvauksena Neuvostoliitolle. Muut veturit olivat valmistuneet jo sitä ennen ja viimeinen n:o 1116, valmistui 15. 11. 1945 Sen jälkeen seurasivat 27. 5. 1943 päivitetyt tilaukset 12:n Tk3-veturin hankkimiseksi Lokomo Oy:ltä ja 18:n Tk3-veturin hankkimiseksi Oy Tampella Ab:lta. Vetureista, jotka oli määrä valmistaa halkolämmitteiseksi saivat edelliset numeroikseen 1117-1128 ja jälkimmäiset 1129-1146. Veturien hankinta-aika määrättiin päättyväksi 31. 8. 1945 ja hinnaksi sovittiin kumpaisessakin tapauksessa 3 200 000 mk kappaleelta ilman liikevaihtoveroa. Syntyneiden vaikeuksien johdosta hankinta 1117-1128 osalta raukesi sekä vetureiden 1129-1146 osalta päättyi siihen, että niistä kerettiin valmistaa 6 kpl eli veturit 1129-1134 siihen mennessä, kun rautatiehallitus peruutti lopputilauksen 29. 11. 1946 lähinnä toimitustilanteen vaikeuden ja kustannustason muuttumisen johdosta. Samalla tehtiin uusi sopimus veturien 1135-1146 hankkimiseksi; yksikköhinta oli nyt 6 500 000 mk ilman liikevaihtoveroa ja hankinta-aika päättyi v:n 1947 lopussa. Kävi kuitenkin niin, että ainoastaan puolet vetureista valmistui määräaikana ja loput 6 veturia 15. 11. 1948 mennessä.

Vetureiden 1117-1146 hankinnan selvittelyjen yhteydessä, jolloin todettiin suurella vaivalla saatavan vain veturit 1129-1146, päätettiin turvautua ulkomaiseen apuun vetovoimatilanteen helpottamiseksi. Rautatiehallitus tekikin sopimuksen 24. 5. 1946 Tanskalaisen veturitehtaan A/S Frichsin (Aarhus) kanssa 20:n Tk3-veturin hankkimiseksi. Vetureiden hinta oli 340 000 Tanskan kruunua kappaleelta vapaasti laivassa Tanskalaisessa satamassa, ja hankinta-ajaksi sovittiin 1 veturi 10 työpäivässä vuoden kuluttua tilauksen ja selvityksen antamisesta. Tilauksessa sovittiin lisäksi siitä, että tilaaja toimittaa 12 veturia varten pyöräkerrat, jolloin niiden osalta hinta pieneni 20 000:lla Tanskan kruunulla kappaleelta. Veturit jotka valmistettiin halkolämmitteisiksi, saivat numerot 1147-1166. Ne rakennettiin pääasiallisesti Suomalaisten piirrustusten mukaan. Olennaisempana muutoksena mainittakoon tenderin vesisäiliön valmistaminen hitsaamalla, sähkövalaistusjärjestelmän uusiminen ja veturien varustaminen aikaisemmin yleisesti käytetyistä poikkeavilla varustintyypeillä. Niinpä varustimiksi hyväksyttiin Davies & Metcalfen 8mm:n tuorehöyryinjektori, poistohöyryinjektoriksi saman toiminimen H/J luokan injektori, Negretti & Zamkran tulistusmittari T/302 (6´´), Smiths Industrial Instruments-toiminimen nopeusmittari, Stal-Asean valaistusturbogeneraattori sekä Stonen lyhdyt. Veturit jotka vastaanotettiin väliaikaisesti Tanskassa, laivattiin Suomeen ja koottiin valtion- rautateiden Hyvinkään konepajassa. Ne valmistuivat tehtaalla 3. 5.-12. 12. 1949 ja luovutettiin liikenteeseen 2. 8. 1949- 4. 3. 1950.

Mainittakoon vielä että sopimuksen mukaisesti Tanskassa tapahtuvan veturien purkamisen, säilytyksen, siirron ja laivauksen aiheuttamiksi kustannuksiksi katsottiin 5000 kruunua sovitusta 340 000 kruunun hinnasta.

Sen johdosta että Lokomo Oy:lle oli jäänyt Tk3-veturien osia aikaisemmista tilauksista, mm. neljän veturin pyöräkerrat, tilasi rautatiehallitus tältä tehtaalta 17. 7. 1951 kaksi ja 30. 5. 1952 toiset kaksi Tk3-veturia, jotka saivat numerot 1167-1170 ja maksoivat vastaavasti 29 950 000 mk ja 30 848 000 mk kappaleelta ilman liikevaihtoveroa. Veturit valmistuivat hyvissä ajoin ennen määräaikaa ja luovutettiin liikenteeseen 25. 2. 1953 mennessä. Keveiden tavaraliikennevetureiden osalta nämä olivat viimeiset valtionrautateille hankituista vetureista. Tämän tyypin vetureita on käytetty varsin tehokkaasti ja ne ovat olleet erikoisen suosittuja käyttäjiensä keskuudessa.

Teksti sekä kuva lainattu kirjasta Valtionrautatiet 1937-1962
Valtioneuvoston kirjapaino 1962


[ TK3.]

Kummallisia 1:1 Mittoja sekä tarpeellista tietoa Tk3:sta ja muustakin.
  • Ratapölkyn mitat pääraiteessa vuonna 1960, sahattu 4 sivulta 240 x 160 x 2700
  • Ratapölkyn mitat sivuraiteessa vuonna 1960, sahattu 4 sivulta 220 x 160 x 2700
  • Pölkkyjä per kilometri vuonna 1943 1500 kpl = noin 70 cm väli
  • Raideleveys Suomessa 1524mm
  • TK3 on entinen K5 sarjan veturi merkintä muuttui 8. 10. 1942 Tk3:ksi
  • TK3 suurin sallittu junapaino 500 tonnia nousussa 1:80
  • Tuliputkilevyjen väli 3810mm
  • Sylinterit iskun pituus 630mm halk 460mm
  • Tuliputkien lukumäärä 106 kpl 45mm / 18 kpl 127mm
  • Tulenkoskettama 84.8 m2 Tulistimilla 26.0 m2 yhteensä 110.8 m2
  • arinapinta 1.6 m2
  • Tk3:n korjaamolla käytetty aika 5.1 tuntia per ajettu 100km
  • Vetopyörien halkaisija 1270mm Juoksupyörät 790mm tenderi 960mm
  • Venäjälle luovutetut K5/Tk3 veturit yht 24 kpl 818-828, 824-828, 870, 874-877, 882, 883, 885-891.
  • Jatkosodassa sotatoimialueelle jäi Tk3 (K5) n:o 871
  • Huomaa että Rekisteröityjä moottoripyöriä 1937 lopussa oli Suomessa 5 626 kpl

[ Tampella no: 529 ]


Projekti nimellä 1171

Skaala 1:8 raide 7 1/4" (184mm)

Lukijaa varmaan hämmästyttää miksi sivuillani on TK3 veturista tällaista tietoa.
Olen jo jonkin aikaa rakennellut TK3 mallin 1:8 7 1/4" mittakaavassa toimivaa pienoismallia. Painoa pikkaiselle kertyy jotakuinkin 200 kiloa. Alla linkkejä muutamiin jo valmiisiin tai keskeneräisiin osien kuviin. Mukavaa matkaa.

Joitakin mittoja


  • Veturin numero: 1171
  • Esikuvana Lokomo TK3 numerot 1167 -1170
  • Pyöräjärjestys 2 8 0
  • Raideleveys 184 mm
  • Vetopyörien halkaisija 159mm Juoksupyörät 99mm tenderi 120mm
  • Silinterit, iskun pituus 79mm halk 57.5mm
  • Polttoaine: kivihiili tai koivuhalko.
  • Kattila P35.8 teräs
  • Tuliputkilevyjen väli 476mm
  • Tuliputkia 9 + 2 kattilan D= 170mm
  • Kehyksen sisäleveys 133 mm kavennettu 6.3mm
  • Puskimien korkeus 125mm , leveys, 220mm
  • Veturin pituus tenderillä 200 cm
  • Veturin vihreän värikoodi NCS S8010-B90G (TVT116 / M440) (ral 6012)

[ Koneistomitat 1/8 TK3 ]
  • Iskun pituus 78.75mm
  • Kiertokangen pituus 364.4 mm
  • Kammen pituus 39.4mm
  • Kiertokangen ja kammen suhde ( 9.2:1 )
  • Suurin eksymä ( 17.1 )
  • Vastakampi A 43.4 mm
  • Epäkeskotanko B 230,5 mm
  • Kammenlaakerin ja keskiviivan väli kulissikaarella C 8.4mm
  • Kulissikaaren vipuvarsi 48.125mm
  • Kulissikaaren ja käyttöakselin väli E 235.6mm
  • Kulissikaaren ja keskiviivan väli F 57.5mm
  • Kulissikaaren säde G 184.4mm
  • Työntötangon vaikuttava pituus H 184.4mm
  • Kiven ja ripustimen väli I 30mm
  • Ripustimen ja ennätystangon väli J 214.4mm
  • Ennätystanko K 84.25mm
  • Ennätystangon ylävipu L 9.3mm
  • Ennätystangon alavipu M 75mm
  • Niveltanko N 55.6mm
  • Niveltuki O 16.9mm
  • Ripustintanko P 63.75mm
  • Tehonsäätöakselin alakampi R 46.25mm
  • Tehonsäätöakselin yläkampi S 43.75mm

[ Sylinterimitat 1/8 TK3 ]
  • 1 Solien leveys sulkupinnalla 5mm
  • 2 Solien ulkopuolinen väli 65mm
  • 3 Solien sisäpuolinen väli 55mm
  • 4 Luistin pituus 65mm
  • 5 Luistin peitepinnan pituus 8.75mm
  • 6 Luistin peitepintain sisäväli 47.5mm
  • 7 Luistin mäntäin läpimitta 26.25mm
  • Tulopeitteet 3.75mm
  • Poistopeitteet 0mm
  • Suoranainen ennätys ( 4.2 )


Kuvia Osa kuvista on suurikokoisia joten varauduthan odottamaan hetken.
Pyöräpari puolivalmiina joskus kesällä vuonna 2001
Pyörä valmiimpana
Tenderin pyörät
Nokikaappi ja kattilajalka ym
Kehys & ilmasäiliöt
Ensimmäinen kerta kiskoilla 28.09.03
Höyrykoneen runko 21.11.03
Helmikuu 2004 25.02.04
Tenderi 20.06.04
Tenderi uudestaan 3.07.04
Kattila sisältä 26.07.04
Vaunun akselit 26.09.04
Vaunun alusta 6.11.04
ristikappale 25.11.05
tilanne 12 2005 10.12.05
tilanne 12 2005 10.12.05
31 03 2006 31.03.06
31 03 2006 31.03.06
07 04 2006 07 04 2006
13 01 2007 13 01 2007


Kattilan valmistus


Video leikkeitä
Ensikertaa raiteilla 20.09.04



Linkkejä
Steamrail Höyryraide ay 1168 TK3
Puutarhajunia 1:8 scale
Pieni pienoisrautatie opas 1:8 7 1/4 "
Pieni Suomalainen höyrykone kauppa "
2-8-0 vetureita ulkomailla "

DV15 Vemppu ynnä muuta

Vemppu sivulle


Maria rata


184mm Standardin mukainen mitoitus


Päivitetty 14.01.2007
Design: Veka © 2004-2007
Ota yhteyttä: Sähköpostia

[BACK]