Haureuden synnit ja haureuden harjoittaminen

Raamatussa puhutaan monikossa haureuden synneistä: haureus on siis muutakin kuin vain uskottomuutta omalle aviopuolisolle. 1Kor.7:2 Kreikankielessä on käytetty tässä viittauksena olevassa kohdassa yksikköä, mutta jokainen rehellinen ihminen ymmärtää, että esimerkiksi eläimiin sekaantuminen ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ovat molemmat haureuden syntejä. Ne ovat aviorikoksen kanssa vain yksi osa-alue laajemmasta syntikäsitteestä. Vastaavalla tavalla nyrkillä lyöminen ja potkiminen ovat pieni osa väkivallan synneistä. Aviorikoksen tekemiselle on olemassa oma kreikankielen verbi, "moikhao". Se tarkoittaa nimenomaan uskottomuutta omaa aviopuolisoaan vastaan. Muu siveettömyys ja irstailu kuuluvat sitten haureuden syntien joukkoon.

Haureuden synnistä käytetään kreikankielessä sanaa "porneia". Siitä on tullut suomenkieleen lainasana "porno". Porno tarkoittaa kaikenlaista siveetöntä käyttäytymistä. Pornoa voi harjoittaa siten myös avioliiton sisällä. Luonnottomat seksileikit ja irstailu kuuluvat haureuden synteihin, samoin pornografiasta nauttiminen. Pyhien kesken ei ole sopivaa edes mainita, mitä kaikkea saastaisuutta himojensa orjat harjoittavat. Efes. 5:1-14.

Televisiossa esitettävissä ohjelmissa on paljon eroottisia kohtauksia, jotka ovat haureuden syntiä. Niiden katselu vaikuttaa ihmisten mieliin siten, että synti nähdään hyväksyttävämpänä kuin jos ohjelmia ei katsottaisi. Väkivallan katsominen vaikuttaa niin ikään turruttavalla tavalla eikä ihminen osaa enää suhtautua yhtä suurella kammolla väkivaltaan nähdessään sitä arjen keskellä.

Media on yksi tehokkaimpia keinoja ihmisten aivopesuun. Media vaikuttaa ihmisten tahtomiseen ja tekemiseen, vaikka sitä ei tunnustettaisi. Ohjelmissa on paljon tajuntaan vaikuttavia ärsykkeitä, joita on mahdoton suodattaa pois. Vaikka synti nähtäisiin syntinä, iskee se sydämeen houkutuksensa viihdettä katsottaessa. Jatkuvilla houkuttimilla ärsyttäminen saa lopulta aikaan lankeamisen, ensin sydämessä ja sitten myös teoissa.

Kun kyllästetään ihmisten elämä synnillä, on vaikeata vaeltaa puhtaana lankeamatta. Kiusauksia ja viettelyjä on joka paikassa. Mielenalueen puhtauden kannalta olisi hyvä, ettei television viihdeohjelmia katsottaisi. Komediatkin ovat nykyään niin mauttomia, että hauskuus nähdään väkivallan ja haureuden syntien harjoittamisessa tai rivossa kielenkäytössä. Hävyttömimmät sutkaukset voivat olla suositun TV-sarjan vakiorepliikkejä.

Synti tunkeutuu ovelalla tavalla ihmisen sydämeen aistien välityksellä: näön, kuulon, hajun, maun ja tunnon välityksellä. Synnistä nauttivaa ihmistä sanottiin ennen ”aistilliseksi”, mikä tarkoitti häpeällistä asiaa. Nykyisin aistillinen ihminen koetaan seksikkäänä ja viehättävänä, kiehtovana ja houkuttelevana. Mitähän mieltä pornoa katsovat miehet olisivat muuten siitä, jos heidän oma tyttärensä, vaimonsa tai äitinsä olisi pornotähti? Ymmärtävätköhän he tästä kysymyksestä sen, miten halveksuvasti he suhtautuvat porttoihin ja miten pahaa asiaa he hyvänä pitävät, niin että eivät raski siitä mistään hinnasta luopua? Eivätkä he saa siitä koskaan kyllikseen, vaikka kuinka paljon sitä harjoittaisivat. Pelkkä porno ilman rakkautta jättää ihmisen selvästikin tyhjäksi.

Ihmisten palvomat epäjumalat eli idolit ovat järkiään haureellisia synnin orjia tai väkivallan harjoittajia. He ovat muille esikuvina ja esimerkkeinä, joiden kaltaiseksi monet haluavat tulla. Televisiossa etsitään jatkuvasti tavallisten ihmisten joukosta sankareita, uusia julkkiksia, jotka voivat nousta valokeilaan juuri syntisten ominaisuuksiensa vuoksi. Valehteleminen, juonittelu, kieroilu, epärehellisyys, seksuaalisen vetovoiman hyväksikäyttäminen eli toisen vietteleminen himoitsemisen syntiin ja muut pahat ominaisuudet ovat keinoja suosion saavuttamiseen. Hyvästä on tehty paha ja pahasta hyvä. Ihmiset arvostavat vääriä asioita. Vaikka ohjelmissa tuodaan esille puhtaita ja hyviä arvoja kuten uskollisuus ja rehellisyys, ovat vähäpukeiset sankarit kaikkea muuta kuin sopivia esikuvia muille.

Jos synti hyväksytään sen sijaan, että se tuomittaisiin vääryytenä, on siitä seurauksena mielen muuttuminen synnin hyväksyväksi ja paatuminen, jopa ero Jumalasta. Vaikka TV-ohjelmia pidettäisiin syntinä, niin sydän nauttii niiden kohtauksista eli tekee syntiä. Ihminen alkaa elää vähitellen himojensa vallassa, kun antautuu katsomaan television viihdettä ja nauttii näkemästään ja kuulemastaan. Synnistä nauttiminen on väärin, vaikka nauttisi vain siitä, kun katselee muiden harjoittavan syntiä. Sen sijaan, että synnin katsominen olisi nautittava kokemus, tulisi Jumalan ihmisen voida pahoin sen vuoksi ja vaivaantua siitä, niin kuin hurskas Loot Sodoman keskellä. 2. Piet. 2:7-8.

Kun annat aistiesi tottua syntiin, alkaa synti sitoa sinua niin, että et tahdo elää enää ilman sitä. Ainoa keino synnistä erottautumiseen eli pyhitykseen on lopettaa synnin harjoittaminen. Kun olet ollut jonkin aikaa ilman syntiä ja joudut sen kanssa uudestaan tekemisiin, niin sinua ihmetyttää se, miten synti saattoi miellyttää sinua aiemmin niin kovin paljon. Nyt synti tuntuu vastenmieliseltä tai jopa inhottavalta, peräti kauhistuttavalta. Näin paljon voi suhtautuminen syntiin muuttua, kun sitä näkee joka päivä ja oikein tarkoituksella nauttii sen katsomisesta, mutta sitten luopuu siitä!

Synnistä vapautumiseen ei ole siis mitään poppakonsteja vaan se on kiinni yksin ihmisen tahdosta. Jumala vahvistaa sen ihmisen tahtoa ja päätöstä, joka tahtoo päästä synneistään eroon, mutta ei tahdo tai tee päätöstä synnistä luopumisen suhteen ihmisen puolesta. Jos päätät jatkaa synnin tekemistä, niin Jumala sallii sinun tehdä niin. Jos olet uskovainen, niin alat sen jälkeen puolustella syntiä monin eri tavoin ja selitellä sitä pois: "En minä tee syntiä... ei tämä ole syntiä... kyllä sitä syntiä voi vähän tehdä... jne." Selityksen maku ja rauhattomuus on ilmeistä niille, jotka ovat kokeneet elämässään saman kuin minä. Tiedän siis, mistä puhun, ja niin tietävät kaikki ne, jotka ovat palanneet takaisin eksymyksensä tieltä suoralle tielle, pois synnistä.

Kun kohtaat uskovaisen, joka ei elä synnissä, niin hän rukoilee sinun puolestasi hiljaa sydämessään, että lakkaisit synnistä. Sinä tunnet sen vuoksi jotakin epämääräistä ja sanoinkuvaamatonta vaivautuneisuutta hänen seurassaan. Jumalan pyhyys saa sinut voimaan pahoin ja tuntemaan rauhattomuutta. Jos eläisit vapaana synnistä, niin sinä nauttisit vanhurskaudesta ja Jumalan pyhyydestä. Sinä eläisit puhtaasti ja vaeltaisit pyhyydessä tämän maanpäällisen elämäsi loppuajan. Niin kauan kuin suosit syntiä elämässäsi, elät ristiriitaisessa olotilassa ja joudut puolustamaan syntiä tavalla tai toisella. Joudut selittelemään sen tekemisen oikeutta itsellesi ja vähättelet sen vaarallisuutta. Jos olet täysin paatunut, niin voit väittää entisenä Jumalan lapsena paatumustasi "Jumalan rauhaksi", sillä nuhteet eivät saa sinua enää rauhattomaksi ja uskot rohkeasti pelastuvasi ikuiselta kuolemalta, vaikka elät synnissä ja oikein ryvet siinä: pilkkaat julkisesti Jeesuksen Kristuksen nimeä ja ristiä.

Mitä ovat sitten "haureuden synnit"? Mitä kaikkea niihin kuuluu?

Kaikki avioliiton ulkopuolinen seksi on haureuden syntiä. Jumala on tarkoittanut seksin harjoittamisen miehen ja naisen väliseen parisuhteeseen, avioliittoon. Tämän todistaa mm. masturbointia harjoittavan henkilön toiveet ja mielikuvat omasta kumppanista, kenen kanssa hän haluaisi seksiä harjoittaa.

Itsetyydytys on köyhä korvike sille, mitä varten Jumala on seksin tarkoittanut. Se vaikuttaa ihmisen mieleen turmelevalla tavalla. Hän alkaa hyväksyä muitakin haureuden syntejä kuin itsetyydytyksen. Hän on langennut tosin jo ennen itsetyydytystä ajatuksissa haureuden synteihin, mutta ne ajatukset vain pahenevat, kun niiden hyväksyminen vahvistetaan tuottamalla maksimaalista mielihyvää masturboimalla samanaikaisesti kun haureellisilla ajatuksilla hekumoidaan. Itsetyydytys siis seuraa ajatuksissa lankeamista ja voi johtaa sitten aina vain pahempiin lankeemuksiin: jos ei käytännön teoissa niin sydämen ajatuksissa kuitenkin.

Kun ihminen tyydyttää itseään ja hekumoi samaan aikaan haureellisilla ajatuksilla, vahvistaa tämä käyttäytyminen ajatuksia, joiden mukaan haureuden synnit ovat hyväksyttävä asia. Aviorikokset, irtosuhteet, homoseksuaalisuus ja muut perversiot alkavat lähes poikkeuksetta mielikuvilla hekumoinnilla ja itsetyydytyksen harjoittamisella samaan aikaan. Jos omantunnon syytökset vaiennetaan jatkamalla synnin harjoittamista ja kieltäydytään tuntemasta häpeää, on siitä seurauksena synnin hyväksyminen sydämessä ja himojen orjaksi joutuminen. Vaikka tämä ei johtaisi käytännön perversioihin, avioliiton ulkopuolisiin suhteisiin tai aviorikoksiin, on pelkkä mielen alueen saastuminen synnillä tuomioon johtava asia.

Jeesuksen seuraajilla on jatkuva taistelu mielenalueen pitämiseksi puhtaana synnistä ja himoista. Jumala ei ole luvannut meille helppoa tietä. Periksi antaminen himoille ja synneille tuntuu houkuttavalta vaihtoehdolta, mutta johtaa sielun turmeltumiseen ja tuhoon. Paavali kirjoitti meille varoitukseksi näin: "Himoja rakastava on jo eläessään kuollut." (1. Tim. 5:6) Hän tarkoitti tällä sitä, että himojaan rakastavat eli hekumoitsijat ovat todellisuudessa erossa Jumalasta, vaikka väittäisivät tuntevansa hänet. Teoillaan he hänet kuitenkin kieltävät. (Tiit. 1:15-16) Jos tunnet vielä rauhattomuutta syntiesi vuoksi, niin olet siinä mielessä kiitollisessa asemassa, että et ole vielä täysin paatunut. Kokonaan sydämensä kovettanut ei tunne enää rauhattomuutta, kun häntä synnin tähden nuhdellaan ja näytetään toteen hänen syntinsä. Ja sen Pyhä Henki tekee jokaisen kohdalla, jota kutsuu Jeesuksen luokse. (Joh. 16:8)

Masturbointi on syntiä, johon suuri osa uskovaisista lankeaa toistuvasti. Se on haureuden syntiä ja sitä kuvattiin ennen vanhaan sanalla "itsesaastutus". Silloin ajateltiin vielä niin, että masturbaatio estää uskovaista vaeltamasta puhtaasti, koska masturboija turmelee ajatuksensa ja sydämensä haureellisilla ajatuksilla harjoittaessaan itsesaastutusta. Onkin kieltämättä vaikeaa harjoittaa masturbointia ilman, että ajatukset olisivat samalla likaiset ja täynnä haureellisia ajatuksia. Monien muiden tulkinnasta poiketen, pidän masturbaatiota syntinä, vaikka siinä ajateltaisiin vain itseä tai suomen kielioppia. Jälkimmäinen on perversio ja ensimmäinen ei poista sitä tosiasiaa, että Jumala ei ole tarkoittanut seksiä itsekkääksi oman nautinnon hakemisen keinoksi vaan puolisoa kohtaan osoitettua rakkautta varten. "On autuaampi antaa kuin ottaa" ja kun annamme puolisollemme mielihyvää, saamme sitä silloin myös itse Jumalan tarkoittamalla tavalla. Avioliiton ulkopuolelle seksiä ei Raamatun kirjoitusten perusteella voida todistaa tarkoitetun. (Lue aiheesta lisää tämän linkin takaa).

Haureutta eivät ole vain haureuden teot. Myös "pahat himot" ovat haureuden syntiä, kun ne ovat eroottisia ajatuksia. Himo kohdistuu silloin väärään kohteeseen, joka on "kiellettyä hedelmää", sillä Jumala on kieltänyt sen asian harjoittamisen meiltä sanassaan. Niinpä himon syntiä on haluta sukupuolista yhteyttä samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa. Nykyajan liberaaliteologit selittävät homoseksuaalisuuden pohjalla vaikuttavan himon synnin pois, kun puhuvat "homoseksuaalisesta taipumuksesta" himon sijaan. Raamatun ja Paavalin mukaan silloin on kyse kuitenkin "himon synnistä", jonka valtaan joutuminen koituu ihmiselle tuomioksi ja ikuiseksi kuolemaksi.

Muita kiellettyjä kohteita sukupuoliselle himolle ovat muut henkilöt kuin oma puoliso tai kihlattu, esineet, eläimet ja ihminen itse, sillä meidän ei tule "rakastaa itseämme" sillä tavalla, että käyttäisimme Jumalan meille antamaa seksuaalisuutta väärin ja se vaikuttaisi myöhemmin ongelmia aviovuoteeseen. Omaa kihlattuaankaan ei ole sopivaa ajatella liian paljon erotiikan kannalta, ettei hänestä vain tulisi pelkkää seksiobjektia, jonka tarkoitus on tyydyttää meidän omat himomme. Sen sijaan tulisi opetella tuntemaan tuleva puoliso ihmisenä, jotta hänestä tulisi paras ystävä ja uskottu henkilö avioliitossa sen lisäksi, että hän olisi rakastaja. Omaa puolisoaan on aikaa katsoa ja haluta seksuaalisesti sen jälkeen, kun avioliitto on solmittu. Kihlausaikana tulevan avio-onnen ajattelu johtaa helposti itsetyydytykseen ja seksiin ennen avioliiton solmimista, mikä ei ollut Israelissa hyväksyttävää, eikä se ole hyväksyttyä meidänkään aikana Jumalan seurakunnassa.(5. Moos. 22:13-21; 22:16-17.)

Himoitseminen on syntiä myös silloin, kun ei suunnitella kielletyn teon toteuttamista käytännössä. Sinun ei tarvitse suunnitella yksityiskohtaisesti aviorikoksen toteuttamista tai murhaa, jotta syyllistyisit himon syntiin. Riittää, että ajattelet tekeväsi aviorikoksen tai murhan, niin syyllistyt syntiin. Himo on syntiä, vaikka kiistäisit suunnittelevasi sen toteuttamista käytännön tekoina. Nautinnonkaan saaminen ei ole edellytys ajatuksilla leikittelyn ja mielikuvien synnillisyydelle. Jos murhaat jonkun, mutta et nauti siitä, olet silti syyllinen syntiin. Sama pätee siihen, jos himoitset seksiä "toisen miehen vaimon tai hänen kihlattunsa kanssa", vaikka et nauttisi niistä ajatuksista. Se lienee kuitenkin valhetta tai itsepetosta, jos väittäisit, että et nauttisi niistä ajatuksista, jos kuitenkin ruokit itseäsi niillä. Jos kyse on sen sijaan pelkistä kiusauksista, niin pyrit eroon niistä ajatuksista, kun ne mieleen nousevat. Tuomitset ne silloin sydämessäsi vääryydeksi eli synniksi ja niistä on sen jälkeen helpompi luopua ja täyttää sydän puhtailla, vanhurskailla ja jumalalisilla asioilla synnin sijaan.

Synneillä on eroja: toisen synti on suurempi kuin toisen synti. Joh.19:11 Toisen teon seuraamukset ovat vakavammat kuin toisen. Pienempi paha on se, kun pikkulapsi ottaa ilman lupaa kielletyn välipalan kuten keksin äidin kaapista. Suurempi synti on se, kun paatunut pankkirosvo tappaa ihmisiä ryöstäessään pankkeja. Toinen on paatuneempi kuin toinen. Meidän tulee olla pahuudessa lapsia, mutta ymmärrykseltä täysi-ikäisiä. 1Kor.14:20 Jos olemme synnin harjoittamisen ja mielenlaadun suhteen lastenkaltaisia, niin asiat ovat hyvin, mutta jos olemme pahanilkisiä, vihamielisiä, katkeria, väkivaltaisia, haureellisia, varkaita, ahneita ja rahanhimoisia, niin hukka meidät perii. Tässä luettelossa oli vain pieni osa kaikesta siitä pahasta, mikä pesiytyy ihmisen sydämeen, jos siitä ei sanouduta ajoissa irti.

Haureuden syntien puolustajat kysyvät joskus, "Missä kohdassa Raamatussa sanotaan, että 'kaikki avioliiton ulkopuolinen seksi on haureuden syntiä?'" Sitä ei sanota suoraan yhdessäkään tietyssä jakeessa, mutta tutkimalla Raamattua kokonaisuutena on sellaisen väittäminen oikeutetumpaa kuin vastakkainen väite. Missä kohdassa Raamattua muuten sanotaan, että "kaikki avioliiton ulkopuolinen seksi ei ole syntiä?" Sitäkään ei sanota missään yksittäisessä jakeessa. Asia täytyy siten päätellä Raamatun kokonaisilmoituksen perusteella. On tutkittava, mitä Raamatussa sanotaan "haureuden synneistä", "haudeudesta", "kihlauksesta", "kihla-ajasta", "avioliitosta", jne. Näitä kohtia tutkimalla voidaan sitten vetää johtopäätökset sen suhteen, mikä oli luvallista Raamatun aikana ja mikä kiellettyä. Sikäli kuin Jumala on näiden käskyjen ja ohjeiden takana, eikä kyse ole pelkästään Israelin kansaa koskevista käskyistä ja ohjeista, niin ne velvoittavat myös meitä pakanuudesta Jumalan tykö kääntyneitä Jeesuksen opetuslapsia.

Olen kirjoittanut tutkielman aiheesta "avioliiton ulkopuolinen seksi, avoliitto ja avioliitto" ja lyhyehkön artikkelin itsetyydytyksestä. Niissä on käsitelty tarkemmin sitä, onko seksin harjoittaminen avioliiton ulkopuolella Raamatun kirjoitusten mukaan syntiä vai ei. Läydät ne kirjoitukset kotisivuiltani osiosta "Seksuaalisuus Raamatussa". Siellä on enemmänkin linkkejä minun ja muiden kirjoituksiin tästä aihealueesta.

Sivun alkuun