Kaksi olentoa vai yksi persoona?

Julkaissut Petteri Haipola  •  16.12.2015

Ihminen ja Jumala ovat kaksi eri olentoa. Jos Jeesus kristus on ihminen, niin hän on eri olento kuin Jumala.

Kristuksen kaksiluonto-opissa on yritetty selittää pois sitä ristiriitaa, miten joku olento voisi olla ihminen ja Jumala yhtä aikaa. Siinä sanotaan, että Jeesus kristus on yksi persoona, mutta hänellä on kaksi luontoa: inhimillinen ja jumalallinen luonto, ihmisen ja Jumalan luonto. Sitten tälle "luonnolle" on annettu samat ominaisuudet kuin "olennolla" tai "persoonalla" on.

Pelkkä "ihmisen luonto" ei ole kuitenkaan sama asia kuin "ihminen" (täysi ihminen, täydellinen ihminen, tosi ihminen). Pelkkä "Jumalan luonto" ei ole kuitenkaan sama asia kuin "Jumala" (täysi Jumala, täydellinen Jumala, tosi Jumala). Huomaat tämän, kun ajattelet itseäsi.

Sinä olet ihminen ja sinulla on "ihmisen luonto" (inhimillinen luonto), mutta sinun luontosi ei ole sama kuin sinä, joka olet elävä olento, persoona. Aivan samalla tavalla voidaan sanoa Jeesuksesta: kristus ei ole pelkkä "ihmisen luonto" vaan hän on täysi ihminen, jolla on ihmisen luonto.

Huomaamme tästä, että kaksiluonto-opin selitys Kristuksen kahtiajaosta ei ole totuuden mukainen. Jeesus on joko ihminen tai Jumala, mutta hän ei voi olla molempia yhtä aikaa. Jos hän olisi jotakin muuta kuin ihminen, niin hän olisi kaksi eri olentoa, kaksi eri persoonaa.

On tietysti mahdollista, että jokin taivaallinen olento, jota kutsutaan Jumalan pojaksi, on omaksunut ihmisyyden ja erottanut näin syntyneen ihmisen pois itsestään, niin että se ihminen on oma persoonansa ja itsenäisesti ajatteleva, tunteva ja tahtova olento, ihminen kristus Jeesus. Jos näin on tapahtunut, niin kyse on silloinkin kahdesta eri olennosta ja kahdesta eri persoonasta, ei yhdestä olennosta ja yhdestä persoonasta.

Olipa niin tai näin, niin näistä asioista on turha kiistellä. Jokainen uskoo niin kuin asia hänen ymmärrykselleen on avautunut eikä keneltäkään voi muuta vaatia kuin avoimuutta ja rehellisyyttä sen suhteen, miten uskoo. Mitään ei tarvitse sokeasti todeksi tunnustaa, vaikka ei asiaa ymmärtäisi. Jos tätä asiaa ei ymmärrä, niin on aivan oikein tunnustaa se ja jättää kanta avoimeksi. Se ei ketään kadota, jos hän ei ymmärrä jotakin Raamatun opetusta, mutta se kadottaa, jos elää tahallaan valheessa ja vääristää Raamatun sanoman.

Sivun alkuun