Jeesus oli ihminen sovittaessaan syntimme

Julkaissut Petteri Haipola  •  18.9.2016  • 

Kolmiyhteiseen jumalaan uskovat perustelevat Jeesuksen jumaluutta siten, että vain Jumala saattoi sovittaa syntimme. Jos Jeesus ei olisi Jumala, niin syntimme olisivat jääneet sovittamatta. Tätä näkemystä on perusteltu Paavalin kirjoitusten parilla valikoidulla kohdalla ja jätetty huomiotta muu Raamatun ilmoitus. (2Kor 5:18-21; Kol 1:19-23) Nekin kohdat, joita on käytetty opin tukena, on tulkittu ja ymmärretty väärin.

He eksyvät sydämessään sen vuoksi, että lähestyvät asiaa ennalta totena pitämänsä katolisen tulkinnan kautta (katolinen = yleinen, katolisten isien kehittämä ja yleisesti hyväksytty opetus). He eivät voi sen vuoksi ymmärtää Raamatun sanomaa sellaisena kuin se on meille alun perin annettu.

Vanhan testamentin eläinuhrit eivät olleet esikuvia Jumalasta, joka uhraa itsensä ristillä syntiemme sovitukseksi. Ne olivat esikuvia ihmisestä kristuksesta Jeesuksesta, joka antoi itsensä viattomana uhrikaritsana syntiemme sovitukseksi ja sielujemme lunastukseksi. Jos luet seuraavat viitteenä olevat Raamatun jakeet, niin saatat ehkä ymmärtää aavistuksen siitä, mitä Jumala tahtoo sinulle kirjoitusten kautta kertoa.

Room 5:10-21; 1Tim 2:3-7, 1Kor 15:1-23; Hebr 2:5-18; Jes 53; Psa 22; 69

Jos löydät noista kohdista "Jumalan", joka uhrasi itsensä ristillä syntiemme sovitukseksi, niin sitten en voi sinua enempää auttaa. Minä ja vilpitön lukija näemme niissä pelkän ihmisen, joka uhrasi itsensä ristillä syntiemme sovitukseksi ja iankaikkiseksi lunastukseksi.

"Jumala oli kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa hänen kauttaan." (2Kor 5:18-21) Huomaatko, että "Jumala oli kristuksessa" on ihan eri asia kuin sanoa "kristus oli Jumala". Jumala on antanut käytännössä sovituksen tehtävän pojalleen Jeesukselle. Sen vuoksi Paavali sanoo, että Jumala on sovittanut meidät "kristuksen kautta". Luepa uudelleen tuo kohta, niin saatat ymmärtää sen sanoman oikein.

2.Korinttolaiskirje:
5:18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
5:19 Sillä Jumala oli kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Kun Jeesusta sanotaan pelastajaksi, lunastajaksi, vapahtajaksi ja tuomariksi, niin silloin on kyse samasta asiasta. Jumala on antanut käytännössä pojalleen tehtävän toimia hänen puolestaan pelastajana, lunastajana, vapahtajana ja tuomarina. Se ei tee Jeesuksesta isän vertaista Jumalaa, että hän toimii isänsä puolesta niissä tehtävissä, joihin hänen isänsä on hänet asettanut. Jeesus edustaa silloin Jumalaa hänen antamillaan täysillä valtuuksilla, mutta ei ole itse se Jumala, joka on hänet tehtävään lähettänyt ja asettanut.

Myös Jumalaa sanotaan pelastajaksi, lunastajaksi, vapahtajaksi ja tuomariksi, jopa ainoaksi sellaiseksi, mutta jos ymmärrät tuon edellisen selostuksen, niin ymmärrät, miten Jumala tekee kaiken poikansa kautta. Jumala on antanut käytännössä pojalleen nuo tehtävät, mutta hän itse pysyttelee taustalla "piilossa", sillä hän on näkymätön henki, joka asuu pojassaan. (Joh 14:9-11) "Jumala asuu kristuksessa henkensä kautta", mutta kristus ei ole se Jumala, joka hänessä asuu. Toivottavasti ymmärrät tämän asian nyt.

Jos voin olla avuksi myöhemmin, niin kirjoita siitä minulle sähköpostilla. Yritän auttaa sinua tuntemaan Jumalan ja hänen poikansa kirjoitusten opettamalla tavalla. Sanon sinulle kuitenkin jo etukäteen sen, että jos tunnustat uskoasi Raamatun opettamalla tavalla, niin sinut erotetaan pyhien yhteydestä, sinun sanotaan joutuvan "helvettiin" ja joudut mahdollisesti myös eroon läheisistä ihmisistä: jopa omasta perheestäsi. Se on totuuden uskomisen hinta, mutta olet saava siitä moninkertaisen palkan tulevassa Jumalan pojan valtakunnassa.

Ulos Babylonista

Jumalan sanan opetus ei ole sisäisesti ristiriitaista ja järjetöntä niin kuin kolmiyhteisen jumalan oppi ja Kristuksen kaksiluonto-oppi ovat. Jumalan sanan opetus on johdonmukaista ja järkevää, niin että sen voi yksinkertainenkin ihminen ymmärtää ja pitää siten totena.

"Ristin hullutus" on nimenomaan sellaista järkevää ja loogista opetusta, Jumalan viisautta. Jumalan viisaus ei ole sisäisesti ristiriitaista ja järjetöntä mysteeriuskontoa, jota katolinen uskonto on.

Ristin hullutus on täysin järkevää ja johdonmukaista opetusta. Voit lukea siitä Apostolien teoista, joissa kuvataan vanhurskas mies nimeltään Jeesus kristus, Nasaretilainen, joka kuoli ristillä ja jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista. Jumala on antanut tälle miehelle vallan tuomita eläviä ja kuolleita sen jälkeen, kun herätti hänet ylös kuolleista ja korotti hänet kaikkien herraksi.

Yksinkertaista ja selvää Jumalan sanaa, jonka voi mökin mummo ja pieni lapsi ymmärtää. Kolmiyhteisen jumalan oppia ei sen sijaan voi kukaan ymmärtää, ei edes Jumala, koska se on sisäisesti ristiriitainen järjettömyys ja Babylonin mysteeriuskontoa.

Katolisen uskon suurin mysteeri on se, miten Jeesus kristus voi olla ihminen ja Jumala yhtä aikaa olematta ihmisenä eri olento kuin Jumala. Tätä mysteeriä katolisessa uskossa olevat pitävät totena, mutta kukaan ei ymmärrä sitä. He ovat panneet tämän mysteerin totena pitämisen ja todeksi tunnustamisen sielujen pelastumisen ehdoksi. Jos et sitä oppia todeksi tunnusta, niin joudut helvettiin. Kolmiyhteisen jumalan oppi on siten korvannut evankeliumin. Pelastumisen toivo pannaan kokonaan sen opin totena pitämiseen.

Pelko panee paulan, niin että ihmiset eivät uskalla hylätä katolista harhaoppia. Valitut ja pyhät Jumalan lapset sen kuitenkin lopulta hylkäävät, kun Jumala paljastaa heille pyhien kirjoitusten kautta sen eksymyksen, jonka vallassa portto nyt elää. Jokainen uskoaan kolmiyhteiseen jumalaan tunnustava on vielä porton jäsen ja sisällä suuressa Babylonissa. Siitä lähdetään ulos hylkäämällä kolmiyhteisen jumalan oppi.

Se, joka näitä kirjoittaa, sanoo: "Aamen, tule herra Jeesus!"

Sivun alkuun